كيف يمكن التعامل مع الشخص الأناني؟

"كيف يمكن التعامل مع الشخصية الأنانية؟

على سبيل المثال، عندما أشتري شيئاً، أقوم بشرائه على أساس أنه سيكون للاستخدام المشترك بيننا، ولكن عندما يقوم هذا الشخص بشراء شيء لنفسه، يستخدمه بمفرده ويقول لي: 'لا تلمسيه' أو شيء من هذا القبيل. وفي بعض الأحيان أكون قد اشتريته انا له . كيف يمكن التعامل مع هذه الشخصية؟"

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤

4 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بناء على المثال الموضح في السؤال. ما ذكر في السؤال ليس وصف للانانيه لان الانانيه هنا هو تفضيل النفس على الاخرين واخذ حقهم شخص هنا مش اناني لان انا وانا بشتري حاجه وانا نيتي من جوايا انه احنا هنستخدمها سوا وانا يعني بتعامل بهذه الاريحيه وعندي هذا التسامح فالحاجه اللي انا اشتريتها بميل الخاص مثلا هو معندوش نفس المبدا ده. ومش عشان انا بتعامل بالمبدا ده فهو فرد عليه او ضروري ان هو يتعامل في المقابل بنفس المبدا خالص كل واحد له احقيه ان هو يتعمل بالمبدا اللي هو شايفه مناسب ممكن بقى اكون انا اللي احب ان اللي قدامي يتعامل بالمثل فمتضايق ان هو مش بيتعامل. دي نقطه النقطه الثانيه اللي هو ممكن اكون انا اللي مشتري له كمان الحاجه بفلوس طب هنا برده وانا بشتري حاجه بفلوسي انا بس بقدمها ليه هو وبقول له دي بتاعتك اتفضل ديك فانا وانا بديها له قلت له ان الكيتها ليه ايه اللي خلاني اشوف انه في حاجه. امنيا بتقول انه طالما انا اشتريتها له يبقى المفروض استخدمها ولو هو ما تعملش بنفس المبدا اللي انا بتعامل به او اللي انا حاطه جوه دماغي يبقى هو كده اناني نعم هي دي مش انانيه برضه اقول ثاني بناء على المثال اللي اتقال. نقول الانانيه ممكن تبقى ايه ممكن تبقى؟ ان احنا يبقى محطوط قدامنا مثلا ااا ثلاث قطع من الكيك اوكي واحنا الاثنين بنحب الكيك بنفس القدر مفيش حد فينا بيحبه اكثر من الثاني او مفيش حد بيحبه وحد ما بيحبوش فهنا اختيار الشخص الامامي هو ان هو يقول لك لا انا هاخدهم كلهم او ان هو ياخذ كمان اثنين ويسيب لك انت واحده بس او ياخذ 2.5 سيب لك نص بس ده كده هيكون شخص اناني لانه عمل ايه يعني يفضل نفسه اول درجه ان هو جه على همم الجزء الخاص بك. لكن لو شخص عادي هيقول لك لا اوكي خلينا نقسمهم بالنص وكده تمام يبقى احنا الاثنين راضيين فا. ا ممكن بس نسمي الاشياء مسمياتها ونبص على اننا مش شرط زي ما عملنا زي ما هيتعمل معانا الدنيا هتكون الطف واحسن يعني. والاحسن ان واحنا بنتعامل مع الناس نشوف هم بيفكروا ازاي وبشكل واضح وصريح اللي هو فلان انت تحب حد يشاركك في حاجتك ولا لا هو ممكن يقول ربنا انا عليه هعرف وهفهم ضروري ان انا احترم ده مش لازم ازعل من ده يعني ولا ده يبقى معناه ان هو وحش ولا مش كريم ولا اي حاجه دي طريقته لازم احترمه طريقته ايا كان.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


نعم، الصياغة مناسبة جداً، ويبدو أنها تعبر عن موقف صعب تواجهينه. التعامل مع الشخص الأناني يمكن أن يكون تحديًا كبيرًا، ويحتاج إلى بعض الحكمة والحنكة. إليك بعض النصائح التي قد تفيدك: التواصل المباشر : حاولي التحدث معه بصراحة عن مشاعرك. اذكري له كيف تشعرين عندما يطلب منك الابتعاد عن الأشياء التي تملكينها أو التي شاركت في شرائها. قد لا يكون مدركاً لسلوكه وتأثيره عليك. حددي الحدود : من المهم وضع حدود واضحة. إذا كان هذا الشخص يستغل كرمك أو يشعرك بعدم الأمان، عليك أن تعبرّي عن رفضك لهذا السلوك. كوني واضحة بشأن ما تقبلينه وما لا تقبلينه. تفهم الأسباب : حاولّي فهم الأسباب وراء سلوكياته. قد يكون لديه تجارب سابقة تجعله يتصرف بهذه الطريقة. التفهم قد يساعدك في التعامل بمرونة أكثر. اهتمي بنفسك : لا تنسي أهمية العناية بنفسك وصحتك النفسية. إذا كانت هذه العلاقة تسبب لك الضغط، فكري في كيفية تحقيق التوازن في حياتك. استخدام أسلوب الإيجابية : حاولي مكافأته عند قيامه بتصرفات إيجابية، حتى إذا كانت بسيطة. الإيجابية قد تشجع على تغيير السلوكيات. فكري في خياراتك : إذا لم يتغير سلوكه على الرغم من محاولاتك، فقد يكون من المفيد التفكير في ما إذا كان يجب عليك الاستمرار في هذه العلاقة. تذكرّي أن الهدف هو تحقيق توازن صحي في العلاقة، والاعتراف بأن احترام الذات مهم. كوني صادقة مع نفسك واختاري ما هو الأفضل لك.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


حاولي تفهميها وتتكلمي معاها ان ده بيضايقك ومبطليش انك تكوني كويسة وهتتغير ان شاء الله هو بيبقي موضوع نفسي شوي او مريت بتجربة سيئة مع حد او حتي الحياة كانت صعبة عليهاا فخليكي انتي الشخص الكويس وساعديها او حتي ممكن يكون والديها علموها كدا وزرعوه جواها ولو متغيرتش ادعيلها بقي

تم النشر الخميس، ١٩ سبتمبر ٢٠٢٤


حاولي تتفهمي مع الشخص دا إسأليه قوليله ليه تمنعني من استخدام أدواتك؟ هل انا قصرت معك أو هل انا لم اعطيك شيئا من عندي وحاولي تقوليها بس بطريقه حب يعني احنا مثلا اخوات او احنا مثلا واحد طيب ما ممكن نتبادل أشيئنا دي مع بعض بدل ما نجيب نفس نوع الحاجه نجيب منها نوعين ونبقا كدا لبينا طلبنا انا اجيب الحاجه اللي انت نفسك فيها وانت تجبلي الحاجه اللي نفسي فيها او نشترك ونجيب سوا حاولي تدخلي معاها على اي سبيل من دول

تم النشر الأربعاء، ١٨ سبتمبر ٢٠٢٤

1 تعليق

لازم يجرب الحرمان عشان يعرف . اعملي زي مابيعمل بالظبط

تم النشر الثلاثاء، ١٧ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك