اعمل ايه ف مشكله بعد اهم شخص!

انا عشت طفوله وايام صعبه بين والدي ولدتي الله يرحمها والسنين الي فاتت دي يعتبر كده كنت حاسه ان ابويا ميت بسبب ان محدش سببلي اذيه ف حياتي غيره يعني مكنش ليا اي حد خالص حبيت حد فضلت احبه فترة بس هو محبنيش اداني الاهتمام وفجأه خده ومن غير سبب انا كنت شيفاه هو ابويا واخويا وكل الناس الي اتحرمت منها بس هو معرفش دماغه فيها اي لا احنا صحاب واخوات ولا احنا مرتبطين مش عارفه ابعد ومش عارفه احنا ايه لبعض و عشان مليش غيره مش عارفه اعمل اي اقرب ولا لا بسبب برود. مشاعره مش عارفه اعمل اي!

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢٥ مارس ٢٠٢٣

3 إجابة

ربنا يرحم والدتك ويغفرلها ويجعل قبرها روضه من رياض الجنه فكره احتواء الاهل ف الطفوله مهم جدا عشان تحسي بالأستقرار والامان طول حياتك ممكن شخص يفهم ان عندك احتياج ويستغله ف الوقت الي زي ده عشان تعرفي مكانك ف العلاقه ايه هو بيتعامل ببرود اتعاملي ببرود الي يمشيلك خطوه امشيله خطوه ميرنش مترنيش انتي حتى لو عدى اسبوع اتصل ردي ببرود وهكذا هتلاقيه اتعصب واتدايق لانه كان محط اهتمام منك وفجأه يلاقيكي اتغيرتي ف هيبدأ يعمل كل حاجه عشان متضيعيش من ايده لو انتو مرتبطين لو صحاب هيبدا يسألك انتي مرتبطه وانا معرفش لكن ف العموم نصيحه مني حافظي ع قلبك متخليش اي حد يلعب بيه ويستغله فرصه ينبسط شويه ويبعد خليه غالي لحد يقدرك ويبيع الدنيا ويشتري قلبك وفرحتك وفعلا يكون العوض ليكي

تم النشر الأحد، ٢٦ مارس ٢٠٢٣


الطفولة واللى بتعمله فينا بيفضل يأثر ويكون سبب فى احداث كتير بنزعل بسببها للاسف فى الحاضر بتاعنا. ده اللى حاصل معاكى الاحتياج اللى عندك من اهتمام عامل زى الاوضه الفاضيه اللى عاوزة تتفرش . فى الاول هتلاقى نفسك مش بتمانعى ان يتحط فيها اى سجادة باى لون وشكل واى كرسي واى حاجة تملا الفراغ هتحسي انك مبسوطة بيها. ده اللى حصل فى علاقتك مع الشخص ده . بعد شوية طبيعى تبصى بشكل تانى وتقولى هو انا مش حاسه ان دى شبهى ولا القطع دى كفايه ولا وجودها متناسق مع بعضها. ده وعيك بالموضوع اللى خلاكى تسألى هى العلاقة دى اسمها ايه ومتبادلة ولا لا اعتقد ان الاوضه تبقي فاضيه احسن ما تبقي فيها كراكيب وحاجات ملهاش لازمه. ابعدى عنه طبعا لان علاقتك بيه ولا هو ده الاهتمام ولا الحب ولا اى حاجة من دى. انتبهى بقي لمصدر احتياجاتك عشان متلاقيش نفسك مليانه كراكيب.

تم النشر الأحد، ٢٦ مارس ٢٠٢٣


أولاً، أريدكِ أن تعلمي أنَّ الأشياء التي حدثت في الماضي لا تحدد تمامًا ما ستحدث في المستقبل. في هذه الحالة، من الأفضل عدم البقاء في علاقة غير واضحة مع هذا الشخص، أو الاستمرار في البحث عن محبة منه. في الواقع ، من المهم أن تسعي إلى البحث عن الحب والصداقة في أماكن أخرى، حيث يوجد أشخاص يسعون إلى الحصول على علاقات صحية وإيجابية. وبالنسبة لعلاقتك مع هذا الشخص، ربما من الأفضل ان تحادثيه لتوضيح الامور، فمن الممكن أن تكون هناك سوء فهم أو عدم وضوح في علاقتكما. وعند التحدث معه ، حددي بصورة واضحة ما تشعرين به وما هي التوقعات التي لديك من هذه العلاقة. ثم اسمعي منه ما يريد ، وتقبلي اي اجابة بروح الايجابيه والتفهم. لا تنسي أن تستثمري وقتك وطاقتك في التعرف على أنشطة وهوايات تثير اهتمامك، والتي يمكن أن تساعدك على التعرف على أناس جدد وخلق صداقات جديده ومفيده. واعلمي أن الحياة مليئة بالتحديات ولكن مهمتنا هو ايجاد طرق للتعامل مع مشاكلنا والنهوض من جديد. فأنا اشجعك على البحث عن الذات والعيش بحرية للتطلع إلى المستقبل وبناء العلاقات الإيجابية في حياتك.

تم النشر السبت، ٢٥ مارس ٢٠٢٣

1 تعليق

امرلأي الفراغ العاطفي في حياتك بالقرب من أهلك اجدادك واخوالك و اعمامك وامك وابوكي لأن الناس دي لما بيحبو بيحبو بدون مصلحة. انما بصراحة كدا الراجل اللي يرتبط ببنات الناس ومش ناوي يتقدم دا يبقي بيتسلي وبيقضي وقت. فسيبك منه. ودي فرصة جميلة جدا انك تبعدي عنه احنا في رمضان شهر التوبة والعبادة والصلاة والقيام.

تم النشر الأحد، ٢٦ مارس ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك