كيف أخطط لمستقبلي؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن حد يشرحلي ازاي اخطط لمستقبلي وياريت شرح موضح مثال علي كدا علشان افهم اكتر وشكرا

سؤال من Aya Aya

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤

4 إجابة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. طيب انا هشرح لك بشكل عام لانه ممكن الموضوع يكون مختلف بناء على عمرك الحاجه لانه لو احنا في مرحله المدرسه ممكن يديك امثله نجمع احنا في مرحله الجامعه لكن خلينا نتكلم بشكل عادي انا دلوقتي قدامي مستقبله وعايزه. كلمه تخطيط بتكون مبنيه يعني انا عشان احط خطه لازم قبلها يكون في عندي هدف يعني لو انا في طريق طويل كده لازم يكون في النهايه قدامي في حاجه انا رايح لها لكن ما ينفعش اكون راسم الطريق وانا مش عارفه انا رايح فين لانه ده اللي بيخلي الموضوع اصعب ويخليني في النص اتعب وما اكملش. تعالي الاول نحط اول نقطه هنعملها عشان نخطط لمستقبلنا وان احنا نحط هدف انا عاوز اوصل لايه ممكن احط هدف في حياتي كلها عموما وبعدين انزل من الهدف العام ده احط. تفريعات ازاي كل الاجزاء بتاعه حياتي او كل الفروع بتاعه حياتي ممكن تبقى متجهه للهدف العام ده ففي حد مثلا هيكون الهدف العام بتاعه ان هو يكون انسان مسلم ربنا حلو جدا طيب فهنزل كده هشوف من خلال الاجتماعيات هحقق ده ازاي من خلال الشغل هحقق ده ازاي من خلال وقت الفراغ حقق ده ازاي وابدا كل فرع منهم احط له بقى الخطه بتاعته وانا دلوقتي في الجزء الاجتماعي هاحط الخيط الخطه اني اعرف اعمل ازاي؟ خطوات او شكل الاجتماعيات يوصلين للهدف العامل اللي انا حطيته. فانا مثلا هتعامل مع عائلتي بالشكل الفلاني هراعي كذا حاحاول في كذا هعدل كذا كل ده علشان ابقى في الجزء الاجتماعي حققت الهدف العام.

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤


عليكم السلام ورحمة الله وبركاته مرحبًا آية. سأخبرك ببعض النصائح، هي لن تكون كافية بالكلية لكن ستعطيكِ طرف الخيط الذي يمكنكِ من ترتيب دماغك وأفكارك. أولًا يجب أن تدركي أنه من الطبيعي أن يتغير الإنسان بمرور عمره، تتغير طباعه وشخصيته وتفضيلاته، بنسبة ما. فكوني مرنة ولا تعطلي نفسك مقابل أي مستجدات أو تغييرات تحدث معك. لكن ثمة ثوابت لا تتغير، وهي الهدف النهائي، أو المصير الذي لا يقبل الشك، وهو الرحيل. وبناء على هذا المصير سنرسم الخطوط العريضة والأسس التي نبني عليها لاحقًا كل شيء. يمكننا اختصارًا أن نجمل تلك الأسس في جملة: طاعة الله واجتناب نواهيه. ومن هنا سننطلق. لديك ما يسمى عجلة الحياة، وهي الأسس أو الركائز أو المحاور في حياتنا جميعًا: المحور الروحي وهذا اتفقنا أنه ثابت. المحور النفسي محور العلاقات (سواءً أسرة، أصدقاء، زوج، أبناء) المحور المهني (يبدأ بالدراسة ثم العمل) المحور المالي (سواءً ادخار، استثمار، شراء) المحور الجسدي (الصحة الجسدية) المحور الفكري (الثقافة، الفكر، التعلم). الآن ستضعي هدف كبير بزمن محدد لكل محور، مثلًا، خلال عشر سنوات: المحور الروحي (ختم القرآن، الحج، العمرة). المحور النفسي (التطور النفسي والبقاء بنفسية متزنة). المحور المهني (أكبر طبيبة ولنقل نسائية في المدينة). المحور المالي (امتلاك سيارة وفيلا وحساب بنكي). المحور الجسدي (الحفاظ على وزن كذا، وبشرة نضرة وشعر صحي، وجسم نشيط، إلخ). المحور الفكري (قراءة كتب فلان وفلان وفهم ثقافة الشعوب الفلانية). الآن. ما هي الخطوات التي توصل لكل هدف من الأهداف السابقة؟ ما الذي يمكنك عمله بخصوص هذه الأهداف خلال السنة الحالية؟ قسمي خطوات السنة على أشهر. تابعي تقدمك. اعرفي متى تتقدمين ومتى تتعطلين، وسجلي الملحوظات. حاولي تعزيز أسباب تقدمك وإدارة أسباب تعطلك. عدلي الخطط بناء علا ملاحظاتك. أرجو أنكِ استفدتِ ولو قليلًا. بالتوفيق.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


مثلاً هدفي افتح مشروع طب اعمله ازاي أو البدء منين ،ولكن المشروع عايز فلوس وانا معييش فلوس احاول اشوف اي شغلانه اجيب منها فلوس حتي لو بسيطه لغاية ما قلاقي شغلانه حلوه لغايه ما أجمع المال حتي افتح مشروع طالما عندك هدف لازم تسعي علشانه باي طريقه وازاي تخطط شوف انت عايز ايه في حياتك مثلا عايز شغلانه حلوه وعايز تجوز وعايز عروسه حاول تشوف الأولويات لحياتك

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أختي العزيزة. تخطيط المستقبل هو عملية مهمة تساعدك على تحديد أهدافك وتوجهاتك في الحياة. إليك خطوات موضحة يمكن أن تساعدك على تخطيط مستقبلك بشكل فعّال: تحديد الأهداف : ابدئي بكتابة أهدافك الشخصية والمهنية. اجعليها محددة، قابلة للقياس، واقعية، وذو زمن محدد. على سبيل المثال: "أريد أن أصبح مديرة تسويق خلال خمس سنوات." تقييم الوضع الحالي : فكّري في وضعك الحالي. ما هي المهارات والخبرات التي لديك بالفعل؟ وما هي المجالات التي تحتاجين إلى تحسينها؟ تحليل الخيارات المتاحة : ابحثي عن الفرص المتاحة لك، سواءً كانت تعليمية، وظيفية، أو حتى تجريبية مثل التدريب. خذي الوقت لاستكشاف خيارات مختلفة، كالدورات التدريبية أو المجالات الجديدة. وضع خطة عمل : بعد تحديد الأهداف والخيارات، ابدئي في وضع خطة واضحة. قسّمي الأهداف الكبيرة إلى خطوات أصغر. على سبيل المثال: "سأقوم بالتسجيل في دورة تدريبية في التسويق هذا العام." تقييم وتعديل الخطة : حاولي تقييم تقدمك بانتظام. ما الذي يعمل بشكل جيد؟ ما الذي يحتاج إلى تعديل؟ لا تترددي في تعديل خطتك وفقًا للظروف والمتغيرات. التحلي بالإيجابية : كوني إيجابية وتفائلية. سيساعدك ذلك على التغلب على التحديات التي قد تواجهينها في رحلتك. مثال توضيحي: إذا كانت لديك رغبة في تعزيز مهاراتك في مجال التصميم، يمكنك أن تحددي هدفك بالتسجيل في دورة تصميم جرافيكي. بعد الانتهاء من الدورة، يمكنك العمل على مشاريع صغيرة لبناء محفظتك وزيادة خبرتك. أتمنى أن تكون هذه الخطوات قد أفادتك، ونسأل الله أن يوفقك في تحقيق أهدافك ومستقبلك. إذا كان لديك أي أسئلة أخرى، فلا تترددي في طرحها.

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤

2 تعليق

17سنه ممكن تقوليلي التخطيط عموما يعني علشان اكيد كلنا معندناش هدف واحد فاانا عايزه اعرف اخطط ازاي يعني وهدفي الثانوي حفظ القران الكريم اما علي المدي البعيد ف كليه الطب ان شاء الله

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


كم عمرك يا آية ؟ وما هو هدفك أو تطلعك بصفة عامة؟

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك