تعاملي وحش مع الناس القريبين رغم انى محبوبة وسط الناس ولا اعلم لماذا اتصرف هكذا؟

السلام عليكم انا مراهقه وعندي صحاب كتير ومحبوبه والحمد لله بس مشكلتس ان الناس اللي بتكون قريبه مني اوي او اللي بعزهم معزه خاصه كده بعاملهم وحش اوي وببرود وانا مش بيكون قصدي اعمل كده وبتجاهلهم ومش عارفه السبب حتي هل ده مشكله فيا ولا لل معرفش وكمان مش ببدا كلام وبتخانق معاهم كتير

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤

3 إجابة

نتيجة لخوفك من الهجر من الأفضل وجود استشاري نفسي للقيام بالإجراءات اللازمة

تم النشر الخميس، ٣٠ مايو ٢٠٢٤


هل انتى حاسه انهم بيبادلوكى نفس الحب والمعزه ولا لا ؟ هل بتشوفى دايما اللى بره زى صحابك مثلا متلهفين عليكى وبيبدأوا معاكى الكلام اكتر ؟

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤


وعليكم السلام! أولاً أحب أقول لك إنك لست وحدك اللي بتحس كده أو بتتصرف كده. فيه ناس كتير بتعاني من المشكلة دي. ممكن يكون في حاجات نفسية بتأثر على تصرفاتك بدون ما تكوني واعية ليها. أهم خطوة هي إنك تعترفي بالمشكلة، وده شيء كويس لأنك عملتيه دلوقتي. خلينا نحاول نفهم شوية حاجات ممكن تكون السبب: التوتر والضغط النفسي : ممكن يكون فيه ضغوط في حياتك بتؤثر على تعاملاتك مع الناس اللي قريبة منك. الخوف من التعلق أو الفقدان : أوقات الواحد بيخاف يرتبط بالناس بشكل عميق علشان ما يتوجعش لو حصل أي خلاف أو فراق. العادات السلوكية : ممكن تكوني اتعودتي على التعامل بالطريقة دي من غير وعي لأن ده ممكن يكون نمط تربيه أو محيط معين أثر عليك. دلوقتي، جربي تعملي حاجات بسيطة تتحكمي فيها خطوة بخطوة: الوعي الذاتي : حاولي تفكري في اللحظات اللي بتحسي فيها إنك بتتعصبي أو بتتعامي ببرود، وسجلي مشاعرك وأسبابك. التواصل : مهم جداً تحاولي تتكلمي بصراحة مع أصدقائك القريبين منك وتفهميهم إن ده مش مقصود وإنك بتحاولي تتحسني. الاسترخاء والرعاية الذاتية : اهتمي بنفسك وخدي وقت تهدأي فيه بعيد عن أي ضغوط، ده هيساعدك تتعاملي بشكل أفضل. طلب المساعدة : لو حسيت إنك مش عرفتي تتحكمي في الوضع لوحدك، مفيش مانع إنك تستشيري معالج نفسي يساعدك تفهمي وتتغلبي على مشكلتك. فاكرة دايماً إن مفيش حد مثالي وكلنا بنغلط، والمهم إنك بتحاولي تتحسني. ربنا يوفقك!

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك