أتعرض للعنف الأسري، أهلي يضربونني دائمًا ويشكون فيّ، ماذا أفعل معهم؟

عائلتي بتضربني كل شويه ماما بالشتايم والدعاء عليا بأسوء الحاجات وبابا بالضرب وبيجبروني ألبس الحجاب و اخويا بيضربني كل شويه وبيتعامل معايا كأني جربه و بابا عندو اولاد تانيين اكبر مني من ام تانيه هوا طلق امهم وهما معزولين عننا بس بيتباهى بيهم لأنهم مشهورين و مش محجبين ولبسهم منفتح.

و كمان في حاجات كتيره اولاا هوا قعد يعشمني بفلوس جيالو لأنو ليه تعويض من برا وطلع اصلا اولاده التانيين صرفوه وهوا عارف مع انهم اتخلو عنو مرضاش يبلغ عن امهم مع انها انسانه مش كويسه و سرقت فلوسه وهربت ومع ذالك سبهم يعيشو احسن عيشه ودخلو احسن المدارس مع العلم انا ف مدرسه حكومي ثانوي ومليانه بنات مش كويسه و بيتنمرو عليا و بيشتموني وبطلع اعيط.

واخويا ف صنايع ومصرفش علينا كويس ولا اهتم بتعليمنا وساب اخويا يشرب سجاير و مش مهتم غير ب اكله وشربوه ونفسه وبيعايرني بالفلوس الي بيصرفها عليا كل ما نتخانق وحاجات كتيره مش عارفه احكي ايه ولا ايه بس ماما مش بتشوف غلط ابنها وبطلعني غلطانه.

ولو ضربني قدمها بتتكلم كلام مش بتضربوه ولا بتقول لبابا مع انه عارف انه بيضربني وبيسكت هش وبس وخلاص

وانا بيضربني لأتفه الاسباب غير انهم مش بيثقوا فيا و السنه الي فاتت كان عندي درس بس تعبت و طلعت كنت فاتحه داتا و بعدين قولت اروح البيت اغم عليا فالطريق حد اخدني وداني المستشفى ودفع الفلوس ومشي وخبا الفون فالشنطه ف جيب سري بتاعتي ف قعدت ادور علي الفون بعد مصحيت ملقتهوش والدكاترة قالولي مفيش تلفون فالشنطه قعدت اعيط و خفت ارن عليهم لحسن يضربوني لو عرفوا ان الفون ضاع بعدين وصلولي و بعد م روحت هما كانوا 4ساعات بالظبط لقيتهم شتموني وبيقولولي جبتلنا العار وبتاع انا فضلت مصدومه اللي هوا انا كنتت ممكن اموت انتو بتقولو ايه ومن الموقف دا عرفت ان ولا ليا قرايب لأنهم اتكلموا عني وحش ولا اصحاب لأنهم طلعو شكل وخلاص ومن الموقف دا حياتي اتغيرت اكتر مكانت متغيره مش بيثقو فيا و بيشتموني ويقولولي كلام وحش ف انا فكرت انتحر كتير وحاولت بس للأسف بلا فايده وف نفس الوقت خايفه من عقاب ربنا وكنت عاوزه مثلا اروح دكتور نفسي بس هما مش هيرضو..

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٦ أكتوبر ٢٠٢٤

3 إجابة

شوفي حبيبتي♡ كتير بتفهمك وجودك بهيك بيئة اكيد مؤذي نفسيا، بس تعالي نفكر شوي بالحياة... كلنا بحياتنا مع تفاوت الظروف عشنا لحظات الي شعرنا فيها انو احنا لحالنا، مكسورين، ما في حدا حدنا... وهون بصير عنا مفرق نختار ، هل اشغل نفسي بأشياء تافهة او صحبة غير صالحة ، او اشكي وابحث العاطفة عند شخص غريب ولا اروح لمصلحتي؟ اكيد الشخص بدو يروح لمصلحته،، طيب وين مصلحتنا احنا؟ بطاعة ربنا، لما نتوجهلو نشكيلو نحكي كل اشي بقلبنا بيرشدنا لطريق الصح والصواب، يعني فكري فيها هل اتقرب من ربنا اكثر ولا اضلني على الي انا فيو(ما بقول انك سيئة) واخسر الدنيا والآخرة؟ مهو انت مكسورة اسا بالدنيا صح؟ فنصيحتي الك اختي تقربي من ربنا، وفكري فيها كيف انه خواتك من طليقة ابوكي لسا بلبسو علموضة وما بعرف شو، بس ربنا قدّر انه ابوكي يحكي معك انت عن الحجاب، سألتي نفسك لي؟ ربنا بدو منك الخير، ما تربطي الحجاب بتصرقات والدك ولا اهلك، الحجاب اشي جميل جداا جداا، بتحسي حالك ملكة فيو، ومش معناها اذا محجبة معناتو لبسك مش حلو، لا على العكس ارتب وراقي اكثر... فاول خطوة ما تربطي الدين والحجاب بإشي سلبي صار معك، تابعي يوتيوبر اسمها ابتسام القاضي من مصر، كثير بتحببك باللبس الواسع والحجاب والروتين الهادي الحلو... وحطي نية طاعة ربنا وطاعة والدك(على الرغم من سوء معاملته)، وبس تبدي بهاي الخطوة رح تشوفي ربنا بتقرب منك اكثر؛ وبيرزقك وبيرزقك وبيرزقك، شو ما بتتمني ادعي.. عشان كمان بعدين ربنا يرزقك زوج صالح يحبك يضحك معك تعيشو سوا باقي العمر ويعوضك عن كل اشي مرق... بس الحل هو القرب من ربنا والثقة فيه، والقرب من ربنا مش بس بالقلب وانما كمان بالافعال♡ بالتوفيق حبيبتي🌻

تم النشر الأحد، ٦ أكتوبر ٢٠٢٤


أختي العزيزة، أود أن أقول لك إن ما تعانينه من ظروف أسرية صعبة هو أمر قاسي للغاية. ليس من السهل التعبير عن الألم الذي تشعرين به نتيجة سلوك عائلتك تجاهك، وأتفهم مشاعرك تجاه كل ما تعانينه. العنف الجسدي واللفظي بأي شكل من الأشكال هو أمر خطأ ولا ينبغي أن تتقبليه. من المهم أن تعرفي أنك لست وحدك، وأن هناك طرق يمكن أن تساعدك في تحسين حالتك، حتى لو كانت الظروف المحيطة بك صعبة. أولاً، أنصحك بالتواصل مع شخص بالغ موثوق به، سواء كانت معلمة، أو جارة، أو أي شخص من العائلة قد يكون أقرب إليك، وامتلاك القدرة على مراجعة وضعك ومساعدتك بطريقة عملية. هذا الشخص يمكن أن يقدم لك المساعدة والدعم النفسي الذي تحتاجينه. ثانياً، يجب عليك أن تحاولي التفكير في وضعك من منظور أوسع. طالما أن الوضع في البيت يستمر على هذا النمط، يمكنك وضع خطة للخروج من هذه الحالة. تعلمي ما هي خياراتك، فهناك منظمات وجمعيات تقدم الدعم للأشخاص الذين يواجهون العنف الأسري. ثالثاً، إذا كنت تشعرين بأنك في خطر حقيقي، فربما يجب التفكير في الانفصال عن هذا الوضع بطرق آمنة. تواصلي مع جهات مختصة أو خدمات الدعم التي يمكن أن تساعدك في الحصول على المساعدة والرعاية. أما بالنسبة لفكرة الذهاب إلى طبيب نفسي، يمكنك أن تقومي بالبحث عنه بطرق خاصة كأن تقومي بالتواصل مع إحدى المؤسسات الصحية التي توفر خدمات الصحة النفسية، سواء عبر الإنترنت أو بطرق أخرى. تذكري دائما أن الرعاية النفسية حق من حقوقك. وأخيراً، عليك أن تؤمني بأن الله تعالى معك ولا تتخلي عن الأمل في تغيير وضعك. اعلمي أن كل شخص يمر بصعوبات، والشجاعة تكمن في التعامل معها وألا تفقدي الثقة بنفسك. تذكري دائمًا أنك تستحقين الحب والاحترام. إذا كنت تحتاجين إلى أي دعم إضافي، يمكنك دائمًا البحث عن المساعدة من جهات مهنية في هذا المجال.

تم النشر الأحد، ٦ أكتوبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. طبعا يعني احنا موجودين هنا معاكي حتى لو مفيش اي حد من الدائره اللي حواليك بيساعدك بيدعمك احنا موجودين هنا معك ان شاء الله خليني اسالك شويه اسئله يعني اللي بيحصل معاك ده من تعنيف او غيره هل هو انت صغيره ولا ده لسه قريب او من اخر كم سنه مثلا سؤال تاني سؤال. ايه الحاجات اللي انت اييي بتعمليها او ايه المواقف اللي لما بتبدا تحصل بيبدا يحصل التعنيف وبيبدا يحصل الكلام اللي مش حلو والشتايم والضرب ولا ده بيحصل عمال على بالطول بدون اي اسباب ده ثاني سؤال ثالث سؤال ايه اللي بيجيب موضوع الحجاب وانت لسه ما بلغتيش اه ممكن هو مش مفروض عليك حاليا لو انت لسه مبلغتيش هل مثلا جسمك حصل فيه تغيير فبداوا يشوفوا ان الافضل انك تتحجبي ولا لا؟ دي اسئله حب ان انت تجاوبيني عليها وخليني اقول لك بقى حاجه في موضوع اخواتك التانيين الوضع ده طبعا مش حاجه لطيفه خالص ولكن خلينا نبقى متفقين انه كلكم راعم وكلكم مسؤول عن رعيته فوالدك بما ان هو مسؤول عن رعيته فهو يحاسب عليهم اييي ان عمل ده بشكل ظالم ومقدمش اللي هو يقدر يقدمه بشكل كافي وعمل تفرقه وعمل ظلم فهو كده كده هيحاسب على ده وقفنا قدام الموضوع اه ان احنا شايفين ظلم حاجه طبعا صعبه بس اللي بيطمنا انه عدل ربنا موجود وانه حسابه هيجيب حق كل واحد خصوصا لو كان اولاد قصاد اهله فما تقلقيش من النقطه دي اييي وخلي الجزئيه دي هي اللي تريحك يعني حقك تبقي بصه لانه ليه مش بيعمل معانا زي ما بيعمل معاهم بس في في المواقف اللي زي دي بيبقى احسن حاجه انك بلاش تعرفي اي حاجه من اللي بتحصل معاهم وحتى لو باباكي هو اللي بيتكلم وبيقولوا لو سمحت يعني احنا مش حابين نعرفه مش عايزين نعرفه علشان ما نحسش ان انت ظالمنا ونزعل منك.

تم النشر الاثنين، ٧ أكتوبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك