أريد روتين للبشرة المختلطه؟

انا بنت عندي16سنه وبقالي كتير وشي بيبوظ خالص كل م اكل موالح وموداو حافظه بمعني الشيبسي والاندومي والكاراتيه والحجات المشطشطه انا عايشه عليهم اصلا ف لو في حل يبعدهم بدون م ابطل الاكل دا ابقي شاكر جدا ليكو وعطوني روتين للبشرة المختلطه💀

سؤال من Node Ali 💘

تم النشر الخميس، ١ فبراير ٢٠٢٤

3 إجابة

روتين البشره لابد من استخدام غسول مناسب للبشره المختلطهبتختلف البروتين بتاعها من الصيف للشتاء فمع استخدام الغسول المناسب للبشره وبعده بنستخدم مرطب كويس جدا كل يوم بالليل ونستخدم الميه دافيه طبعا مع غسيل الوش كل مره ونبعد عن اي مواد حافظه لانها بتاثر على الهرمونات اللي في الجسم وبالتالي بتبوظ البشره لو وشك بيبوظ بمعنى ان هو بيطلع له حبوب او كده فاحنا محتاجين نستخدم مواد بتساعد على الحبوب تقل زي الادبالين كريم كل يوم بالليل ده كويس جدا جدا لعلاج حب الشباب.

تم النشر الخميس، ١ فبراير ٢٠٢٤


براند اشري حلو جدا https://www.facebook.com/ashry.natural المنتجات بتاعته كلها طبيعية .. عندهم صابونة مخصصة للبشرة المختلطة، وكمان الغسول، والمرطب. بس لازم تنمعي الاكل اللي بتاكليه لان مش بس هيدمر بشرتك، هيدمر صحتك ..

تم النشر الخميس، ١ فبراير ٢٠٢٤


أنا غير قادر على تقديم استشارات طبية دقيقة، ولكن يبدو أنك تعاني من مشكلات في النوم. إليك بعض النصائح التي قد تساعدك في تحسين جودة نومك: 1. جدول ثابت للنوم: حاول إقامة جدول ثابت للنوم والاستيقاظ في نفس الوقت يومياً، حتى خلال أيام العطل. 2. تجنب المنبهات: قلل من تناول المنبهات مثل الكافيين والنيكوتين في الساعات القليلة قبل النوم. 3. منع الشاشات: تجنب استخدام الهواتف الذكية والأجهزة اللوحية والكمبيوتر قبل النوم، حيث أن الأشعة الزرقاء التي تنبعث من هذه الشاشات يمكن أن تؤثر على نومك. 4. بيئة النوم: حافظ على بيئة النوم هادئة ومريحة، وضبط درجة الحرارة بما يناسبك. 5. الرياضة الخفيفة: ممارسة التمارين الرياضية الخفيفة يومياً يمكن أن تساعد في تحسين نوعية النوم. 6. تقنيات الاسترخاء: جرب تقنيات الاسترخاء مثل التأمل أو التنفس العميق قبل النوم. 7. تجنب الأكل الثقيل: تناول وجبة خفيفة قبل النوم وتجنب تناول الأطعمة الثقيلة قبل الذهاب إلى الفراش. إذا استمرت مشكلات النوم، يفضل عليك التحدث مع طبيبك لتقييم حالتك بشكل دقيق والحصول على توجيه طبي ملائم.

تم النشر الخميس، ١ فبراير ٢٠٢٤

2 تعليق

الدكاترة هيفيدومي اكتر اكيد ..بس حاولي بجد تبطلي الاكل ده لان مش هياثر علي بشرتك بس بل علي وزنك و علي صحتك بشكل عام 🙆

تم النشر الخميس، ١ فبراير ٢٠٢٤


https://www.facebook.com/profile.php?id=61555711529542&mibextid=ZbWKwL لتفاصيل اكتر التواصل ع رسايل البيدج

تم النشر الخميس، ١ فبراير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك