ما المصادر التي ترشحونها لتعلم كيفية التطور الذاتي وزيادة الوعي الثقافي عامة؟

عاوزه اتعلم مهارات وتطور من نفسي تنصحوني ب ايه عاوزه ابقي شخص مثقف

كمان عاوزه اعرف التاريخ كويس وافهم فيه اعمل ايه

معلش قولولى مصادر

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤

5 إجابة

زي ما محمد قال: "التاريخ يُقرأ"، وأضيف أنا أن الثقافة قراءة. في التاريخ، القراءة هي أفضل طريقة تتعرفي بيها عليه وهاتلاقي كتب ومجلدات كاملة فيه متخصصة في حضارة معينة أو حقبة زمنية أو حتى حدث كبير زي الحروب العالمية. هاتلاقي مثلا موسوعة مصر القديمة https://archive.org/details/7_20210113_202101 وممكن تلاقي كتب متخصصة في حاجات معينة زي الأساطير الإغريقية أو الإنكية أو المايا فقط، أو تاريخ الحروب أو تاريخ والأديان بخلاف طبعا التاريخ الحديث بكل تعقيداته. الحكم على التاريخ محتاج منك تطلعي على أكثر من مصدر وترجمة - تفسير الكاتب للأحداث ومنظوره لها. مثلا لو هانقرأ عن الصراع العربي الإسرائيلي، هاتلاقي وجهات النظر الغربية مختلفة تماما عن العربية والإسلامية عموما. من ناحية تانية هاتلاقي كتابات شاذة عن فترات معينة ومن أبرزها عن تاريخ مصر القديم مثلا في ناس بتتكلم في Main stream archeology - التاريخ السائد والمتعارف عليه - إن عُمر أبو الهول وأهرامات الجيزة 4500 سنة، بس في ناس تانية بتقول إن عمرهم لا يقل عن 12 ألف سنة وفقا لبعض الحسابات الفلكية وخطأ أصبح معروف في التأريخ بنظائر الكربون. لو صحت فرضية التاريخ الأقدم، يبقى نظرتنا لتاريخ العالم وعُمر البشرية لازم تتغير. من الأمثلة التانية: الفيمانا Vimana الهندية، اللي البعض يعتقد إنها مركبة طائرة صنعتها حضارة بائدة في الهند من 6 آلاف سنة. بالمناسبة، المصريون القدماء وصلوا لتصميم الطيارات حسب أصحاب الفرضيات والإدعاءات الشاذة. ويكيبديا ناقشت المسألة دي وجابت وجهتين النظر: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saqqara_Bird أخيراً، مش لازم القراءة لو ما بحبهاش أو ماليش صبر عليها. النهاردة في كتب مسموع وأفلام وثائقية كتير، لكن راعي إن الأفلام الوثائقية بالذات دائما بتتبنى وجهة النظر الغربية بما إنها من إنتاجهم.

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤


في البداية ممكن تتعلمي المهارات الناعمه كبداية مثل مهارة التواصل و القيادة و ادارة الوقت.... إلي آخره. اقترح عليكِ منصة معارف و إدراك عليها كورسات كثيرة مجانية بالإضافة إلي اليوتيوب غني عن التعريف. أما بالنسبة للتاريخ فالتاريخ يقرأ حددي ماذا تريدي أن تعرفي من التاريخ على سبيل المثال تريدين أن تعرفي من هو توت عنخ امون ستبحثين عن كتب عنه و عن الأسرة التي كان فيها أو و ثائق ، تقارير ، أفلام و ثائقية و هكذا نصيحة اخيرة قراءة التاريخ تحتاج إلي تدقيق و تركيز لأن ليس كل ما يكتب حقيقة و إذا كنتِ ستصدقين كل ما تقرأين فلا تقرأي. اتمني لكِ التوفيق.

تم النشر الجمعة، ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم بصي قبل ما تفكري تتعلمي حاجه جديده الاول اعملي تحليل كده على الوضع الحالي يعني ايه يعني شوف انا عندي ايه اصلا يعني انا عندي ايه وبنسبه كام فخلينا نقول ان احنا هنقسم كده شخصيتنا لمهارات اجتماعيه مهارات نفسيه مهارات علميه مهارات كتابيه وهكذا هتبصي على كل مره في يوم بتعرفي تعمليها بشكل كويس ولا لا يعني القراءه بتعرفي تقراي اللغه العربيه بشكل صحيح بس اللي هو العربيه الفصحى يعني مش القراءه العاميه بس بتعرفي تقرايها وتفهميها كويس ولا بتحسي ان اللغه العربيه دي حاجه مبعوصه من المصطلحات دي حاجه كبيره هنا هنقيم المهاره بتاعه القراءه كويس طيب بعرف اكتب المهاره الكتابيه بعرف اكتب بنسبه كام في الميه يعني كتابتي صحيحه ولا عندي اخطاء املائيه كتير وتقدري تفتحي كده مثلا في موقع اسمه مصحح لي ده تقدري تكتبي فيه النص وتشوفي ايه الاخطاء الاملائيه اللي طلعت هتكتبي اي كتابه انت كده منك لنفسك وتشوفي هتقدري تقيمي نفسك وهكذا كل اشوف بقى انا اجتماعياتي اخبارها ايه انا تحصيلي؟ وانا بتعلم اي حاجه جديده بنسبه كم في المئه وهكذا وهكذا علشان تطوري صح عشان تطوري صح لازم تعرفي ان انت دلوقتي تملكي ايه وعندك بنسبه كم عشان تعرفي تضيفي ايه لنفسك او ايه اللي عندك بنسبه قليله هتشتغلي عليه فتحسبيه دي خطوه مهمه جدا جدا ضروري تعمليها الثقافه بقى عموما تبدئيها بالحاجه اللي انت بتحبيها الاول عشان دي اللي هتيجي دافعه وتخليكي تنطقي فمثلا لو انا لسه مش مليش في في القراءات العميقه قوي فما فيش مشكله لو انا بدات اقرا روايات وطمني انا بحب اقرا الروايات الرومانسيه ماشي مفيش مشكله ابدا بيها بس مع الروايات الرومانسيه اتدرج فيها واعلى شويه وبعدين ابدا في نوع اخر من الروايات وبعد كده ابدا اقرا باخذ كتب وتتكلم عن حاجه محدده وهكذا الطرشيحات كل حد فينا يديكي ترشيحات بناء على تفضيلات وهو فااا. ممكن قبل ما تاخذي الترشيحات تعرفي بس كده ايه نباتات عن كل الموضوعات فخلينا نقول انه الثقافه العامه ابدئيها بالطريقه اللي انا هشرحها لك دي وهتكون الطف ان شاء الله مثلا وانت بتسمعي الاخبار سمعتيه مصطلح بيقول العلمانيه طب هل انت تعرفي كده الكلمه اللي جاءت في نص الاخبار دي يعني ايه علمانيه ما تعرفيش فهتروحي كده تدخلي على موقع يكون موثوق مش هقول لك ويكيبيديا لان ويكيبيديا الاشخاص بيعدلوا عليه هو مش موقع موثوق ممكن تدخلي على بنك المعرفه وتكتبي علمانيه وتشوفي مقالات تكون بتتكلم عن العلمانيه وبتشرح هي ايه وهكذا تلقطي عموما من اي حاجه مصطلحات وحاجات انت ما تعرفيش عنها حاجه ابدئي خذيها واعرفي عنها اعرفي عنها بس هي دي ايه وعباره عن ايه بس مش ضروري تروحي تعرفي بقت كده واحده واحده هتلاقي بقى عندك حصيله كويسه جدا من مصطلحات اللي انت عارفه معاليها وده اللي هيخليكي تبداي رحله اا الشخص المثقف لان هو ده الشخص مثقف هو عنده شغف على طول انه يعرف ااا الحاجه مش بتعدي عليه كده وخلاص لا هو مهتم دائما ان هو يعرف مهتم دايما. هو يكون فاهم اا فان شاء الله الطريقه دي تكون احسن معاكي وتنفعي ربنا معاكي.

تم النشر الجمعة، ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤


انت ممكن تتعلم الحاجه اللي انت نفسك يعني تتعلمها او بتحبها اكتر فانت لما تيجي تتعلمها تتعلمها بسرعه لانك انت بتحب الحاجه دي اصلا يعني ممكن تتعلم اي حاجه بتحبها وبتحبي تعملها ده هتساعدك كثير قوي ان انت يعني تتعلمها بسرعه وفي نفس الوقت مش هتزهق منها ابدا . معلش اصل انا مش عارفه في الحاجات دي قوي بس حبيت يعني اقول لك يعني اللي انت بتحبه اتعلموا فكر في ايه انت اللي بتحبه اكثر حاجه وتعلمها مش شرط تكون ثقافه او كده او معلش اصل انا مش عارفه في الحاجات دي قوي بس حبيت يعني اقول لك يعني اللي انت بتحبه اتعلموا فكر في ايه انت اللي بتحبه اكثر حاجه وتعلمها مش شرط تكون ثقافه او كده او تاريخ

تم النشر الجمعة، ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤


من الرائع أنك ترغبين في تطوير نفسك واكتساب مهارات جديدة. إليك بعض الخطوات العملية التي يمكنك اتباعها لتصبحين شخصية مثقفة: القراءة المستمرة : حاولي تخصيص وقت يومي للقراءة. ابدأي بكتب في مجالات متعددة مثل التاريخ، الأدب، العلوم، أو حتى المقالات العلمية. يمكنك البدء بكتب التاريخ التي تحكي الأحداث بشكل قصصي لتسهيل الفهم. الدورات التعليمية : ابحثي عن دورات مجانية أو مدفوعة عبر الإنترنت في المجالات التي تهمك، مثل مؤسسات تعليمية مشهورة مثل كورسيرا أو edX. سوف تساعدك هذه الدورات على فهم الموضوعات بصورة أعمق. الاندماج في النقاشات : انضمي إلى مجموعات أو منتديات تناقش مواضيع ثقافية وتاريخية. هذا سيساعدك على تفعيل المعلومات التي تتعلمينها وتبادل الأفكار مع الآخرين. الاستماع للبودكاست ومشاهدة الوثائقيات : هناك العديد من البودكاست ومقاطع الفيديو الوثائقية التي تتناول مواضيع تاريخية وثقافية، مما يجعل التعلم أكثر متعة. كتابة يوميات : حاولي كتابة ما تتعلمينه وأفكارك عن المواضيع المختلفة. الكتابة تساعد على تنظيم الأفكار وتعميق الفهم. تحديد أهداف واضحة : حددي مهارات معينة ترغبين في تطويرها أو مواضيع تاريخية معينة تودين تعلمها، واعملي على تحقيقها بشكل تدريجي. لا تنسي أن الصبر والاستمرارية هما المفتاحان لتطوير الذات. وفقك الله في مسعاك!

تم النشر الجمعة، ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك