كيف أتجاوز تخلي الشخص الذي أحببته عني ببساطة وخطبته لغيري؟ وهل كان العيب مني أنا؟

انا بنت عندي 22 سنه كنت بحب شخص حب عادي وهو زعلني جامد وفجاه انا قلبي قسي عليه اويي وهو فضل يوعدني أنه مش هيزعلني وأنه مش هيبعد عني ولا هيجبرني ع حاجه وأنه هيريحني ومش هيأذيني وبعد م شهر تقريباً حسيت أن هو فعلاً اتغير وبدأت احن وقلبي نسي القسوه لما صدقه ومبقتش اعرف اقسي عليه ب اي نوع من الأنواع وقرب مني وبقا كويس جدآ وبعد سنتين رجع أسوأ وعايز يمشي كلامه عشان هو الراجل وانتي الست ومفيش شغل وانتي اللي تقولي لابوكي اني عايزاك انا مش عايز اتقدم واترفض العيلتين بينهم مشاكل بسببي قالي انتي اللي تحلي اتنزلي عشاني عشان نتجوز ولما قولتله وانت هتعمل ايه قالي بشتغل وطالع عين اهلي عشان نتجوز ودايما شايف اني عنيده ومبسمعش الكلام ولازم اتعدل فضلنا كدا سنتين يبعد ويقرب يبعد ويقرب ونتخانق وللاسف قلبي فعلاً مش عارف يقسي عليه لحد م قالي هتظبطي الدنيا عشان نتخطب ولا اشوف غيرك قولتله شوف راح شاف فعلا وحالياً هو خاطب دلوقتي بس انا مش عارفه اتخطي فكرة اللي بينا والذكريات الحاجات دي بتوجع اوي لما بفتكرها مع اني عارفه ومتاكده أنه الشخص الغلط بس ازاي يعمل فيا انا كدا كانت العلاقه دي هتخلص من زمان لو دوست عليه ف الاول وحنيت عشانه وبعد م حنيت حبيته بجد ازاي انسان يقدر يكدب كدا ازاي حد يقول هموت من غيرك وشايف أنه مش قادر يكمل ويقدر عادي يخطب غيري ويقرب منها وشوفها هي ف حياته ازاي قدر يمسحني بالسهوله دي وانا حياتي واقفه ومش فاهمه انا ازاي وصلت لكدا ازاي انا مش فاهمه دا ولا الاحساس دا مش عارفه حتي اشرحه لحد وقبلها ب فترة قربت اكتر من ربنا وبدعي دايما ربنا يريح قلبي بس عايزة افهم الوجع دا كلو عشان حنيت وكان لازم اقسي عليه ولا عشان حبيته بجد ومش هنساه فترة وهتعدي ولا دي حياتي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤

4 إجابة

بص يا جميل السبب في الموضوع ده كله كل اللي انت بتحكيه وانت لازم تعرفي السبب عشان تعرفي تتخلصي منه انه الحاله بتاعه المشاعر الفظيعه دي بتكون عامله زي حاله السكر يعني في جوز كبير من العقل مغير وبعد ما بفوق ببقى مش عارف هو وانا كنت بعمل كده ازاي انا ازاي طلع مني التصرف ده انا ازاي اهنت نفسي كده انا ازاي تنازلت كده انا ازاي عملت الحاجات المجنونه دي ليه لانه المشاعر دي بتخلينا متخضرين فانت متخدره ببساطه وهو برده كان متخدر فعشان كده عادي جدا ان هو يقول لك انا ما اقدرش اعيش من غيرك انا اموت من غيرك انا يجرى لي حاجه لو انت مش موجوده عادي جدا ان هو يقول كده بس لما الانسان يرجع كده لعقله بيبقى مش متخضر خلاص هيمشي في الحياه عادي جدا وهيشوف في الاولويات بتاعته.

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


أشعر بألمك.. الله المستعان. هناك مقولة مفادها أن ما كانت بدايته لا ترضي الله كانت نهايته لا ترضيك. اجعلي عزاءك في هذه القصة أن الله نجاك ووهبك فرصة التوبة. يعني دعك من العلاقات والحب والزواج وما إلى ذلك، تضرعي لله أن يتوب عليك، أكثري من الصلاة والقرآن والنوافل والذكر. وعلى التوازي من عباداتك وتوبتك عالجي قلبك، بالدعاء: قولي يا رب أنا أخطأت وقلبي تعلق به وهو الآن ابتعد وقلبي يؤلمني يا رب ارحم قلبي، يا رب خفف عني الألم، يا رب ارزقني السكينة. ثانيًا توقفي عن متابعته وتقصي أخباره، احذفي كل حساباته، وامحي كل أرقامه ولا تتواجدي في مكان يحمل أي ذكرى لذلك الشخص. ثالثًا لا تسمحي لدماغك أن يسترسل في استعادة الذكريات، خصصي ذكر وليكن الصلاة على النبي، وكلما شرد تفكيرك فيه سارعي بالصلاة على النبي، وذكري نفسك أن هذه كانت مرحلة كلها أخطاء وأن من تمام نعمة الله عليك أن كتب لك النجاة منها. أما لماذا هو كذب فلا أملك لذلك إجابة، حقيقة لا أدري، ولكنني أعرف أن المحب لا يؤذي، وتمام إيذاء الفتاة استحلال قلبها دون رباط شرعي..

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


عزيزتي، ما تمرين به هو تجربة عاطفية صعبة ومعقدة، وهي تتطلب الكثير من الفهم والشفافية تجاه مشاعرك. من الطبيعي أن تشعري بالألم والحيرة عندما تواجهين مثل هذه المواقف، خاصةً حينما يختار الشريك الابتعاد مع وجود خلفية تعليمية عاطفية قوية بينكما. أولاً، يجب أن تعطي نفسك الأذن للشعور بكل ما تشعرين به، فالألم الذي تشعرين به هو جزء من تجربة الحياة. الشعور بالفقد، والحنين، والتساؤلات حول كيف يمكن لشخص أن ينسحب بهذه السهولة، هي مشاعر شائعة للغاية. ثانيًا، من المهم أن تدركي أن العلاقات ليست دائماً تسير كما نتمنى. قد يكون هذا الشخص قد وعدك بأشياء جميلة، لكن الحقيقة هي أنه اتخذ قرارًا بالاستمرار في حياته بطريقة مختلفة. إن فهم المشاعر التي تعانين منها قد يكون خطوة هامة في التعافي. يمكنك محاولة كتابة مشاعرك وأفكارك، فقد تساعدك الكتابة في تنظيم أفكارك وتوضيح ما يدور في ذهنك. حاولي أيضاً التفكير في الدروس التي تعلمتيها من هذه العلاقة، وكيف يمكن أن تستخدم هذه الدروس لتوجيه مستقبلك. بالنسبة للشعور بالخسارة والذكريات، قد تحتاجين بعض الوقت لتجاوزها، وتذكري أن الوقت وحده قد يكون أفضل علاج. حاولي التركيز على تطوير نفسك وتحقيق أهدافك الشخصية، وكوني منفتحة لفرص جديدة قد تظهر في المستقبل. أخيرًا، ابذلي قصارى جهدك في التقرب إلى الله والدعاء بأن يخفف عنك ويحفظ قلبك. لكن لا تنسي أن تظهري لنفسك الحب والرعاية خلال هذه المرحلة. إن الله يختبرنا ليرانا كيف سنتعامل مع تلك المواقف، فكوني قوية واثقة بالله. أطيب التمنيات لك.

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


يا روحي🥹 بازعل اوي والله لما واحد يزعل بنت بالشكل دا! باباكي رافضه عشان عارف انك تستاهلي واحد احسن منه وانتي نفسك قولتي انك تستاهلي واحد احسن منه وانا برده شايفه انك تستاهلي احسن واحد في الدنيا. لكن المشكلة انك ازاي هونتي صح؟ ازاي يقولك مش هعيش وماعرفش ايه وراح عاش صح؟ هي دي المشكلة تمام؟ م في داهية هو واللي عاش معاها، الف داهية هما الاتنين! هيجيلك الأحسن بإذن الله. ودا واحد كذاب نرجسي مايتزعلش عليه، وحقك هيجيلك بإذن الله لو مش في الدنيا هيبقى في الآخرة. لما تدي وماتاخديش يبقى ادوس على نفسي وهو في داهية، لما يزعلك ومايراعكيش يبقى برده في داهية، لما يخليكي تفكري وتحسي بالمشاعر اللي انا حساها في البوست دا يبقى في داهية هو وأي حد يخصه. ماشي اتفقنا؟ يبقى هو في داهية. احنا بقا؟ نعمل ايه؟ نقول الحمد لله ونرضى ونفرح ان ربنا ازاح من طريقنا قطر كان هياخدنا في طريقه ونستعد ونهيأ مشاعرنا لل،اجل اللي هييجي يخبط على الباب (مش يخبط على التليفون زيه كدا، دا راجل اصلا!!) وهو دا الصادق اللي يستاهل قلبي بجد وأي حد بييجي من باب غير باب بابا اعرفي انه كذاب واخدها كوبري لغاية اما يجهز نفسه والسلام فماكانتش اي حاجة بيقولها اصلا صادقة كل دا بس عشان يحكم على فريسته(انا آسفة بس انا بقول كدا عشان دي حقيقة المجتمع اللي عايشين فيه) واللي هيهون عليكي الفترة دي هو ربنا سبحانه وتعالى واسمعي كلام اختك وصلي ركعتين قيام وادعي فيهم وربنا هيعوضك بالاحسن ان شاء الله

تم النشر الاثنين، ٢ سبتمبر ٢٠٢٤

3 تعليق

لا حقك و ميهمكيش انتي جوهره

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


انتي اللي قموره 🥺

تم النشر الاثنين، ٢ سبتمبر ٢٠٢٤


ولا العيب مني انا انا اللي زهقته لحد م مشي💔

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك