احس نفسي داخل في اكتئاب و ما اقدر اتكلم مع الناس على راحتي

*السلام عليكم عايز حد يساعدني في مشكلتي ل هي انو في معظم الأحيان احس نفسي داخل في اكتئاب و ما اقدر اتكلم مع الناس عراحتي و ابتعد عن الكلام و احس نفسي ضعيف مش قادر اسوي شي و فاقد مشاعري ما اعرف أحزن او افرح كشخص بهيئة جسد بدون روح.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢٠ فبراير ٢٠٢٣

3 إجابة

عليكم السلام ورحمة من الله وبركاته خليك متأكد مفيش حد طول الخط سعيد ولا طول الخط حزين وإنما هي فترات كالامواج عليك فقط أن تسير معها وتتعامل معها بشكل سليم.. دَّوْن أول بأول احاسيسك ال متلغبطه عن طريق كتابه عالورق أو الموبايل أو تسجيل صوتي مهم إنك تفرغ كل اللغبطه دي أعمل أي طاقه تشغل بالك وتركز فيها وفنفس وقت تفرغ بيها شحنه غضب وزعل زي نط الحبل أو تمارين توازن ،حاجات محتاجه تركيزك فتبعد عن مخك الافكار الكتيير ممكن مش تمنع نفسك تعيط بل وعيط وإنت ساجد حقيقي هتفوق خد دش دافي واشرب حاجات تهدئك وتفرحك كل دي حاجات تعملها وقت حزنك وفي كتير آوي بس حقيقي أهمهم بالمختصر تعبر لربناا وتشكيله وتدعي يجبر قلبك ويعوضك ويقويك برضو الاكل الدسم وتقلص المعده بيساعد علي ارق النوم وبالتالي ضعف الطاقة اهمالك لمظهرك بيقلل من ثقتك فنفسك و يزعجك فدلع نفسك و هونها.. كل ما تيجي فكره سلبيه فمخك بدلها بإيجابية واتكلم مع نفسك إنه ماذا بعد! بعد الزعل ده كله إيه هيتغير بشكل ده! ربنا يبعد عنك أي حزن استعيذ دايما من الحزن

تم النشر الاثنين، ٢٠ فبراير ٢٠٢٣


بقالك قد ايه عند الشعور ده ؟ وهل مريت بتجربه سيئه من بعدها زاد عنك الشعور ده ؟ عندك رغبه ف البكاء..او اضطراب ف النوم او الاكل وفقدان الطاقه والشغف وتفضيل الوحده والعزله؟ او عندك مشاعر مضطربه من مقابله الناس والتقيمات السلبيه الي ممكن تتعرضلها منهم او شعور الخجل والاحراج وزياده ضربات القلب والتعرق ؟ ووضحلي اكتر ازاي فاقد مشاعرك واحساسك بالحزن او الفرح؟

تم النشر الاثنين، ٢٠ فبراير ٢٠٢٣


ماذا تفعل فى يومك ؟ ايه الاساسيات فى يومك كروتين ؟

تم النشر الأربعاء، ٢٢ فبراير ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك