صديقتي تكذب وتتوهم أنها تتعرض للتحرش، هل هي بالفعل مريضة نفسيًا وتحتاج العلاج؟

السلام عليكم

هى المشكله بصراحه مش معايا دى مشكله صحبتى بس هى مش مقتنعه بيها وانا عاوزه اساعدها صاحبتى دائما بتكدب وتتخيل إن فيه حد اتحرش بيها وبتلفق قصص وأي شخص تقعد تقول إنه حاول يأذيها وكده ولما بقولها متكدبش زعلت منى فاعتذرت منها وعملت نفسى مصدقاها هى بقت تكلم ولاد تحكيلهم اى حاجه كدب تقول خالها اتحرش بيها أو بباها حاول يعتدى عليها بعد ما بتكدب بتعمل للى كلمته حظر هى كده بتشيل ذنب الكدب وأنها بتكلم ولاد وكمان بسبب كده بقى يجيلها توتر رهيب وضربات قلبها بتعلى جامد انا مش عارفه أنصحها بإيه ولا اعمل ايه هى أهلها والله محترمين اوى معرفش هى بتقول كده ليه وهل ده مرض نفسي ولا ايه مع العلم انى اتأكدت من كدب كل ده وشوفت تليفونها ممكن اعرف ده مرض نفسي ولا ايه مع العلم هى مش هتقدر تروح لدكتور نفسي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٦ سبتمبر ٢٠٢٤

3 إجابة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته غالبا صاحبتك من وقت كبير ممكن تكون ان هي صغيره كانت عايزه تجذب الاهتمام بها ممكن تكون هي اصغر واحده كبار او تكون هي الوسط. انيه مش. واخده تمام والتركيز هنعملها فلذلك ده بيكون للاسف بشكل متطرف قوي من اشكال الجذب الاهتمام هي عاوزه تحس انه هي بتجذب الاهتمام فلما مش بتلاقي الاهتمام ده بيجيلها لوحدها بتبدا هي توجد نفسها بان في اهتمام بيها بشكل ما بس للاسف بالطريقه اللي هي السيئه دي ان هي تقول ده اكيد هتتحرش بيا وبتبقى مصدقه هي القصه جدا على فكره هي مش مصدقه نفسها ان هي بتجذب الموضوع حصل ان هو اتنسج السيناريو جوه خيالها وكانه حصل فعلا بجد علشان احساس افتقاد الاهتمام ده يكون مرتاح شويه عندك مرتاحه اكثر من ناحيه الموضوع ده. لا حاولي تتكلمي معاها شويه في المساله ده او تشوفي ظروفها خليك من الاهتمام ولا لا؟ وممكن تكون لو قدرتي توصلي النقطه دي لاهلها تكون كويسه انه هي محتاجه اهتمام اكثر هي مثلا بتتكلم دائما النهايه انتم مش مهتمين بيها فيا ريت تخلوا بالكم منها شويه يعني من غير ما تحكي لهم الموضوع اللي انت حكيتيه دلوقتي ده خالص.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


بجد خطوة جميلة جدا انك كصاحبتها بتدوري ع مصلحتها بس هي حالتها دي محتاجه دكتور نفسي ولو هي مش هتقدر تروح لمكان حاولتي تدوري اونلاين على دكتور نفسي لان هي الي بتعمله ده بيحصل عشان عاوزة تعيش مشاعر مش عاشتها قبل كده او هي حد اتح...رش بيها ف الماضي وده اثر ع شخصيتها وافعالها وبقت بتعمل كده عشان عاوزة تعرف اي الي هيحصل وتعيش اللحظة واول ما تخلص بتعمل بلوك ، وممكن الله اعلم يكون حد من عليتها قرب منها او كده وربنا يعافيها يارب وربنا يرزقنا بواحدة زيك بتخاف ع صحابها 🤍🤍

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أفهم تمامًا قلقك ومخاوفك بشأن صديقتك. من الواضح أن سلوكها يشير إلى ما يمكن أن يكون حالة نفسية تحتاج إلى اهتمام ورعاية. قد يكون من الصعب بالنسبة لكِ التعامل مع هذا الوضع، لكن من المهم أن تتذكري أن التشخيص الدقيق يحتاج إلى مختص نفسي. صديقتك قد تعاني من مشاعر قلق أو توتر كبير، وقد تلجأ إلى الكذب أو اختلاق القصص كوسيلة للتعامل مع هذه المشاعر. من الممكن أن تكون هناك أسباب تمتد لعمق التجارب الشخصية أو البيئية التي تعرضت لها، ولذلك من المهم أن تتعامل معها بحذر وتعاطف. يمكنك محاولة التحدث معها بهدوء، وشاركي مشاعرك بصدق واهتمام، وعبري عن قلقك عليها بدون اتهام أو حكم. قد تكون بحاجة إلى دعم نفسي مختص، لذا يمكنك اقتراح أن تستشير مختص في الصحة النفسية إذا كانت مستعدة لذلك. تذكري أنه لا يمكنك تغير ما بداخلها، ولكن يمكنك أن تكوني مصدر دعم لها، ومحاولة مساعدتها للبحث عن المساعدة التي تحتاجها. كوني صادقة وصبورة، فالصداقة ترتكز على الفهم والاحترام. نسأل الله أن يعينها ويهديها إلى ما فيه الخير.

تم النشر الجمعة، ٦ سبتمبر ٢٠٢٤

4 تعليق

محتاجه دكتور لأن ف حاجه حصلت معاها خلتها تتخيل أن كل الناس عايزه تازيها

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


اهلآ وسهلآ بكي عزيزتي هذا فعل رائع منك ان تودي مساعدتها حفظكي الله ...اولآ صديقتك تلك بحاجة لتدخل طبي سريع ومن اجل ما تفعله نعم هي ممكن عاشت شيء من الطفولة وتعقدت منه وبقي هذا الشيء بذاكرتها فتحول لكره وعقدة وهذا ما أدى إلى نقص بحياتها فأصبحت تتجه لمثل تلك الافعال بدون ادراك .دمتي سالمة حفظك الله .

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


بصراحه اهلها هيعاقبوها لو عرفوا وممكن ميكلموهاش تانى واستحاله هى تروح لدكتور نفسى

تم النشر الجمعة، ٦ سبتمبر ٢٠٢٤


غالب الظن أنها فعلًا بحاجة لتدخل طبي، هل بإمكانك التواصل مع أهلها؟ وهل والدها أو والدتها يمتلكون من الحكمة ما يكفي للتعامل مع هذا الموقف؟

تم النشر الجمعة، ٦ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك