مساحه التعامل مع والدتي

انا وولدتي في بينا مساحه كبيره للهزار مع بعض وكده فهل انا مثلا لو زعقتلها برضو في اطار الهزار وهي بتكون عارفه ان ده هزار فهل ده يعتبر اثم او انا كده شخص عاق بولدتي وهيقبل مني صيام او لا

سؤال من Hossam hazoo

تم النشر الخميس، ٢٣ مارس ٢٠٢٣

3 إجابة

التعامل الجيد مع الوالدين هو أساساً للحصول على بركة في الحياة وتحقيق السعادة. إذا كنتما تتحدثان بشكل هزلي واعتادت والدتك على هذا الأسلوب، فلا بأس من القيام بذلك. ومع ذلك، ينبغي عليك تجنب استخدام الكلمات الجارحة أو الخارجة عن الأدب، حتى لا يسيء فهمك. ويجب عليك الحرص على احترام والديك والتعامل معهما بأسلوب جيد، وخاصة خلال شهر رمضان المبارك. ينبغي عليك مساعدة والدتك في القيام بالمهام المنزلية والتفاني في خدمتها، وذلك لأن ذلك يعد من الأفعال المحببة لله. ويمكنك أن تتصرف بطريقة تخفف من حمل المسؤولية عن كاهل والدتك بدلاً من زيادته، وبذل المزيد من الجهود لخدمتها والرحمة بها وإظهار الاهتمام بها.

تم النشر الخميس، ٢٣ مارس ٢٠٢٣


علي قدر ال اعرفه إنه الهزار فحدود برضو ولو هي متقبله حتي.. إنت حافظ على احترامها

تم النشر الخميس، ٢٣ مارس ٢٠٢٣


انا بشوف الحاجات دى من باب وصية الرسول عليه الصلاة والسلام ...اتقوا الشبهات يعنى لو الهزار ده اللى ممكن يدخل بشكل غير مباشر فى بند العقوق يبقي بلاش منه واهزر باى طريقة تانيه. لو هفكر معاك حتى فى رد فعل الام ..قصاد ولدين الاتنين بيهزروا وواحد بيزعقلها بهزار والتانى لا... طيب لو لاقدر الله حصل موقف واللى كان بيهزر ده غضبان فبيزعق بس مش ليها....هتلاقيها بتقول لنفسها طبعا هو عادى يزعقلى لكن ابنى التانى ميقدرش يزعقلى حتى لو بهزار. انا بفكر معاك من وجهة نظرى فقط . الحكم الفقهى ممكن نسأل فيه اهل الفتوى والعلم الشرعى..

تم النشر الخميس، ٢٣ مارس ٢٠٢٣

2 تعليق

يعني ايه نتحايل علي الذنوب

تم النشر الأحد، ١١ فبراير ٢٠٢٤


• هذا سلوك خاطئ ولا داعي أن نتحايل على الذنوب.

تم النشر الخميس، ٢٥ يناير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك