تم تشخيصي باضطراب قلق واضطررت لوقف الدواء لعلاج جرثومة المعدة فعادت الأعراض أسوأ، ما الحل؟

جماعه معلش لو حد يقدر يسعدنى أنا من فتره اتشخصت باضطراب قلق الدكتور كتبلى على باروكسيديب اخدته ٥ شهور وحسن من الأعراض بعد كدا أصبت بجرثومه معده والتهابات فوقفت الدواء من غير ما ارجع للطبيب وبدأت علاج الجرثومة وبدء على من فتره أن الأعراض رجعتلى بشكل اسوء ومش عارفه اعمل ايه وحاليا ظروفى متسمحليش ارجع للدكتور اخد الدواء لغايه ما ظروفى تتحسن ولا اتصرف ازاى مع العلم انى لسه عندى التهاب فى المعده وطالبين منى منظار طبى

سؤال من Zienab Zkm

تم النشر الثلاثاء، ٢ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله الله يعطيكي الصحه و العافيه خطأ كبير وقف الجرعه من تلقاء نفسك، قومي بإستشاره الطبيب قبل أخذ الجرعه مره اخري.

تم النشر الجمعة، ٥ يوليو ٢٠٢٤


ارجعي للدواء بنفس الجرعه تانى لو حصل مشاكل استشيرى الطبيب

تم النشر الجمعة، ٥ يوليو ٢٠٢٤


يا حبيبتي، متفهمة تمامًا إنك بتمرّي بفترة صعبة. القلق واضطرابات المعدة ممكن يزيدوا الحالة تعقيدًا ويزيدوا من صعوبة السيطرة على الأعراض دي. لكن مش كل حاجة لازم يكون حلها صعب، فنحاول نبسط الأمور شويّة مع بعض. أول حاجة، لو توقفتِ عن أخذ الدواء فجأة من غير استشارة الطبيب، دي ممكن تكون جزء من سبب إن الأعراض رجعت تاني. لكن بما إن عندك التهاب في المعدة ولسه ماشية في علاجها، أحسن حاجة تعمليها هي إنك تحاولي تعملي الاتي: الأكل الصحي: حاولي تأكلي أكل مغذي وابتعدي عن الأكلات اللي ممكن تهيج معدتك، زي الدهون الكتيرة أو الأطعمة الحارة. الأدوية الطبيعية: في بعض الأعشاب والمشروبات اللي ممكن تساعد على تهدئة المعدة والقلق، زي النعناع، والزنجبيل، وشاي البابونج. ممارسة التمارين الرياضية: الرياضة الخفيفة زي المشي ممكن تساعد كتير في تخفيف القلق وتحسين المزاج. التنفس العميق وتقنيات الاسترخاء: حاولي تمارسي تمارين التنفس العميق أو الأشياء اللي تهدّي الأعصاب زي اليوغا أو التأمل. إذا أمكنك التواصل مع طبيبك عن طريق الهاتف أو تطبيقات الاستشارة الطبية عبر الإنترنت، حاولي تحكي له عن حالتك وتستفسري إذا كان يمكن العودة لتناول الدواء السابق أو لا. لو مافيش طريقة للتواصل مع الطبيب وعاوزة تأخذي دواءك تاني، حاولي تبدأي بجرعة قليلة زي ما بدأت أول مرة وتقسميها على فترة اليوم لو أمكن، لكن ده ضروري يكون بحظر وتحت مراقبة حالتك. وباختصار، لابد من أنك تتابعي حالتك بشكل منتظم ولو حصلت أي أعراض غريبة توقفي وتطلبي النصيحة الطبية بأسرع وقت. ربنا يديكي الصحة والعافية، وطمنيني عليكي! (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الثلاثاء، ٢ يوليو ٢٠٢٤

1 تعليق

ممكن تكلمي الدكتور واتس او ....جروب زي انا وابن عمي بنساعد الغريب 🫡

تم النشر الثلاثاء، ٢ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك