كيف أدرس جيدًا وأحسن معلوماتي العامة ولغتي العربية والإنجليزية؟

السلام عليكم

أنا طالبة تانيه ثانوي وكنت مهملة في الدراسه لم ابدا الدراسة والمذاكرة سوي في أولي ثانوي وأصبحت ادرس كثيرا وبلا جدوي يتحسن مستويا مثل طالب Kg وأشعر بخيبة امل في اللغة العربية والإنجليزية تطورت عن الماضي كثيرا لكني أجد أن مستواي ليس متفوق بالمرة طالبة عادية وكأني ادرس ساعتين في اليوم ولكني ادرس طوال اليوم ولا انام سوى ٦ أو ٤ساعات ولكن مشكلتي الأكبر ليس لدي اي معلومات عامة وهذا قد افقدني ثقتي في نفسي ودمرني نفسيا ولكن لا اعرف ما الحل مهما احاول ما زلت في مستوى عادي جدا ممكن مساعدة كيف احسن معلوماتي العامة واللغات (الانجليزيه والعربية)

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته طيب جميل جدا انك عايزه تطوري من نفسك وتحسني نقط اللي مخلياكي مش في المستوى اللي انت تحبيه دي حاجه جميله جدا ولكن انا عايزاكي تبصي لنفسك بشكل ثاني وهو من كل حد. ممكن تكوني معندكيش مثلا معلومات عامه في المجال الاحياء مثلا او بالانجليزي او بالعربي ولكن ممكن تكوني شاطره في الرياضيات بتحبي الحاجات فهنا احنا بنبقى لازم نقيم قدراتنا ونقيم اهتماماتنا ومن هنا نبدا نبدا بقى نشوف لما نبدا نشتغل على تنميه نفسنا ونبدا منين نبدا من الحاجه اللي هي مش موجوده خالص ولا نبدا بالحاجه اللي موجوده وممكن مطورها اكثر. الافضل بقى هنبدا من الحاجه اللي احنا ايه عندنا جزء منها ونطور فيها شويه لان ده هيدينا دافع لان احنا نتعلم حاجات ثانيه ممكن تكون ما عندناش فيها نفس القدر ذكيه حطيت لك اقتراحات حاجات تتابعيها وانا هقول لك على حاجه ثانيه الطف ممكن تبدئي منها تتشجعي بانك تعرفي معلومات عامه في برنامج اسمه العباقره ده بيكون عباره عن مسابقه. بشكل بقى مختلف هتلاقي فيه العباقره عائلات عيله قصاد عيله بيسالوا اسئله ويشوفوا مين هياخد نقاط اكتر كلها بتبقى حاجات في المعلومات العامه ممكن. البرنامج ده يديلك نباتات كده عن كل مجال فتقدري تشوفي هو انهي مجال اللي شدك اكثر او تاخدي من الاسئله انت ممكن تتعجبي لها ايه ده ممكن تكوني اجابه السؤال لايه او السؤال ده صعب تبداي تخشي انت تبحثي في نفس الاتجاه او تبحثي عن نفس الحاجه لو سؤال في التاريخ مثلا بيتكلم عن مرحله تاريخيه انت ما تعرفيش عنها حاجه خالص ابدئي ادخلي وابحثي عن المرحله التاريخيه دي وافهمي عنها واعرفي حصل فيها ايه ولو حتى نبذه شويه بشويه هتلاقي.

تم النشر الأحد، ١٨ أغسطس ٢٠٢٤


عليكم السلام سأخبرك عن رأيي وما أراه صوابًا، السنة الأخيرة في النرحلة الثانوية هي السنة الوحيدة التي وضعت تحت المجهر، لا شيء قبلها يذكر. وعليه، فإن طالب الثانوية يجد نفسه تحت ضغط كبير سواء من المجتمع أو الأهل أو الشعور بالتقصير. فلو بدأ الطالب السنة بحماس وقرر الانشغال بمادة جانبية بالتوازي مع منهج الوزارة فهو حتمًا سوف يستفيد لكن الضغوطات تهيء للطالب أن هذا تقصير. نقطة أخرى نفسية، وهي أن الطبيعة البشرية أحيانًا تضطر صاحبها للهرب من مسؤولية مركزية وجوهرية وعاجلة كالثانوية إلى مسؤوليات هامة ولكن ليست عاجلة فيسبب هذا تشتت كبير للطالب. الخلاصة: ركزي على المناهج الآن، ونظمي وقتك لأفضل إنتاجية، ثم بعد ذلك يمكنك وضع مخطط واضح ممتلئ بالأهداف إن شاء الله.

تم النشر السبت، ١٧ أغسطس ٢٠٢٤


وعليكم السلام! حبي، واضح إنك تمرين بوقت صعب، لكن أول شيء، لا تفقدي الأمل. كل شيء ممكن يتحسن مع الوقت والمجهود الصحيح. تنظيم الوقت: جربي تقسمين وقتك بشكل أفضل. بدلاً من الدراسة طوال اليوم، حاولي تخصيص أوقات محددة لكل مادة، واهتمي بمهارة التركيز. المعلومات العامة: يمكنك قراءة المقالات الإخبارية أو الكتب القصيرة. كمان يمكنك متابعة قنوات يوتيوب أو بودكاست تتناول مواضيع متنوعة. الاختيار حر، البدايات بسيطة! تعليم اللغات: حاولي استخدام تطبيقات مثل Duolingo أو مثلا لعب ألعاب تعليمية تتعلق باللغة. كما يمكنك مشاهدة أفلام أو مسلسلات باللغة الإنجليزية مع ترجمة. تكرار المعلومات: حاول تستعيدي المعلومات اللي درستيها على فترات. يعني بعد كل فترة ترجعين للمعلومات وتقرينها مرة ثانية. الثقة بالنفس: تذكري أن كل شخص يتعلم بطريقته. احسبي تقدمك والتغييرات الصغيرة. حاولي تعاملي مع نفسك بلطف وكوني إيجابية. إذا احتجت أي دعم إضافي، لا تترددي تطلبي المساعدة. خليك قوية، وإن شاء الله أروع أيام جاية! 💪✨

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

ثقفي نفسك واقرأي كتب ، خدي كورسات نمي اي مهارة عندك ، اقرأي كتير اوي القراءة هتخلي دماغك ف حتة تانية بجد

تم النشر السبت، ١٧ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك