ابني عنده ADHD وأنا عصبية جدًا، كيف يمكنني التعامل معه؟

ابني عنده adhd وانا عصبيه جدا ومش عارفه اتعامل معاه...اوقات بحس اني نفسي عندي تشتت انتباه

تنصحوني اعمل ايه

وايه الادويه الي بتجيب نتيجه مع الاطفال لانه بقاله فتره بياخد ادويه اوقات احس انها مهمه واوقات احسها جايه معاه بالعكس

وهل في ادويه للكبار تحسن من التشتت و وتزود التركيز وتقلل العصبيه والاندفاعيه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ١٤ أكتوبر ٢٠٢٤

3 إجابة

حبيبتي الاطفال اللي عندهم adhd ممنوع عنهم العصبية النقد استخدام الصوت العالي تكرار وكثرة الأوامر وحالتة النفسية مهمة جدا للمرض وفي اي وقت حالته النفسية هتبقي سيئة كل عمليات مخه هتتعمل بصعوبة حاولي تدمجي في يومه حاجات زي شرب الاعشاب وياريت الاشواجندا بتساعد في عمليه النوم والهدوء والتركيز ولازم يكون لي روتين يومي ثابت ياكل اكل صحي نركز علي مميزاته اكتر من عيوبه ونحاول ندخل في حياته حاحة إبداعية يرسم لو يلون كل يوم مثلا وحاولي تجيبي حد عنده خبرة في التعامل مع adhd يساعدك

تم النشر الاثنين، ١٤ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، من المهم أن نفهم أن التعامل مع طفل مصاب باضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه (ADHD) قد يكون تحديًا كبيرًا، وقد تشعرين أحيانًا بالإحباط. إليك بعض الخطوات التي يمكنك اتباعها: استشارة متخصصين : من المهم استشارة طبيب مختص في الصحة النفسية أو طبيب أطفال يمكنه تقييم حالة ابنك بدقة. هم الأكثر قدرة على تحديد الأدوية المناسبة لحالته وضبط الجرعة وفقًا لاحتياجاته. متابعة العلاج : إذا كنتِ ترين أن الأدوية لا تعطي نتائج جيدة أو تؤثر سلباً، عليكِ المناقشة مع الطبيب حول هذا الموضوع. يجب أن تكوني صادقة بشأن أي تغيرات تلاحظينها على سلوك ابنك بعد تناول الأدوية. البحث عن طرق الدعم : هناك استراتيجيات سلوكية يمكن أن تفيد في التعامل مع ADHD؛ مثل تحديد الروتين اليومي وتنظيم مهام صغيرة. كذلك، يمكنكِ الاستفادة من مجموعات الدعم للأمهات اللاتي يمرن بتجارب مشابهة. تحسين التركيز والعصبية لدى الكبار : بالنسبة للأدوية التي تساعد على تحسين التركيز وتقليل العصبية لدى البالغين، هناك خيارات مثل ميثيلفينيديت وأدوية أخرى، ولكن يجب عليكِ استشارة طبيب نفسي للحصول على وصفة طبية تناسب وضعك. العناية بالنفس : لا تنسي أهمية العناية بنفسك. قد يكون من المفيد التحدث مع معالج نفسي حول مشاعرك، مما سيمكنك من التعامل بشكل أفضل مع ضغوط الحياة اليومية. لا تترددي في طلب المساعدة والدعم، فطلب المساعدة خطوة شجاعة ومهمة. وفقك الله لما فيه الخير لكِ ولابنك. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الاثنين، ١٤ أكتوبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. يعني بما ان ابن حضرتك عنده اي دي اتش دي فممكن اللي عند حضرتك مش عصبيه واي تي اتش دي برده فاتمنى انك تستشيري طبيب او مختص بانك تعملي برده تست وتشوفي اذا كان عندك اي دي اتش دي انت كمان ولا لا لانه ممكن يكون عندك بدرجه من الدرجات ممكن تكوني ما كنتيش مكتشفاه ولا بتعرفي ده من صورك اييي الادويه مش بس هي الحل مع الاطفال الادويه والروتين بتاعه بيكون مختلف وطريقه اييي اداره اليوم بتاع بتاعه بتكون مختلفه المساحه اللي هو بياخذها في اوقات اا لو انت هتعمليها زي الطفل اللي معندوش ايدي اتش دي فمش هتستفيدي حاجه هتتعصبي منه فيا ريت وانت بتتعاملي معاكي بايه انت اول واحده مراعيه السمات بتاع الاي دي اتش دي ان هو بيمل بسرعه ان هو مش بينفع معاه يقعد زي الطفل العادي يعمل مهمه واحده لازم تاخذي بالك من كل الحاجات دي يعني اعرفي السمات كويس وراعيها وانت بتتعاملي معاه لانه اعتقد انت بتتعصبي عليه لانك مش متحمله الطريقه بتاعته اللي هي مختلفه عن طفل ثاني معندوش اي دي اتش. والعصبيه بتاعتك تاني انت خذي شوفي التست احتمال تلاقي عندك اتش دي تبقي محتاجه برضه انك تظبطي حاجات في يومك خلي بالك لو انت بتاخذي كميه كافيين كثيره خلي بالك لو انت مستوى السكر بتاعك او بتاخذي سكر بنسبه كبيره ده هخليك متوتره او لو انت مش بتاخذي سكر بنسبه كافيه ده هيخليكي برده سهل جدا تتعصبي. الافضل تمنعي كل السكريات المصنعه لك وليه عشان تهدوا جو البيت خليه هادئ اكثر بلاش الانوار العاليه قوي سواء لحضرتك او ليه طبعا في حاجات تحسن من التشتت للكبار وتزود التركيز واهم حاجه هي الاوميجا 3 يعني.

تم النشر الثلاثاء، ١٥ أكتوبر ٢٠٢٤

3 تعليق

ابنك عنده ذكاء حركي وديه تمرين او لعبه يكون فيها حركة اكتر يطلع طاقته عصبيتك هتخليه هايبر اكتر اعرفي انه مش قصده خالص يضايقك وربنا اختارك عشان عارف انتي قدها

تم النشر الاثنين، ١٤ أكتوبر ٢٠٢٤


اولا مين قالك أنه عنده adhdهل شوفتي اعراض من على موقع مثلا ولا عملتيله اختبار،ثانيا مش معنى انه عنده adha يبقى مريض كل الفكرة إن أنت تعرفي تدخلي عالمه مش يبقى كل هدفك أن هو اللي يطلع للعالم بتاعك،ثالثا في أدوية كتير اولها الدعاء ودهم من اهم الأدوية ، الدواء الثاني التعلم شوفي طرق التعامل معاه سواء هو فعلا عنده adhdاو لأ،تالت دواء هو استغلال قدراته في حاجة مفيد خليه يطلع طاقته في الجري او السباحة ....إلخ.

تم النشر الأربعاء، ١٦ أكتوبر ٢٠٢٤


؟؟؟؟

تم النشر الاثنين، ١٤ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك