زهقت وتعبت من نفسي، كلما حاولت التوقف عن هذه العادة رجعت، ماذا أفعل؟

اكثر من ٢٠ يوم وموقفه رجعتلها مع أني قلت لنفسي مدخلش الأوضة لوحدي و معملهاش بس عملتها حرفيا كانت ٢٠ دقيقة بس بعدها قرفت من نفسي من اني عارفة ان ربنا شايفني مع اني قلت اني مش هعمل كده تاني انا زهقت انا اصلا لما مكنتش بعملها كنت تايهة وخايفة من حجات في حياتي ودلوقتي انا قرفانة انا بجد تعبت من كل شوية بقول مش هرجع وبرجع هل ربنا كان مسامحني في ٢٠ يوم دول كان بيتقبل صلاتي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

ولماذا لا تنظرين إلى الجانب الجيد من الأمر، أنتِ قاومتِ لعشرين يومًا وحققتِ إنجازًا. لا بأس إن تعثرتِ، انهضي واستغفري وتوسلي إلى الله ليعنيك ويقوي عزيمتك وضعي تحديًا أمامكِ أن تتخطي هذه المرة أبعد من إنجازكِ في المرة الأولى. تغيير العادات السيئة يأخذ وقتًا لذا لا تيأسي من نفسكِ ولا تدعي الشيطان يوسوس لكِ باليأس من رحمة الله ومن قدرتكِ على التغير والتوبة والإنابة. تحدي نفسك وشيطانك وعودي للمقاومة وإن تعثرتِ بعد حين فعاودي النهوض. المهم أن تصدقي التوبة كل مرة وتعقدي العزم على ألا تعودي للطريق وتطلبي العون من الله ليثبتك ويطهر قلبكِ. إن شاء الله تنتصرين وتتخلصين تمامًا من هذا الداء.

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


حبيبتي، أولاً خدي نفس عميق، وحاولي تهدي. اللي حصل معايش هو جزء من التجربة البشرية، كلنا بنمر بمراحل ضعف وملل، وده مش معناه إنك فشلت أو ربنا ما يسامحكش. بالنسبة لصوتك الداخلي اللي بيقولك إنك مش مفروض ترجعي للأوضة دي… حاول تجيبي شوية هدوء وتفكري في الأسباب اللي خلتك تخشي الأوضة في الأول، يعني هل كان عندك توتر أو قلق من حاجة معينة؟ أكيد في أشياء في حياتك مش مرتاحة معاه، وحاجة هنا نحتاج نشتغل عليها سوا. نصيحتي لك: حاولي تكتبي مشاعرك في ورقة، أو تتكلمي مع حد موثوق عنه، أو تلجأي للصلاة وطلب الرحمة والمساعدة من ربنا. ومش لازم تحطي توقعات على نفسك عشان تكوني مثالية، كلنا بشر. وزي ما قلتي، تذكري إن ربنا رحيم ومسامح، وهو دائمًا بيستنى فينا نرجعله. خدي وقتك وكوني صادقة مع نفسك، وإنتي هتقدري تتخطى المرحلة دي.

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤

4 تعليق

قومي الآن اغتسلي وتوضئي، وصلي ركعتين توبة. الله يقبل التوبة بل يفرح بعبده التائب ويقبل عليه، ويجعل السيئات حسنات. غفر الله لي ولك.

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤


وحاولي صاحبي ناس ملتزمه وتحضري دروس علم، والعبي رياضه حتى لو مش هتنزلي جيم العبي في البيت

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


اول حاجه هوني على نفسك الغعل دا غلط وانتي عارفه كلمي محاولات انك تتخلصي من الذنب ده ومتخليش الشيطان يدخلك من حته ان ربنا مش هيسامحك ولكل مره هتغلطي وتعملي الذنب ده صلى صلاه توبه من كل قلبك وفكل مره انوي انك معتيش تعملي كدا، وكتري من الأعمال الصالحه احفظي قرآن في جروبات حفظ كتير على تليجرام

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


حاضر. آمين

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك