كيفية الخروج من الضغط النفسي

عندى ضغط كبير و مع كل الاسف اهلى كمان ضغطين عليا بشغلهم و دراستى و شغل مش بتاعى يعنى انا مش مستفاده منه حاجه و بعد كل ده بيقولولى انى انا انانيه و مع العلم هم ال بقو كلاب فلوس نفسى القى حد يفهمني انا مش قادره اذاكر أو اصلى أو اعمل اى حاجه و مفيش اى تقدير مع ذالك انا مجبره اعمل ال هم عايزين مش هينفع اقول لا وله أنا نفسى حد فيهم يدينى شويه وقت اعبر عن االفى نفسى زيهم

سؤال من Roaa atef

تم النشر الخميس، ٢٨ مارس ٢٠٢٤

2 إجابة

شغل زي ايه؟ يعني لو شغل البيت ف اكيد واجب عليكي انك تبقى مسؤولة معاهم في البيت .. انا هنا بتكلم في العموم. ولكن هما هنا شايفينك انانية في ايه بالظبط؟ هل حاولتي تتكلمي معاهم في اللي مضايقك منهم او لا؟

تم النشر الخميس، ٢٨ مارس ٢٠٢٤


طبعا يعني انا متفهمه جدا ان انت مضغوطه هو لان ممكن يكون الاحداث او الظروف بالنسبه لسنك تشعرك بضغط يعني بس خليني اقول لك ان الضغط حتى لو انت تخلصي من الحاجات اللي موجوده دلوقتي. وبقى في وضع تاني مختلف هيظهر لك حاجات تانيه برضو هتمثل النقطه الضغط لانه هو ده الطابع الحقيقي بتاع الحياه. ما فيش حد بيبقى قاعد كده وما فيش عليه اي حاجه بتمثل نوع من انواع الضغط المهم ان احنا نكون عارفين نتعامل مع الحاجات اللي هي هتمثل ضغط في اي مرحله من حياتنا او باي شكل من الاشكال. من اللي انت بس كاتباه ممكن اكون فهمت انك بتشتغلي مع اهلك في حاجه هو شغل خاص بهم.حاجه بقى مهمه محتاجه انت تركزي معها كده كويس ولو في حد هنا محتاج يتغير في حاجه فمش هيكونوا اهلك قد ما هيكونوا انت وده اكيد تقصير منهم يعني انك تكوني بتتكلمي كده على اهل دي حاجه مش كويسه خالص. انك توصفي اهلك بالوصف اللي انت كاتباه ده حتى لو انت مبادئك مختلفه عنهم او شايفه الموضوع بشكل تاني ان انت مش محتاجه ان انت تجمعي فلوس للقدر ده او مش محتاجه انك تخلي الفلوس هي الاولويه او انه الجهد اللي بيتحط في الشغل يكون بالاولويه دي فده مش معناها ابدا انك تعبري بالطريقه دي ولو انت محتاجه مساحه تعبري فيها او ما اعتقدش ان المساحه هتكون مناسبه انك تعبري فيها بالطريقه دي. من النصيحتي لك راجعي نفسك كويس في ان مكانك مكانه اهلك كده كده محفوظه حتى لو انت شايفه حالهم او طريقتهم مش عاجباكي وان انت تفكيرك مختلف ولكن بياكل فيه سقف.

تم النشر الخميس، ٢٨ مارس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك