كيف أحقق حلمي فى التعيين كمعيدة بالجامعة؟

حلمي إني أتعين معيدة فى الجامعة، أنا متفوقة ومجتهدة وبسعى عشان أحقق الحلم دا، حد عنده فكرة ازاى اوصل له وهل هو مقتصر على أوائل الدفعة ولا لا؟

سؤال من Amira Sallam

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤

4 إجابة

عدد المعيدين الذين يتم تعيينه يتم تحديده بناء على احتياجات القسم أو الشعبة. فمثلا، إذا كان القسم يتوسع أو قيد الإنشاء، وقرر عميد الكلية أو رئيس الجامعة أنه يحتاج 10 معيدين، فيتم تكليف العشرة الأوائل. وإذا كان القسم يحتاج واحد فقط، فسيتم تعيين الأول وحده. بناء على هذا، ابذلي قصارى جهدك لتكوني الأول على الدفعة تحققي حلمك. لاحظي إن التعيين بداية طريق الدراسات العليا إذ بموجب تعيينك معيدة يجب أن تستمري فيها.

تم النشر الجمعة، ٦ سبتمبر ٢٠٢٤


كما قالت لك ياسمين، ركزي مع أساتذتك ومحاضريك واستفسري منهم بخصوص أغضل الطرق للدراسة. واجعلي هدفك أن تؤدي كل ما عليك ، يعني لا تهملي ولا تقصري أو تتكاسلي واسعي واتركي التعيين لوقته، فأنت لن تخسري أي شيء بتفوقك، بالعكس نتائجك المرتفعة والمشرفة ستفيدك على جميع الأصعدة.

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


جميل حلمك وعشان توصليله باذن الله ..اعرفى انك اولا تسعى بكل الجهود المتاحة عندك والنتيجة التى يقدرها الله لكى وان لم تتوافق مع حلمك فهى خير لكى عشان نشتغل على الحلم بقى احنا محتاجين نحوله لهدف نحوله الهدف يعني نخليه مرتبط بالواقع يعني لو احنا متفوقين مجتهدين بس مش بنوصل لدرجه الامتياز فاحنا محتاجين ان احنا نخلي الواقع بتاعنا واجتهدنا يكون بيوصل للدرجه ده اولا نقسم وقتنا وجهدنا صح. علشان ما نجيش في اي وقت يحصل دروب وده ياثر علينا. نكون اييي بنتعامل مع الدكاتره كتير لان هم يقدروا ينصحوكي كتير جدا في النقطه دي هي الحاجات اللي تقربك من الموضوع اكثر واكثر وتفيدك في الاتجاه ده هنستخدم كل الادوات المتاحه هتحطي نفسك خطوات وتمشي عليها وتاكدي انك ما فيش اي حاجه في حياتك هتيجي تاخدك من الهدف بتاعك ده علشان تقدري توصليهم لان هو لو بقى حلم هيبقى عامل زي الحلم ان انا ممكن في اي لحظه اصحى من النوم ويا دوبك افتكره لا احنا مش عايزينه كده احنا عايزينه هدف احنا شغالين عليه وماشيين في الخطوات بتاعته. في حاجه كمان انا اجابه على سؤالك هل هو مختصر على اوائل الدفعه والحقيقه انه اه يعني بالنسبه للقانون الجامعات الحكوميه فالموضوع بيبقى مختصر على الاوائل وبيتاخذوا بالترتيب يعني الاول على الدفعه هو اللي بيبقى ليه الاحقيه في التعيين كمعيد الموضوع بيبقى طبعا على حسب. الاحتياج بتاع الجامعه فممكن تكون الجامعه حاليا مش محتاجه مواعدين فلو مش محتاجه مواعدين هيبقى حتى اللي من الاوائل ده هو ليه احقيه في التعيين كمعيد لو بقى فيه مكان محتاج مواعدين لو الكليه فيها كذا قسم فطبعا بيبقى التعيين على حسب القسم تمام لو اللي واخد المركز الاول ده هو مش حابب ان هو يعني يشتغل كمعيد بيبدا ينزل التعيين ويروح للي بعديه في الترتيب وهكذا وهكذا طيب لو مفيش فرصه في التعيين كمعيد في الجامعات الحكوميه حاليا في دلوقتي فرصه ما كانتش موجوده زمان اللي هي التعيين في الجامعات الخاصه الجامعات الخاصه بتطلب دكاتره وبتطلب موعدين وممكن الموضوع ما يبقاش. درجه الامتياز وممكن يقبلوا انه حد يشتغل معيد وهو مثلا ااا جايب بس جايد جدا او درجه معينه يعني في الجي بي ايه او اللي هو المعدل. الساعات المعتمده اشتغلي على الهدف بتاعك وبطلت تسميه حلو وابداي سميها هدف علشان تشتغلي عليه صح وتبقي شايفه قدام عينيك صح ان شاء الله ربنا يوفقك وكل السعيد بتاعك يوصلك للي انت حباه باذن الله.

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


عزيزتي أميرة، من الرائع أن لديك حلم واضح وتسعين لتحقيقه بجد واجتهاد. لكي تحققي حلمك في التعيين كمعيدة في الجامعة، إليك بعض النصائح العملية: تحقيق التفوق الأكاديمي : من المهم أن تواصلين تقديم أداء مميز في دراستك. كوني دائمًا في الصفوف الأولى واعملي على زيادة معرفتك في تخصصك. التواصل مع الأساتذة : حاولي بناء علاقات مهنية مع أساتذتك، فهم قد يكون لديهم خبرة حول كيفية التقديم على وظائف المعيدين، كما أنهم يمكن أن يقدموا لك التوجيه والنصائح القيمة. المشاركة في الأنشطة الطلابية : انخراطك في الأنشطة الجامعية، مثل البحث العلمي، والمشاريع، والندوات، يمكن أن يعزز من سيرتك الذاتية ويظهر التزامك. استكشاف خيارات التقديم : تحقق من كلاسيكيات النظام الداخلي للجامعة حول كيفية التقديم على وظيفة المعيدين. قد يكون هناك فرص لأشخاص ليسوا أوائل الدفع. تقديم نفسك بشكل احترافي : عندما تأتي الفرصة، قدمي نفسك بوضوح، وضعي أمام اللجنة الأكاديمية إنجازاتك وطموحاتك. البحث عن فرص تدريب أو مساعدة في الأقسام : قد تنجحين في الحصول على فرصة عمل مؤقتة كمساعدة أو متدربة في القسم، مما سيشكل نقطة انطلاق لك. تذكري أنه بالرغم من المنافسة، فإن اجتهادك وإصرارك هما المفتاح. وفقك الله في سعيك لتحقيق حلمك.

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤

1 تعليق

ذاكري وخديها كأنها تحدي لنفسك مش لحد تاني واعملي الل عليكي وربنا هيكرمك باذن الله وهيكتبلك الخير + لو انتي ازهر ف هما بيعينوا الأول والتاني فقط للأسف.. بحكم اني ازهريه ف قلت الل اعرفه،، اما لو انتي عام ف انا معرفش صراحة بيعينوا الاوائل كلهم ولا زي الأزهر

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك