هل هناك أي دواء يمكن أن يجعل الشخص يتوقف عن إدمان الحشيش ويكرهه؟

ياجماعه انا ابني مدمن حشيش بس عايزاه حاجه تساعدو ع التبطيل مفيش اي دواء يخلي هادي ويخلي يكره الحاجات دي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. هو في ادويه بتتاخد في المرحله بتاعه علاج الادمان بالفعل علشان تعالج اعراض الانسحاب علشان تساعدوا ان الماده تتسحب من جسمه بالتدريج بس الموضوع ده ما بينفعش غير ان هو لازم يتاخد عينه من من الدم بتاعه عشان يشوفوا ايه المواد اصلا اللي موجوده لان بناء على المواد دي بيبداوا يبدوا له الادويه اللي تناسبه وتساعده ان هو يبطل ويبقى حس ان هو مش عاوز اصلا يدخن حشيش لانه للاسف المواد دي اصلا بتبقى مخلوطه مواد تانيه كيميائيه. ويبقى انواع مخدره مختلفه. لو حضرتك بتسالي عشان عايزه تعملي الموضوع ده من غير ما هو يحس فهيبقى صعب كثير اييي افضل حاجه انك تقنعيه ويروح مصحه وياخد كورس علاج الادمان ويخرج ان شاء الله زي الفل او كثري تعملي الموضوع بالعافيه يعني ده بيحصل وتقدري تتواصلي مع مصحات هم بيقدروا يتكفلوا بالموضوع انت بس بتقولي لهم ان هو دلوقتي موجود في البيت بيجوا اا ياخدوه ويتحجز في المصحه لحد ما يتعالج ان شاء الله.

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، أود أن أعبّر عن تعاطفي معك ومع معاناة ابنك. الإدمان يعدّ من التحديات الكبيرة، ويتطلب عادةً مزيجًا من العلاج الطبي والدعم النفسي والأسري. للأسف، لا يوجد دواء معين يمكن أن يجعل المدمن يكره المواد المخدرة بشكل مباشر، لكن هناك علاجات وعقاقير طبية يمكن أن تساعد في تخفيف أعراض الانسحاب وتعزيز الدعم النفسي. من الضروري استشارة طبيب متخصص في مجال الإدمان للحصول على خطة علاج شاملة ومناسبة لحالة ابنك. إليك بعض الخطوات المفيدة: استشارة طبيب متخصص : يجب أن يبدأ العلاج بفحص شامل وحوار مع متخصص في الإدمان. يستطيع الطبيب تقديم النصيحة المتعلقة بالعلاج الطبي والبرامج المناسبة. الدعم النفسي : يمكنكما الانخراط في جلسات علاج نفسي فردية أو جماعية للحصول على الدعم اللازم. بعض المجموعات تدعم المدمنين وأسرهم للتغلب على الإدمان ومشاركة التجارب. التواصل والدعم الأسري : استمرّي في دعم ابنك وتوفرين له البيئة الإيجابية التي تساعده على التعافي. الحديث معه بصراحة عن مشاعره والتحديات التي يواجهها يمكن أن يكون له أثر كبير. تغيير نمط الحياة : شجّعيه على ممارسة أنشطة جديدة مثل الهوايات والرياضة التي تساعده على شغل وقته وتوجيه طاقته بشكل إيجابي. تذكّي أن عملية التبطيل قد تستغرق وقتًا، ويحتاج ابنك لدعمك وصبرك. بارك الله في جهودك، وأسأل الله أن يمنح ابنك الشفاء والتعافي.

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤

5 تعليق

أهلاً فيك، أول إشي بدي أحكيلك إن الوضع اللي عم بمر فيه ابنك صعب، وعم بفهم شعورك كأم. المهم إنك تبقي معه وتكوني داعمة له. حاولي تحكي معه بصراحة وتخبريه عن قلقك عليه وكيف بتشوفي الأضرار اللي عم يعاني منها بسبب الحشيش. كوني جنبه وحاولي تخلقي جو مريح حتى يقدر يفتح قلبه ويعبر عن مشاعره. إذا حسيتي إنه ابنك محتاج مساعدة، شجعيه يروح لحد مختص في الإدمان، الدعم المهني أحيانًا بيكون ضروري. كمان حاولي تشجعيه على الانخراط بأنشطة إيجابية مثل الرياضة أو الهوايات اللي بحبها. هذا ممكن يساعده يبعد عن فكرة التعاطي. ما تنسي تحكي له عن أهمية الدين وكيف الإيمان ممكن يكون مصدر قوة في حياته. كوني قدوة له من خلال أسلوب حياتك وإظهار القيم الإيجابية. تقبلي مشاعره وأعطيه مجال ليعبر عن نفسه، لأنه هذا بيساعده يحس بالأمان. التغيير مش سهل وبيحتاج وقت، لكن مع دعمك واهتمامك، إن شاء الله راح يلاقي الطريق الصحيح. ربنا يوفقكم ويعينكم على هالمشكلة.

تم النشر الاثنين، ١٤ أكتوبر ٢٠٢٤


ما بعرف اذا في حبوب بتساعد اسألي الطبيب افضل

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


ما هو مش موافق بيقول لا مش هروح مراكز وانا مش عارفه اعمل اي كنت عايزه حبوب تساعدو

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


مركز لإعادة التأهيل، في مراكز متخصصة بالموضوع، اعطي الخبز لخبازه عشان تضمني النتائج ان شاء الله

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


....

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك