كيف ادرس طب بشري؟

انا كنت علمي علوم في الثانويه لكن انا كنت دفعه التابلت وكانت المجاميع مش قد كده فمعرفتش ادخل الكليه بسبب التنسيق فكنت عايزه ادخل كليه الطب فلو حد يعرف طريقه ادرس بيها الطب يعني كليه مفتوحه او اكاديميه لو حد يعرف يقدر يفدني بيها

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

3 إجابة

ممكن الجامعات الأجنبيةة لإن سمعت ان لو شهادة الثانويةة العامةة تبعك مرّ عليها سنتين كده مش هتقدري تلتحقي بالجامعات الخاصة او الأهليه وممكن تتأكدي من الموضوع ده.

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، فهمت طموحك في دراسة الطب، وهو تخصص نبيل ومؤثر. إذا كنت قد واجهت صعوبات في دخول الكلية التقليدية بسبب التنسيق، فهناك بعض الخيارات التي يمكنك النظر فيها: الدراسة في الجامعات الخاصة : يمكنك البحث عن الجامعات الخاصة التي تقدم برامج دراسات الطب. هذه الجامعات غالبًا ما تقبل عددًا أقل من الشروط عند مقارنة بالجامعات الحكومية. الدراسة في الخارج : هناك العديد من الجامعات في دول أخرى تقدم برامج طبية. من المهم أن تتأكدي من اعتراف وزارة التعليم العالي في بلدك بهذه الشهادات. البرامج الأكاديمية : قد توجد أكاديميات متخصصة في تقديم التعليم الطبي. تأكدي من أنها معترف بها وانظري إلى متطلبات الالتحاق بها. التعليم الذاتي والتدريب المهني : يمكنك البدء بتوسيع معرفتك في مجال الطب من خلال القراءة والدورات التدريبية، مما يمكن أن يعزز من قدراتك ويزيد من فرصك في الالتحاق بالبرامج الرسمية لاحقًا. نصيحتي لك هي أن تبذلي جهدك للبحث واستكشاف كل الخيارات المتاحة أمامك، وألّا تفقدي الأمل. تذكري دائمًا أن العزيمة والإرادة القوية هي المفتاح لتحقيق الأهداف. وفقك الله فيما تسعين إليه.

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


الطب من الدراسات العمليه اللى تحتاج حضور وممارسه ومؤسسه موثوق فيها مش موضوع جامعه مفتوحه او انتساب او دراسه اونلاين. وعشان كدا الحل العملى فى راى قصادك واحد من اتنين :اولا الجامعات الخاصه او الجامعات الاهليه : ابسط الامور ابحث على الانترنت على اقرب جامعه اهليه تبع محافظتك او اقرب جامعه خاصه وادخل على الموقع وتعرف على الشروط والمجموع المطلوب / او تواصل مع زملاءك اللى دخلوا جامعات خاصه واعرف منهم معلومات او حد من اقاربك. ثانيا: جامعات خارج مصر بنفس الطريقة ادخل على مواقع الجامعات الاجنبيه وتعرف على الشروط والمجموع والمصارف او حد من الاقارب او الاصدقاء يكون له تجربه بس طبعا لازم تكون حذر جدا جدا فى الاختيار. وبعد كدا تقدر تفاتح اسرتك وتشوف المخصصات المالى واستعدادهم.

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

5 تعليق

شكرا جدا لحضرتك

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


الرابط التالى فى اسماء بعض الجامعات الاهليه تقدرى تاخدى اسم الجامعه وتدخلى على موقعهم على الانترنت https://scu.eg/الجامعات-المصرية-الأهلية/

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


طب معلش دي اسال عليها فين

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


جامعه حكوميه بس بمصروفات ممكن تكون فى نفس مقر الجامعه وممكن يكون مقرها فى مدينه تانيه

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


هي اي الجامعات الاهليه دي

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك