كيف تتعاملون مع الخذلان من أقرب الناس لكم؟

بتتعاملوا ازاي مع الخذلان،مع إن اقرب شخص ليك في الكون سابك ومشي،مع إن شخصك المفضل داس عليك ومبقاش مفضل وقالك شكراً مش حابب اكمل تاني معاك،تعمل اي وقتها ؟

سؤال من عا بر

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

الضربة اللي ماتقتلش بتقوي خليها دى علطول فدماغك كن قوي واستمر في حياتك وحاول تنجح في حياتك ولا تلتفت للآخرين دع كل شئ يستطيع أن يعطلك وراء ظهرك. الخذلان احساس صعب جدا وخاصة الجرح من اقرب الناس اليك لكن تذكر أن كل شئ يولد صغيرا ثم يكبر لكن الحزن يولد كبيرا ثم يصغر وتشتكي امرك لله في من جرحك والله لا يضيع عنده الحقوق وتدريجيا ستنسي الجرح والخذلان ولكن لا تعطي ثقتك كاملة لاي شخص مهما كانت منزلته لديك. متديش حد اكبر من حجمو او ثقة هو مش قدها الشيخ الشعراوى قال جملة (لا تحزن عندما يهجرك او يتغير عليك البعض ربما هى دعواتك ذات ليلة)

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


اسفة لك من كل من خذلك، اعلم كم الأمر صعب وشعوره اصعب ولكن لتستعيدي نفسك مرة أخرى يجب ان تفهمي أن هذا طبيعي، والكل مُعرّض لذلك، لا تتوقعي شئ من أحد حتي لا تُخذلي. لا تضعي آمالك علي احد ولا تنتظري من أحد اي شئ ولا اي تضحيه حتي لو بسيطة.. ضعي في عقلك هذا الكلام حتى لا توقفي حياتك عند إنهاء علاقة او وعد لم يُنفذ.. عندما تفهمي هذا الكلام سيكون الأمر بالنسبة لك طبيعي ومتوقع أفضل من انك تنتظري الشخص الذي سيُفني حياته بجوارك حتي لا يخذلك وهذا لن يحدث. اعطي لنفسك وقت هذه المرة لفهم الأمور بشكل اوضح ولتتعلمي من خطائك وهي الثقة الزائدة او تصديق شخص او وعد ما.. وبعد ذلك ستفهمين الأمور وان كل الأشخاص مجرد عابرون فقط..

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


للأسف، الخذلان من أقرب الناس بحس إنه صعب جدًا وبيأثر فينا بشكل كبير. أول حاجة، لازم تسمح لنفسك تحس بالمشاعر دي، يعني لو زعلت أو حزين، خليك صريح مع نفسك. بعد كده، حاول تتقبل الموضوع وتفهم إنه الحياة مليانة فرص جديدة وأشخاص ممكن يكونوا أفضل. ممكن كمان تحاول تتواصل مع أشخاص تانيين في حياتك، سواء أصدقاء أو عيلة، عشان تلاقي الدعم اللي محتاجه. وفي نقطة مهمة، فكّر في الدروس اللي ممكن تستفيدها من التجربة دي. حاول تحوّل الألم لحاجة إيجابية، زي تطوير نفسك أو المهارات اللي بتحبها. وفي النهاية، الوقت كفيل إنه يخفف الألم ويخليك أقوى. خليك دايمًا إيجابي وافتكر إنه الحياة مستمرة.

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك