كيف يكون لدي الجرأة وأن لا أتردد في قول الحق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا أعاني من مشكلة بسيطة وهي أني أتردد في نصح الغرباء دائما وأستحي بالذات لو كانوا أكبر مني بكتير!اصل أذا نصح الصغير الكبير يقولون أتعلم أكثر منه وهو كبير وأنت صغير وبالطبع أنا مش أحسن من جد أنا علمي بسيط جدا ولكن أحتاج لحل حتي لا أخاف من نصح الناس عامة وأنا لا أتردد وأن يكون لدي دليل دائما لكل شيء أقولة فماذا أفعل لكي يكون لدي القدرة لقول الحق بدليل

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤

6 إجابة

واقرا كتب كثيرة عن الثقة بالنفس والتدريب على الجرأة فى حدود احترام الاخر

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤


لا ترددي عندما تنصحي أحد قولى له نصحيتك إذا تقبلها تمام وإذا لم يتقبلها عملتى الا عليكى وريحتى ضميرك بس كده

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انا هقول لك على طريقه لطيفه قوي ممكن تستخدميها. انك لما تحبي تنصحي حد روحي الاول وقولي له ممكن اسال حضرتك سؤال هيقول لك اتفضلي تعرف ان الرسول صلى الله عليه وسلم في حديث بيقول فيه بلغوا عني ولو ايه؟ ممكن يقول لك اه ممكن لا يقول لك لا انا ما كنتش اعرف. قولي لي طيب انا لسه عارفه الحديث ده وحابه ان انا اعمل به فممكن تسمح لي ان انا اعمل بيه ولك اتفضلي يبقى انا لسه عارفه معلومه مثلا المثال اللي انت قلتيه في التعليقات مع زكيه انا دلوقتي كان لسه في حد ناصحني نصيحه وحابه ان انا انصحها غيري برضو بها فيكون ده نوع من التبليغ ان انا بعمله. انا ما كنتش اعرف انه ضروري ان الواحد يصلي من غير ما تبقى رجليه مكشوفه السيدات المفروض يغطوا رجليهم فانا بصراحه ما كنتش عارفه المعلومه دي ومن ساعه ما عرفتها وانا حابه ان انا اقول لاي حد زي ما انا استفدت بالموضوع فحبيت ان انا انصحك النصيحه دي عشان ابقى عملت حديث الرسول عليه الصلاه والسلام ان شاء الله باذن الله يعني تلاقي الناس تقبلت الموضوع بصدر الرحم وهيشكروكي. بالموضوع او ما عملهوش فخلاصتك ان انت وصلت النصيحه. ربنا يبارك فيك يا رب.

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته! طبعاً يا عزيزي، الموضوع يحتاج شوية تدريب وثقة بالنفس. خلينا نتكلم عن خطوات بسيطة ممكن تساعدك: اعرف وتتأكد من معلوماتك : لو عندك معلومات موثوقة ومؤكدة، هتكون الثقة عندك أعلى لما تتكلم. حاول تقرأ وتتعلم باستمرار عشان تكون جاهز لو حد سأل أو احتاج نصيحة. اختار الوقت والمكان المناسب : نصح الناس أمر مهم، بس لازم تكون حكيم في اختيار الوقت والمكان المناسبين. مش دايماً لازم تتكلم في اللحظة نفسها، ممكن تنتظر لوقت أفضل يكون فيه الشخص مستعد يسمع. استخدم لغة محترمة ومهذبة : دايماً حاول تكون لطيف ومهذب في كلامك، الناس تتحسس بسرعة لو حست إنك بتهجم عليها أو بتنتقدها بشكل سلبي. حاول توصل فكرتك بطريقة لبقة. استخدم تجاربك الشخصية : أحياناً لما تتكلم عن موقف مررت به شخصياً، الناس بتستقبل النصيحة بشكل أفضل. بيحسوا إنها نابعة من تجربة حقيقية مش مجرد كلام عام. افهم دوافعك : ليه عاوز تنصح الناس؟ هل علشان فعلاً عاوز تساعدهم؟ تأكد إن دافعك نبيل وهيساعدك تكون أكثر جرأة وصراحة. تدرب على التواصل : حتى لو كان الموضوع جديد عليك، حاول تتدرب على الكلام بوضوح وثقة. ممكن تبدأ بأصدقائك وعائلتك وتطلب منهم يعطوك ملاحظات. اقبل بردود الأفعال : طبيعي إن مش كل الناس هتقبل نصيحتك بنفس الشكل. ممكن تلاقي ناس مش مستعدة تسمع، وده مش معناه إنك غلطت، لكن معناه إنك وانت تدرب على تقبل ردود الفعل وماتأخدش الموضوع بشكل شخصي. مفتاح الجرأة هو التدرج، مش لازم تقفز من أول مرة لمواجهة كل الناس، ابدأ بخطوات صغيرة وزوّد الثقة شويّة شويّة. موفقة يا ذكية!

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤


اللهم أستعملنا ولا تستبدلنا ربنا يقويك يارب ويجعل الحق في قلبك وعلي لسانك

تم النشر الأربعاء، ١٩ يونيو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اولا عليك بالتعلم والقراءة في فقه الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ، الحماس وحده ليس كافيا ، انتي لسه صغيره وحتى لا تقعي في مشكله اكبر ترهبك من النصح بعد ذلك فعليك بالعلم وان لا تتكلمي في مسألة إلا وانتي محيطه بادلتها والكلام عنها بطريقة جيده قال الله عز وجل ( الا من شهد بالحق وهم يعلمون) . القراءة وكثرة الاطلاع ستعطيك الجرأة ع الكلام وسيجعل لكلامك أيضا القبول ، فمعرفة أن أداء الحق يحتاج إلى لين فقولا له قولا لينا وعدم النظر للنتائج وان الكلام بالدليل من قرءان وسنه له أثر في النفوس اختصارا طلب العلم اولا ولا ترهقي نفسك لأن الاستعجال ربما يأتي بنتائج غير محموده .

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤

1 تعليق

أختلاف الرأي لا يفسد للود قضيه يحببتي خليكي عارفه كد ع طول

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك