كيف أتخلص من قلة ثقتي واضطراب الأكل بسبب تنمر أهلي على وزني الزائد منذ صغري؟

انا كنت بتعرض للتنمر الشديد من اهلي بسبب وزني من وانا لسه في تانيه ابتدائي وللأسف كنت ف خامسه ابتدائي وقطعت الاكل تماماً لمده شهر ونص كاملين بسبب اني كنت عايزه اخس خصوصا ان عيلتي كلها رفيعين و كنت زايده ضعف الوزن لما دخلت الإعدادي رغم اني مكنش وزني عالي بس كنت تخينه بالنسبه لأهلي.

و ماما كانت ع طول بتلبسني لبس اكبر من سني و محتشم زياده رغم اني مكنتش لسه بلغت انا حاليا ف ثانوي وبسبب التنمر من وانا صغيره بقيت حياتي كلها عباره عن قطع الاكل لفتره طويله علشان اخس دا غير اني معظم اللبس مش عارفه اجيبو لأنهم حتى شايفني اني تخينه عنهم.

الفتره دي بقيت باكل بطريقه وحشه وجالي التهاب وقرحه ف المعده وصلت ٨٦ كيلو وانا كنت ٧٦ للعلم طولي ١٧٠ وطول عمري بحس اني مش حلوه ولازم اكون رفيعه علشان ابقى حلوه وناس كتير قالتي ان انا حلوه بس بحس انها مجامله وخلاص برغم اني لما بلبس حاجه ضيقة بحس نفسي بيرفكت ومفيش غلطه لان جسمي متناسق مع بعضو اصلا بس كلامهم بيخليني مش عايزه البس حاجه تاني بجد وحاليا مش عارفه ارجع للوزن الي كنت فيه بسبب كميه الاكل الي بآكلها.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

4 إجابة

عزيزتي، أشكرك على مشاركتك لتجربتك ومشاعرك. ما مررتِ به من تنمر وضغوطات نفسية بسبب الوزن هو أمر صعب وقاسي، وقد ترك أثرًا كبيرًا على ثقتك بنفسك ونمط حياتك. أولًا، لنعترف بأن الجمال ليس مقترنًا بالوزن فقط، بل يتعلق بالصحة، والثقة بالنفس، وكيفية رؤية نفسك. من الواضح أنك تعانين من قلق مستمر حول مظهرك، وهذا يجعلك تشعرين بعدم الراحة. إذا كنتِ تشعرين بأن هناك ضغطًا كبيرًا عليكِ لتغيير وزنك بشكل سريع، فحاولي التفكير في تغيير منظورك حول الطعام. بدلاً من قطع الأكل، يمكنك محاولة تناول وجبات صحية ومتوازنة تستمتعين بها، مع ممارسة بعض الأنشطة البدنية التي تجعلك تشعرين بالراحة والسعادة. من المهم أيضًا أن تبحثي عن دعم نفسي، سواء من أخصائي نفسي أو من أصدقاء مقربين. التحدث عن مشاعرك ومخاوفك يمكن أن يساعدك على التعامل مع الضغوط التي تواجهينها. احرصي على تنمية ثقتك بنفسك من خلال التركيز على ما يجعلك مميزة وما تستطعين القيام به بشكل جيد. تذكري أن لكل شخص رحلة مختلفة في الحياة، والأهم هو أن تكوني على ما يرام مع نفسك. ابدئي بخطوات صغيرة، وكوني لطيفة مع نفسك. انتِ أفضل مما تعتقدين، ولديك القدرة على تحقيق التغيير المنشود بأسلوب صحي وآمن. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


السلام عليكم، للأسف طول ما أنتِ متمسكة بكلام أهلك داخل عقلك ورافضة تشوفي نفسك غير بعيونهم هم مفيش حاجة هتتغير، بل ممكن الأمور تبقى أسوأ مع زيادة المشاعر السلبية وده هيخليكِ تتجه أكتر لتفريغ مشاعرك في الأكل وبالتالي زيادة في الوزن وزيادة في انعدام الثقة وتصديق أكتر لكلامهم اللي هتشوفيه دايمًا في مرايتك. فالحل إننا نكسر الدائرة دي، اقفلي أذنك تمامًا عن كلامهم وغمي عينيك عن نظراتهم ولو قدرتِ مع الوقت توقفي أي حد يوجه لك كلام سلبي عند حده بطريقة محترمة فده أفضل. فكري في نفسك وأحبيها وأحبي جسمك وشكلك، دي نعمة من ربنا وتفكيرك إنها نعمة لازم يخليكِ تفكري تلقائيًا في شكر النعمة دي وحفظها عن طريق إني أوقف أذيتها وأهتم بها عشان هي أمانة ربنا وعشان أنا أستحق أشوف نفسي بأفضل حالة. خطأ كبير إذا هدفك من فقدان الوزن إرضاء الآخرين، لأن اللي يتنمر على حد بسبب شكله هيكمل في ده حد لو الشخص ده تغير لأحسن صورة ممكنة وهيفضل يدور على العيب والنقص اللي يستخدمه في التنمر. سستمي عقلك إنك بتخسي عشان نفسك وعشان تحافظي على نعمة ربنا وعشان متدخليش في مشاكل سمنة بعد كده ومشاكل صحية كتيرة. ابدأي من النهاردة بخطوات صغيرة، شوفي إذا كميات أكلك بتتجاوز الحد المفروض لسعراتك اليومية وقلليها شوية بشوية وابدأي بعشر دقائق تمارين تمدد هتساعدك في شد جسمك وهتحسي بفرق في حركتك ونشاطك بعد كم يوم بس من ممارستها. أي نشاط ممكن قدامك خيار تعمليه بطريقة مريحة وخيار تاني تبذلي له شوية جهد اختاري الحركة والجهد، زي لو عندك مشوار في مكان قريب بدل ما تاخدي مواصلات امشي المسافة دي. لو محتاجة تطلعي أو تنزلي بلاش تستخدمي أسانسير واستخدمي السلالم، كل ده هيساعدك في حرق سعرات ودهون. خلي بالك إن التغيير بياخد وقت، فبلاش تبصي في المراية كل يوم وتقولي مفيش تغير... خلي تركيزك مع الصورة اللي انتي راسماها لنفسك في خيالك وانتي واصلة للشكل اللي انتي بتحلمي به. نصيحة أخيرة ومهمة جدًا، عشان للأسف فيه بنات كتير بتقع في المشكلة دي، أول ما تخس وجسمها يبقى رشيق ترمي كل اللبس الواسع وتلبس ضيق جدًا وتظهر جسمها كأنها بتعوض فترة الحرمان أو بتثبت للناس اللي تنمرت عليها إنها حلوة أهي. بس ده غلط كبير، لو عملتِ كده تبقي اختزلتِ نفسك وكيانك كله في شكل جسمك ومفاتنك والأسوأ إنك هتكوني خالفتِ أمر ربنا بضرورة الحجاب واللبس المحتشم. فبلاش لما تخسي تلبسي ضيق عشان مامتك بتخنقك دلوقتي باللبس الواسع واللي أنا متأكدة إنه مش مناسب لك بس لو دورتِ كويس هتلاقي لبس محتشم وجميل ومناسب لك. بالتوفيق إن شاء الله.

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


بصي فكك من كلامهم انا هقولك تعملي ايه ابحثي عن اكل صحي فطار وغدا وعشاء واستمري عليه يعني قومي اعملي انتي بنفسك ومتكليش اكل غير ال هيقولو عليه ابحثي على دكتور على اليوتيوب وهو هيقول الاكل اللي هتاكليه فطار وغداء وعشاء وانت اسمعي كلامه هتحسي انك لسه جعانه بس اشربي ميه كتيرررر اووووووي متسبيش الميه هتلاقي نفسك شبعتي ومتحاوليش تقولي هاكل المره دي بسس وتأتي يوم هاكل الاكل بتاعي لالا اوعي بجد قولي انا هبطل وارجع لجسمي الحلو ومش هسمع كلام حد والله حطي قصادك هدف واقعدي فكري قولي أناا وانا وانا هتلاقي نفسك بقيتي حلوه مع الوقت وحاولي تبحثي عن رياضه تعمليها ف البيت وقت فراغك متزهقيش كل ما تزهقي تفتكري انك لازم تبطلي عشان شكلك يبقا افضل وتلبسي البس ال عايزاه انا زيك ف ثانوي ياريت تاخدي مني نصائح وتعملي بيها وربنا معاكي ياقمرايه❤️

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


لازم تصلحي عدة مفاهيم عندك... اول اشي ما تفكري انو اذا خسرتي وزن كيف ماكان معناه صرتي أجمل ... لا صدقي.. خسارة الوزن بالطريقة الغلط بتخسّر; عضل وبتخسرك خصوبة وكثير اشياء... ما تكملي على هاي الطريق عشان ما تصيري هزيلة زي المريضة سيدي الله يرحمه كان يزعل بس حدا يقلو نحفان، زمان كان الوزن علامة على الصحة ومش الوزن الزائد طبعا... عحسب كلامك وزنك مقبول ومش كثير زائد وممكن انك تنحفي بطريقة صحية مع رياضة وتتأكدي انك عن تمشي صح عشان ما تضري نفسك. بس اهم اشي لازم تقولي لحالك انا لي بعمل هيك؟ وجوابك لازم يكون لله، نعم خلّي نيتك لله، قولي انا بدي احافظ على وزن صحي وجسم سليم لانه جسمي امانة ربنا رزقني ياها، عشان اساعد امي واهلي وابني عائلة بالمستقبل وما اتعب... اوعك تخسري وزن بطرق غير صحية رح تندمي بعدين.. روحي عند اخصائية تغذية وسجلي بجيم أو خليها هي تعطيكي التمارين الي بالبيت... حافظي على عضلاتك.. انك تخسري وزن بطريقة مش صحية بخسرك عضلات وبضعف الاعصاب كمان انتبهي اختي.

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك