لم أجد تقديرًا بعد كل ما أعطيت في عملي بهذا المكان، هل أصر على قرار تركه أم أستمر؟

سلام عليكم ،،

انا يواجهه مشكله ومش عارفه اتصرف فيها ازاي أو اعمل فيها ايه

انا شغاله ف مكان بقالي ٤سنين بحب المكان جدا ويعتبره بيتي كنت بروح من ٩ ل ٦ وده شيفت صباحي مروا بازمه ف شيفت بليل وانا بقيت واخده الشيفتين واتعودت ع كده وحياتي بقا ماشيه علي كده بقالي سنه قدمتلهم كل حاجه وعملت حاجات كتير كويسه بس التطبيل والحب اللي بيمشوا ف الآخر وفي مره لقيتهم منزلين اعلان ع الفيس أنهم محتاجين حد تاني لشيفت بليل وانا مكنتش اعرف حسيت بإهانه وحلفت لاسيبهم وامشي وأشوف شغل تاني وفعلا هنزل اول الشهر وده المفروض لكن انا مش هاين عليا المكان ولا اللي ف المكان ولا روتين حياتي اللي اتعودت عليه وغير ان في كذا حد فيهم معاملته لينا كأننا عبيد واوسخ من كده والله مع اسفي ع اللفظ ف دلوقت انا المفروض اعمل ايه السبب وابيع ولا اقعد وابقي مرمطونه؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤

4 إجابة

خلي ولاءك لنفسك مش لمؤسسة او شركة لأن للاسف الشركات مش بتحافظ علي موظفينها ودايما خليكي في مكان تطوري من نفسك وتنمي مهاراتك ماتكونش في شركة وجودك فيها من غير تطوير لانه للاسف مع مرور الزمن راتبك بيزيد فبعد ٤ او٥ سنوات الشركة بتفكر انها تستغنى عنك وبنفس الراتب ده يوظفوا ٢ حديثي التخرج واكيد ده توفير اكتر بالنسبالهم .. دي سياسة كل الشركات فدايما طوري من نفسك وانقلي نفسك للمكان الاحسن قبل مايتم الاستغناء عنك.

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


المكان الي يجي على كرمتك و يهينك سبيه و هتلاقي غيره احسن بكتير لاكن متهنيش نفسك في انك تتمسكي في مكان مش مديكي قيمتك كانسان و كعامل نشيط فنصحتي ليكي قبل ما تسيبي المكان دوري على غيره و اكسبي نفسك و اكسبي كرامتك و اكسبي انك تكوني قويه لاكن متسمحيش حد يستعبدك عشان لقمة العيش. انتي مش قليله و لا ضعيفه و لا انتي اله انتي انسان جميل راقي

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته بصي هو في يعني كده ايه تضاد شويه في احساسك تجاه المكان يعني دلوقتي لما بنيجي نقيم حاجه فانا قيمها بقى كده كلها ازاي انت حاسه بانه المكان بيتك ومرتبطه بيه كده. وفي نفس الوقت انت بيحصل فيه شكل من اشكال الاهانه يعني ازاي انا ابقى حاسه ان المكان ده بيتي وامان وانا مرتاحه فيه وهو اصلا. في نوع من الاهانه ويقلل من دي نقطه يعني نقطه متضادين. انا عايزاكي لو حتى شوفتي ان هم يجيبوا حد في الشفت الثاني شفتيها بالشكل ده الصراحه انا ما شفتهاش زيك كده خالص وشايفه انه ده في الدوره بتاعه الشغل الطبيعيه. مش طبيعي ان احنا نحمل بني ادم شفتين لانه طبعا ده هياثر على الاداء بتاعه ومش هيكون زي ما يبقى الشيفت متقسم ما بين اثنين يعني واحد يشتغل شفت الصبح يشتغل شفت بالليل لو انت.

تم النشر الخميس، ٢٩ أغسطس ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أختي العزيزة، أشعر بمعاناتك وما تمرين به من تحديات في مكان عملك. من الواضح أنك تحملين مشاعر مختلطة بين حبك للمكان وسخطك على الظروف التي تواجهينها. أولاً، من المهم أن تعترفي بحقوقك كموظفة. إذا كنت تشعرين بالاهانة أو الاستغلال، فلا تترددي في اتخاذ موقف. التفكير في ترك العمل هو خطوة جريئة، ولكن يجب أن تقيمي الخيارات الموجودة أمامك بحكمة. إليك بعض النقاط التي يمكن أن تساعدك في اتخاذ قرارك: تقييم الوضع: حاولي تحديد إذا كانت هناك فرص لتحسين الظروف الحالية في مكان العمل. هل يمكنك الحوار مع الإدارة حول مشاعرك واحتياجاتك؟ البحث عن بدائل: قبل اتخاذ قرار مغادرة العمل، ابحثي عن فرص أخرى. تأكدي من أنك تملكين خياراً آخر قبل الانسحاب من مكانك. الموازنة بين المشاعر والمنطق: قد يكون لديك شعور قوي تجاه زملائك وبيئة العمل، لكن تأكدي من أن صحتك النفسية وحقوقك المهنية تأتي في المرتبة الأولى. التفكير في المستقبل: فكري في ما تريدين تحقيقه على المدى البعيد. هل هذا المكان يتماشى مع أهدافك المهنية؟ الدعم: تحدثي مع أشخاص تثقين بهم، سواء كانوا أصدقاء أو زملاء. قد يقدمون لك وجهات نظر جديدة أو نصائح يمكن أن تساعدك. في النهاية، ضروري أن تحترمي قراراتك، ولكن في نفس الوقت، لا تسمحي لمشاعر القلق أو الخوف من التغيير أن تعيق تقدمك. إذا كنت فعلاً تشعرين بعدم الراحة، لا تترددي في البحث عن فرص أخرى تستحقينها. نسأل الله أن يوفقك في اتخاذ القرار الصحيح ويدلك على ما فيه خير لك.

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

اشتغلي شفت واحد

تم النشر الخميس، ٢٩ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك