أفشيت سرًا عائليًا لصديقتي والآن أخشى أن تخبر به شقيقتي بالجامعة، ماذا أفعل؟

في العام الماضي كنت قد أخبرت صديقتي الجامعية بسر عائلي ولم أخبر عائلتي بأني أفشيت هذا السر لصديقتي وحاليا إنتقلت أختي لنفس الجامعة التي تدرس فيها أنا وصديقتي فأنا أخشى أن تتحدث صديقتي مع أختي عن السر العائلي فتعرف أختي وأخبر أمي وأقع في مشاكل .ماذا أفعل كي لا تتحدث صديقتي في هذا السر مع أختي ؟فإذا طلبت من صديقتي أن لا تتحدث مع أختي في الموضوع سأفقد ثقتها بي و إن لم أخبرها فسوف حتما تسألها عن لصديقتي فضولية جدا .ماذا أفعل

سؤال من nour nour

تم النشر الاثنين، ٢٩ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

طيب خليني اقول لك ان الافضل. انك تنبهي صاحبتك طيب هتنبيها ازاي الموضوع مش مساله ثقه انت عارفه اختي هتيجي هنا الجامعه ويعني نتقابل طبعا انا بفضفض معاكي بحاجات كثير واحنا اصحاب بس ايه يعني اي حاجه بنفضفض بيها مع بعض حتى لو لقيتي اختي بتتكلم فيها فاحنا فانت يعني كانك متعرفيش يعني لان هي ممكن بقى ايه تغيير ان انا بحكي لك كل حاجه علشان هي برده انا بحكي معها كثير وهي صاحبتي فيعني دي ممكن تكون الطريقه اللي انت توصلي بيها لصاحبتك من غير الفقدان ثقه ولا اي حاجه والافضل الافضل لما يكون في سر عائلي يعني الموقف ده كده يوقفك عند الحته دي ان هو سر معنى سر ان هي حاجه الافضل انها ما تتحكيش لحد. وحتى لو انت عايزه تفضفضي عايزه تتكلمي ما تتكلميش بشكل واضح قوي ومتوضحيش الامور قوي يعني انت ممكن تحكي انه احنا في عندنا حاجه في العيله مضايقاني مزعلاني ااا وتتكلمي عنها بس من غير ما تبقي موضحاها قوي فيبقى كمان الشخص اللي عرف يقدر يتكلم على نفس الحاجه من غير ما ما ياخد باله يعني ويبقى برده قفشه السر او عمل مشكله في اي مكان.

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يوليو ٢٠٢٤


كوني صريحة معها وأخبريها ألا تتحدث أمام أختك، وأنك عندما تحدثتِ معها فهذا لأنها صديقتك وأمك احتجت للفضفضة. ولكن دعيني أنبهك لنقطة، لا تتحدثي مع أحد لا تأتمنيه. أنا لا أخوّنها، لكن قلقك من رد فعلها جعلني أقول ذلك.

تم النشر الاثنين، ٢٩ يوليو ٢٠٢٤


أهلاً وسهلاً! أقدر قلقك من الموضوع. أول شي، يمكن تحاولي تتكلمي مع صديقتك بطريقة غير مباشرة، يعني تشرحي لها إنك قلقانة شوي من الموضوع. قولي لها إنك مش مرتاحة إنها تعرف أختك عن السر، وخليها تحس بمدى أهمية الموضوع بالنسبة لك. كمان، حاولي على قد ما تقدري أن يكون الحديث بينك وبين صديقتك بشكل عام بدون ذكر تفاصيل السر. يعني ممكن تتحدثي في مواضيع تانية أو تتمنعي عن الدخول في مواضيع حساسة. وفي حال إنها سألت عن أختك، ممكن تقولي لها إنك مش حابة تحكي في هالموضوع مرة تانية أو إنك تحتاجي وقت قبل ما تتكلمي أكثر. الأهم أنك تظلي صادقة معها، بس كمان تحمي نفسك. وإذا فعلاً الموضوع صار معقد، حاولي تتكلمي مع أختك بطريقة توضح لها إن هذا موضوع خاص ما تحبي تحكي فيه مع أي حد. ومش غلط إنك تحطي حدود لنفسك. افرضي حالتك وكلمي صديقتك بأسلوب لطيف وصريح، نفس الوقت حاولي تعملي خطة للتعامل لو حصل وخرج الموضوع. وبتوفيق!

تم النشر الاثنين، ٢٩ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك