كيف نتعامل مع الناس المنافقة خاصة لو كان صعبًا إخراجهم من حياتنا؟

ازاي تتخطي فكرة ان في خد منافق في حياتك مش بايدك انك تخرجه من حياتك يعني شوه صورتك قدام الناس وقال في حقك كلام وحش وانت مش ادركت ده الا بعد حين لان هذا شخص كان قدامك كويس ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٠ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. لو الموضوع زي ما انت وصفتيه كده في السؤال وفي التعليقات ان اخوكي بتتعاملي معاه كويس وما كانش باين اي حاجه منه وحشه ولكن انت عرفتي ان هو كان بقى له فتره بيتكلم عنك من وراكي فكده يبقى الكلام ده واصل لك من حد ثاني من بره لو الكلام وصل لك من حد ثاني من بره ان اخوك يجي يقول عليك الكلام وحش ويقول ان انت بتقولي الفاظ وحشه قوي يقول اوي يقول لو ده اللي حاصل. توقفي فورا عن نظرتك دي لاخوك وتاخديش بكلام اي حد جاي يوصله لك ما تتعمليش مع اخوك غير باللي ظاهر منه فقط لا غير وما تسميش اخوك بانه منافق لانك لم تتبيني هل انت عندك حاجه حقيقيه بتقول ان فعلا اخوك شفت حاجه سمعتيها بودانك فعلا سمعتي وهو بيقول بنفس كلام وحش عليك شفت بعينك الكلام هو قايله عليك ما شفتيش ما سمعتيش ما تاخديش بالكلام ده ابدا ابدا ويبقى الشخص اللي جاي يقول لك الكلام ده هو اللي شخص سيء هو اللي شخص المفروض تبتعدي عنه تمام ده وضع لو انت مش على بيان طيب لو انت على بينه وسمعتي من ودانك ضروري توجه اخوك توجهيه بانك شوفتي بالكلام ده او سمعت الكلام اللي هو قالوا عليك بنفسك وده هيبقى كفيل بانك تستوضحي هو ليه بيعمل كده وارد يكون عمل كده مره غلط وتكوني شفتي المره دي بتكون هو عدل من نفسه ولكن للاسف اراد ربنا ان هو ضايقتكشف لك يعني واتمنى انك ما تكونيش انت اللي فتشتي وعرفتي حاجه زي دي لو انت شفتيها فعلا على بينه يعني الاول اتاكدين من الموضوع على باينه ولا لا لانه هنا الامور تختلف كتير جدا جدا.

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، التعامل مع الأشخاص المنافقين يمكن أن يكون تحديًا كبيرًا، خاصة عندما يتسببون في تشويه صورتنا أمام الآخرين. إليك بعض الخطوات التي قد تساعدك في تخطي هذه المشكلة: التحقق من الحقائق : حاولي أن تفهمي الموقف بموضوعية، واستفسري عن حقيقة ما قيل من خلال من هم حولك. كثيرًا ما قد يكون هناك سوء فهم يحتاج إلى توضيح. تحديد الحدود : إذا شعرتي أن الشخص المنافق يؤثر سلبًا على حياتك، حاولي وضع حدود واضحة. أبدي له بأسلوب لطيف أنك لا توافقين على ما قاله وأنك تفضلين التواصل بشكل صريح ومباشر. التركيز على الذات : بدلًا من الانشغال بآراء الآخرين، حاولي تعزيز ثقتك بنفسك من خلال تطوير مهاراتك وتحقيق أهدافك. التقدير الذاتي القوي يمكن أن يساعدك على تجاوز الإشاعات والأقاويل. طلب الدعم : لا تترددي في الحديث إلى أصدقائك المقربين أو أفراد عائلتك حول ما يحدث. وجود شبكة دعم يمكن أن يكون له تأثير إيجابي على معنوياتك. التسامح والتجاوز : في بعض الأحيان، يمكن للمسامحة أن تحررك من مشاعر الكراهية أو الاستياء. تذكري أن الأشخاص المنافقين قد يعانون من مشاكل نفسية تجعلهم يتصرفون كما يفعلون. تعلم الدروس : استخدمي هذه التجربة كفرصة لتعلم الدروس حول كيفية اختيار الأشخاص الذين تثقين بهم ولتكوني أكثر حذرًا فيما يتعلق بعلاقاتك المستقبلية. تذكري دائمًا أن الله تعالى يعلم ما في القلوب، وأن الصبر والتحلي بالإيمان هما أفضل ما يمكن أن تقومي به في مواجهة التقلبات هذه.

تم النشر الخميس، ١٠ أكتوبر ٢٠٢٤

1 تعليق

بالتجاهل و خلي كل شخص في حجمه الطبيعي في حياتك

تم النشر الخميس، ١٠ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك