اتصدمت صدمت عمري في ابن عمتي

تم حذف هذا السؤال

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣

3 إجابة

أولاً، أريد أن أدعمك وأقول لك إنه طبيعي جداً أن تشعري بالتحير والارتباك في موضوع كهذا. ولكن هناك بعض الأشياء التي يمكنك القيام بها لتساعدك في تقليل الضغط النفسي الذي تشعرين به: 1. أولاً وقبل كل شيء، حاولي أن تتحدثي مع شخص موثوق به ومن ثقتك، يمكن أن يكون صديق أو عائلة، لتفريغ ما بداخلك والحصول على نصيحتهم. 2. حاولي أن تفهمي ما تريدين فعله وما لا تريدين، وان توضحي ذلك بشكل صريح وواضح للشخص ذاته. 3. لا تترددي في القول "لا" في حال لم ترغبي في فعل شيء ما. 4. خذي وقتاً للتفكير بشأن ما يحدث وما تريدينه، ولا تشعري بالضغط للرد على الفور. 5. حاولي أن تتجنبي الإجابات العاطفية أو الانفعالية عند الحديث مع الشخص ذاته، وحاولي البقاء هادئة وواعية للموقف. 6. خذي بعض الوقت لتفريغ أفكارك ومشاعرك، وذلك عبر الكتابة عن ما تشعرين به. 7. إذا شعرتي بالقلق أو الاضطراب لمدة طويلة، فلا تترددي في البحث عن المساعدة المهنية، والتوجه إلى الطبيب أو المستشار النفسي.

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣


بصي هو انتي فسرتيها حلو جدا ف الاول قلتي هو شبه بابا جدا وبابا متوفي من سنتين ربنا يرحمه ويغفرله انتي شفتي فيه بباكي ولقيتي اهتمام الاب فيه وكل حاجه البنت محتجاها من ابوها ف السن ده وهو فعلا لو كان اتجوز من بدري كان هيبقا عنده بنوته جميله زيك حاولي تفصلي احساسك وتفهميه كويس واحساسك الاولاني كان صح احساس البنت لابوها مش اكتر ومتخليش افكاره وكلامه الكتير يغير احساسك وتفكيرك الاولي عنه وهو لما لاقاكي متعلقه بيه فكر وحس ان دي فرصه البنت متعلقه بيا زي ابوها وانا بكبر زياده ومين هتقبل بيا وانا ف العمر ده غير مطلقه او ارمله وبعيالها عشان كده قال فرصه مش هتتكرر تاني ارجوكي قاومي مشاعرك شويه وافهميها صح واعرفي انا ربنا دايما بيعوض هيرزوك بالي ف سنك ويحبك ويعشقك ويكون ليكي اب واخ وابن وصاحب وحبيب وزوج ويعوضك عن اي حاجه ويكون شبهك

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣


مقدرة جدا مشاعرك وكل اللي بتمري بيه، وطبيعي جدا انك تحسي انك حابه تتكلمي معاه لأنك قولتيها انك شوفتي فيه والدك الله يرحمه. الحل علشان تخرجي من الدوامة ديه لانك حاسه بتأنيب ضمير شوية انك بتكلميه، ومش عارفه اذا كان جواه حاجه من اللي لسه في دماغه ديه او لا. انك تقطعي كلام معاه نهائي .. وانتي كده مش هتبقى جرحتيه ولا اي حاجة .. انتي ممكن تاخدي الموضوع معاه تدريجيا .. المكالمات والرسائل تقل جدا لحد ما تنتهي وتبدأي تتححجي باي حاجة مشغولة، شغل، مذاكرة ... اي حاجة وتبدأي انتي نفسك تغيري نمط حياتك شوية .. وتخلي فيه نشاطات واتعرفي على ناس جديدة .. علشان فعلا تبقى حياتك فيها حاجات تانية تعوض الغياب اللي هيسيبه.

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك