الاكتئاب أثر كثيرًا على حياتي وعلاقاتي بأصدقائي، كيف أخرج منه؟

مساء الخير بقالي فتره طويله اشعر بالاكتئاب والحزن الدائم اشعر وكأن كل شئ يقع ضدي احاول ان اقوم وانهض من جديد ولكن افشل كيف لشاب ٢٣ ان يكون متعبآ الي هذا الحد مع ان السن ده المفروض ان كله طاقه وشغف وحيويه لماذا كل هذا الاكتئاب اشعر احيانا بأني اريد ترك عائلتي واذهب لمكان ليس لا حد يعرفني هناك قطعت كل علاقاتي باصدقائي ولكن ايضآ في الهدوء والسكون عقلي لا يهدأ

كنت رياضي ومشهور تركت الرياضه وتركت كل حاجه ومع ذالك يزيد حده الاكتئاب مش عارف اعمل ايه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢٦ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. الاكتئاب والحزن اول حاجه لازم تعرف ان الحزن من الشيطان فاحنا نتكلم على قبل ما يكون في سبب للاكتئاب انه اكيد في اسباب للاكتئاب خلينا نشوف انه كان اول مدخل الاكتئاب هو الحزن احنا سيبنا الشيطان بقى يدخل لنا منين وياكد علينا فكره الحزن دي حصلت بقى معانا مثلا حاجه حطينا فيها توقعات جامده جدا ولما ما وصلناش للتوقع بتاعنا الدنيا اسودت فالشيطان مسكنا في لحظه الضعف دي وقعد يقول لنا ان خلاص كده الحياه مش هيبقى فيها حاجه حلوه خلاص كده الزعل اللي احنا حاسينه ده عمرنا ما هنخرج منه وفضل يتك قوي كده معنا على على الحته اللي بتوجع دي وعلى الحته الضعيفه دي وخلانا نركز على السواد اكثر واكثر واكثر خلانا نحس بضعف خلانا نحس انه خلاص احنا. مش قادرين نعمل اي حاجه ثانيه ورحنا تعبانه ومرهقه بشده والارهاق فضل طول الوقت راقب ده طول الوقت طول ما احنا عمالين نركز عينينا على الاسود ومش عارفين نشوف اي حاجه ثانيه منوره. دي بدايه الاكتئاب ودي النقطه اللي تخليك في اي سن الموضوع مش فارق انت 23 ولا 10 ولا 15 ولا 60 لو مشينا بنفس النمط ده هنوصل لنفس الحاله.

تم النشر الخميس، ٢٩ أغسطس ٢٠٢٤


مساء النور، أخي الكريم. أقدر مشاعرك وما تعانيه من ألم وحزن. إن الاكتئاب هو حالة صعبة جدًا، وقد يمر بها الكثيرون، حتى في سن الشباب. إليك بعض الخطوات التي قد تساعدك في التغلب على هذه المشاعر: اطلب المساعدة : من المهم جدًا أن تتحدث مع مختص نفسي. المعالجين يستطيعون تقديم الدعم والاستراتيجيات اللازمة للتعامل مع الاكتئاب. حافظ على روتين يومي : حاول وضع جدول يومي يتضمن وقتًا للراحة، العمل، والرياضة. الروتين يعطيك شعورًا بالاستقرار. ابدأ بممارسة الرياضة : قد يكون من الصعب البدء، لكن ممارسة التمارين الرياضية بانتظام يمكن أن تحسن من حالتك المزاجية، لما لها من تأثيرات إيجابية على الجسم والعقل. التواصل مع الآخرين : حتى لو شعرت بعدم الرغبة في ذلك، حاول إعادة التواصل مع أصدقائك أو أفراد عائلتك. العلاقات الاجتماعية مهمة جدًا لصحتك النفسية. احرص على الراحة والنوم الجيد : النوم الجيد يلعب دورًا كبيرًا في تحسين المزاج. حاول أن تجعل بيئة نومك هادئة ومريحة. اعتمد على التأمل واليوغا : هذه التقنيات تساعد في تهدئة العقل وتقليل التوتر. تجنب العزلة : البقاء بمفردك لفترات طويلة يمكن أن يعمق مشاعر الاكتئاب. حاول الانخراط في أنشطة جديدة أو هوايات قد تستمتع بها. الأهم هو أن تدرك أن طلب المساعدة ليس علامة ضعف، بل هو خطوة شجاعة نحو الشفاء. تذكر أنك لست وحدك، وهناك من يهتم بك ومستعد لدعمك.

تم النشر الاثنين، ٢٦ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

ابحث عن أقرب شيء لقلبك وافعله واختلط بالاصدقاء وابحث عن شغفك ولا تترك نفسك للوحده والاكتئاب

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك