ممكن اى حد متخصص يرد لو سمحتوا، حصلي موقف في المواصلات مش كويس ومأثر عليا!

في المواصلات كان فيه واحد شكله مش مظبوط واقف جمبي منه لله كان لازق فيا وانا ببعد عنه طول الوقت وعمالة أقوله يبعد وبيبعد ولما الف يقرب تانى المهم انا لما زاد فيها اتعصبت ولفيتله اهزقه لقيته عامل حركة زبالة في هدومى من الجنب واول ما خدت بالى غطه نفسه بسرعه وجرى نزل من الاتوبيس والمشكلة انا ملحقتش اعمل حاجه ولا اهزقه وبعدها معرفتش اعمل ايه وفضلت في صدمة ولحد دلوقتى مش عارفه اعمل ايه طول اليوم قاعدة بفكر في اللى حصل ده ومش عارفه اتصرف وقلقانه يحصلى حاجه وحشة بسببه بحثت كتيير في الموضوع وعرفت أنه لو فوق الهدوم وبعيد ميأثرش بس لسه مش واثقة وخايفه اوى انا عايزة اعرف هوا كده ممكن يأثر عليا في حاجه وحشة ؟!

انا بجد طول اليوم عمالة اعيط ومش عارفه اعمل ايه وخايفه جدا اكون حياتى كده باظط

لما روحت علطول استحميت وانا برا طهرت نفسي على قد ماقدر بس لسه خايفه أكون اتاخرت فحد يطمنى بالله عليكم

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢ مايو ٢٠٢٣

4 إجابة

حبيبتى ربنا يهون عليكى الاحساس الوحش ده ان شاءالله من ناحية التأثير متقلقيش لانه صعب اوى من فوق طبقات الهدوم وبعيد عن مكان اللى ممكن يدخل لجسمك اصلا .( ده لو اصلا حصل وفى سائل منوى نزل منه ) اهدى خالص ومتقلقيش وبعد كده بس خلى بالك وخلى رد فعلك قوى عشان تبعدى اى حد تصرفه مش محترم كده تانى.

تم النشر الثلاثاء، ٢ مايو ٢٠٢٣


اولا ما تزعليش وحسبي الله ونعم الوكيل فيه ومنه لله وثانيا ما متقلقيش ما فيش اي خوف بس نصيحه لو حصل اي موقف شبيه او قريب بموقف ده صرخي واديه بالجزمه الل في رجلك والناس اللي حواليكي هتعمل معاه الواجب وياكل علقه تمام

تم النشر الثلاثاء، ٢ مايو ٢٠٢٣


لا تقلقي لن تصابي بأي أمراض جنسية لان كما ذكرتِ كل شيء كان من فوق الملابس. قد تبدو نصيحتي تافهة أو صعبة التحقيق ولكن حاولي على قدر المستطاع تحقيقها، اعتدت منذ بدأت السفر في المواصلات على عدم الركوب في مواصلة لا مكان للجلوس لي فيها، أو المكان الذي سأجلس فيه بجوار رجل، انتظر واتأخر لا بأس لدي على أن افعل هذا، ثم وعندما اجد مواصلة مناسبة ادفع ثمن كرسيين بحيث لا يجلس احد بجواري، ويؤذيني. صحيح أن هذا يكلفني مالًا اضافيًا ولكنه انسب بالنسبة الي من التعرض لمثل هذه المواقف المستفزة. انا ايضًا الجأ في حال القدرة على الحصول على سيارة تاكسي من خلال تطبيقات آمنه كاوبر، كريم، ان درايف على ركوب المواصلات أيضًا والتعرض لمثل هذه المواقف. الأمر الأخير الذي الجأ اليه في حال كانت المواصلة التي استخدمها هي الباص هو اخذ الكرسيين بجانب السائق هما انسب مكان وأأمن في السيارة كلها هون الله عليكِ، وانتقم من هذا الرجل وأمثاله

تم النشر الثلاثاء، ٢ مايو ٢٠٢٣


اطمئني لن يحدث أي تأثير عليكي إن شاء الله وفوضي الأمر لله

تم النشر الثلاثاء، ٢ مايو ٢٠٢٣

1 تعليق

• لم أفهم ، عُذرًا ماذا فعل ، وهل بالعقل سيتمكن من فعل أمر سئ بكِ ولن تشعُري إلَّا عندما تنظُري للوراء ، هذا كلام لا منطقي.

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يناير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك