لماذا تتكرر الأخطاء معي بنفس المنهجية؟

مش عارفه ليه عندي تكرار الخطأ دايما أخطائي في كل علاقه بتكون نفس الأخطاء وتقريباً أسباب الإنفصال نفس الأسباب وأنا إللي بنهي العلاقه دايما وبندم

ليه مش بتعلم من غلطي وبيتعاد ألف مره وبنفس الطريقه مش فاهمه بجد

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٨ ديسمبر ٢٠٢٣

2 إجابة

للاسف غالبا بنميل ل اننا نثق ف الي بنتعامل معاهم، واحيانا بيكونو جديرين بالثقه لكن غالبا بيكونو غير مستحقين للثقه دي، فبنرجع نقول اننا غلطنا لما وثقنا وغلطة ومش هتتكرر، ونرجع ندخل ف علاقه ونقول مستحيل الشخص دا يعمل كذا، وطبعا بيعمل نفس الي قلنا مستحيل يعمله والايام تفاجئنا. للاسف مبنتعلمش غير من الدروس القاسية شويه. الماضي منقدرش نغيره، المستقبل بس هو الي نقدر نتحكم فيه، ف ان شاء الله اما تمري بتجربة بعدين وتاخدي فيها قرار انك لا مش هتكرري خطأ الماضي، عايزك تشكري وقتها الماضي لانه افضل معلم.

تم النشر الخميس، ٢٨ ديسمبر ٢٠٢٣


لماذا الخطأ يتكرر معنا مرة أخرى؟ لأننا لم نتعلم بعد ... لم نتعلم من التجربة ابدا، ف قولي لي كم مرة بعد خوضك في تجربة ما وفشلت، قررتي من بعدها التفكير في ماهية الاحداث، التفكير في الشخص، التفكير في منهجية التفكير التي اتبعتيها في هذه العلاقة؟ الخطأ هو أن التفكير لم يتغير بعد، انتي كما هي .. راجعي ما حدث في كل التجارب السابقة، وراجعي ايضا طريقة تفكيرك وضعي كل هذا امامك، وستكتشفي من بعدها الحقائق!

تم النشر الخميس، ٢٨ ديسمبر ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك