كيف أزيد بركة الوقت في يومي وأرتب حياتي لأنجز ما أريده؟

أي حاجات بتزيد من بركة الوقت ممكن تقوليلي عملتوا ايه وازاي رتبتوا حياتكم بين شغل الاون لاين والجامعه وحفظ القرآن ودروس البناء المنهجي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤

5 إجابة

استخدمي تطبيقات منع المقاطع القصيره وقفل التطبيقات الي بتشتت وتاخذ وقت ع فاضي حطيتلك صور تطبيقات بتوفرلك هذول الاثنين اعملي كل حاجه عليكي وخلصي مهامك اول ب اول بدون تكاسل واهم حاجه هي نوم عشان يعطيك نشاط كويس تعملي المهام كويس بوقت فراغك او بوقت تكوني فيه تقريبآ فاضيه حطي ساعه او منبه يذكرك انك بهذا الوقت لازم تحفظي القران او غيرها من الأمور قدسي وقتك يعني لازم تشوفي الوقت شي لازم ما يضيع ع اشياء تافهه وفاضيه بيأنبك ضميرك لو عملتي كدا بدل ما تستفادي فيه حرفيآ لازم كدا وربما يصير لو منعتي المقاطع القصيره والتطبيقات الي بتشتتك وبتاخذ من وقتك كتير ولو شغلك مش ع تلفون يبقى احسن بعديه عنك وامنعيه وشوفي الاشياء الي بتلهيك عن وقتك تخلصي منها اذا كانت مش مهمه او اذا مهمه انجزيها بسرعه عشان يكون في وقت اكتر وشوفي مقاطع ع يوتيوب تساعد ع تنظيم الوقت وفي تطبيقات تحطي فيها مهامك وبيذكرك فيها مثل منبه الساعه وتقدري تعملي كدا من منبه الساعه الله يوفقك بحياتك .

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤


إضافةة كمان للإجابات الموجودة الصحيان بدري على الفجر كده او الساعةة 5 هتلاقي نفسك بتقدري تنجزي حجات كتير فِ الوقت ده، وبردك لو أخدتي قيلولة بعد الظُهر او على السـاعةة 2 دي بتجدد النشاط من الاول وبالتوفيق.

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤


أهلاً بكِ عزيزتي، من الرائع أنكِ تسعين لزيادة بركة الوقت في حياتك. لتحقيق ذلك، من المهم تنظيم الأنشطة بطريقة متوازنة تتيح لك تحقيق الأهداف التي تضعينها. إليكِ بعض النصائح التي يمكنك اتباعها: تحديد الأولويات : ضعي قائمة بالأشياء المهمة، مثل الدراسة، حفظ القرآن، والدروس. خصصي وقتًا كافيًا لكل نشاط بناءً على أولويته. جدولة المهام : استخدمي تقويمًا أو تطبيقًا لتنظيم مواعيدك. اخصصي أوقاتًا محددة لكل نشاط واحرصي على الالتزام بها. التقليل من التشتت : حاولي تقليل الأمور التي قد تشغلكِ أثناء العمل أو الدراسة، مثل الهاتف أو وسائل التواصل الاجتماعي، حتى تتمكني من التركيز بشكل أكبر. استخدام وقت الفراغ : استفيدي من الأوقات الصغيرة المتاحة لديكِ، مثل الانتظار أو التنقل، لحفظ آيات أو مراجعة دروس. دعاء البركة : لا تنسي أهمية الدعاء، فطلب البركة من الله في الوقت والأعمال يمكن أن يفتح لكِ أبوابًا جديدة ويساعدكِ في تحقيق أهدافك. من خلال هذه الخطوات، يمكنكِ تحقيق توازن أفضل بين الدراسة والعمل وحفظ القرآن. تذكري أن الاتساق في الجهد هو المفتاح لزيادة البركة في الوقت. أتمنى لكِ التوفيق في مختلف مجالات حياتك!

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم بصي طالما قلتي بركه في الوقت فاحنا مش هنلاقي مش هنلاقي يعني اكثر من اللي الرسول عليه الصلاه والسلام قال عليه انما في البكوري بركه كلما اصحيكي بدري كل ما بكرتي في عمل الاشياء في وقت مبكر كل اما هتلاقي بركات يعني سبحان الله. بدايه اليوم من بعد الفجر يعني حاجه ثانيه خالص اولا الناس كلها بتكون لسه نايمه مش كل الناس صحيت مش كل الناس بدات يومها زيك فده بيبقى موفر جو هادي تقدري تشتغلي فيه من غير ما يكون فيه مشددات. ااا طيب هتحطي ايه في الوقت ده هتحطي شغل الاون لاين ولا هتحطي حفظ القران ولا هتحطي الدروس بتاعه البناء المنهجي تقدري تشوفي ايه اكثر حاجه محتاجه وايه اكثر حاجه بتاخذ جهد ذهني وابدئي بيها على طول فورا. هتفرق معاكي جدا جدا دي اول حاجه ثاني حاجه ما تحطيش لحاجه وقت طويل علشان ما تحسيش بتقل الحاجه وما تحسيش ان اليوم بيروح منك فمثلا انا هاخد ساعه اذاكر فيها جزء من البناء المنهجي وهاخد ساعه كمان. راح القران كده انا اخدت ساعتين بس من بعد ما خلصت صلاه الفجر وفطرت وشربت حاجه فاحنا بنتكلم مثلا انك تبدئي الساعه 6:00 فمن 6 ل 8 او 9 او ايه ده يعني ده لسه الساعه 9:00 الصبح وانا خلصت. كل الحاجات اللي لها علاقه بالمذاكره والحاجات اللي زياده عن الدراسه بتاعه الجمع بعد كده اروح بقى ابدا يومي في الجامعه مفيش مشكله خالص شغلك الاون لاين شوفي هو بورت تايم هل انت محتاجه طول الوقت تبقي متابعه حاجه ولا بتعملي ايه ده انت اللي هتقدري تحدديه على مدار يومك لو ليه وقت محدد اظبطيه برده ممكن يكون في الوقت بعد ما تكوني رجعتي من الجامعه واكلتي حاجه وريحت شويه لو اخذت قيلوله دي هتكون حاجه مريحه لك وهتخليكي قادره تكملي اليوم. وهكذا يعني بجد في نصيحه اكتر من انك تزحي تبداي يومك صلاه الفجر ربنا يقويكي ان شاء الله ويثبت خطاكي ويكمل كل جهد بالنجاح وتكوني فخوره بنفسك باذن الله وينفع.

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم عشان تحسي ب بركه في الوقت حاولي تظبطي نومك إنك تنامي الساعه ٩ (بعد العشاء )و تصحي الفجر تصليه و تبدأي اليوم الأول لازم ترتبي انتي وراكي ايه و ايه الي المفروض تعمليه جربي تكتبيه على ورقه و تعلقيه او تظبطي منبه يفكرك ب الي وراكي حفظ القرآن قبل متحفظي اسمعي بمعنى و انتي رايحه الجامعه شغلي السوره الي هتحفظيها دي كذا مره و انتي بتلبسي مثلا او و انتي بتاكلي ف اي وقت شغليها بعدها ابدأي اقرأي السوره وقت الفجر بردو عشان يكون استيعابك أفضل و ساعتها هتلاقيها ثبتت منغير مجهود الموضوع ده عن تجربه بجد بجد الإستماع ده أفضل حاجه للحفظ و أهم حاجه تختاري و تحددي القارئ المناسب الي بترتاحي لصوتو بس قبل الحفظ و دروس البناء المنهجي هتصحي صلي و افطري عشان يكون عندك طاقه للشغل و الجامعه و بعدها راجعي حفظك و روحي الجامعه لما تخلصي على حسب بتخلصي امتى المهم ترجعي ارتاحي و اتغدي بعدها ابدأي في الشغل الأونلاين الي عندك خلصي و نامي ساعتها هتكوني ظبطتي يومك بشكل كويس و هتلاقي الوقت كبير معاكي و لو حسيتي مش قادره و محتاجه تنامي ف نامي ساعه و نص او ٣ ساعات ده هيخليكي تركزي جدااا اكتر من انك تنامي ساعتين و اكيد محتاجه حاجه تفصلي ب حاجه تعمليها في يومك يعني خصصي ساعه مثلا تمارسي موهبه او بلاش ساعه خصصي يوم الجمعه يكون اجازتك و راحتك تصحي بدري و تخلصي الي عليكي و بعدها تاخدي باقي اليوم راحه الروتين ده بمشي بيه و حقيقي حلو جداا و بلاقي الوقت كبير و كمان مفيش صلاه بتفوتيها و الوجبات بتبقا في معادها المظبوط و ده حلو للصحه اتمنى اكون افدتك و السلام عليكم

تم النشر السبت، ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك