إجابة علي السؤال: كيف أتخلص من التفكير في شخص معين؟

معلش اتقطع فلو هتسمع حاجات مفيده ليك وهتتعلم ده خير لك اييي ربنا وقال تعالى يعني في القران الكريم يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات. يعني العلم هيكون بصيره لك يعني مقترن بالذين امنوا والذين اوتوا عند ربنا عند درجات بالعلم والبصيره وفعلهم الدين هي خير العلوم ولو تعلمت عندنا اكتر هتنجيكي من فتن كتير وهتربي اولادك بطريقه جميله جدا لان برشح لك طبعا الدكتوره هاله سمير يعني هي هتكون مؤثله كويسه بينك وبينك. ستات يعني هتفهموا بعض فهي دكتوره جميله جدا في شرحها. ربنا يوفقها يا رب. فاهم اهم حاجه تكون بس متعلمين التين كويس هو ده اللي هنجينا الموضوع لودنيا فمش هتحتاج تفكر مرتين لو دنيا كويس هتلاقي نفسك الموضوع بسيط وربنا الاوامر اللي ربنا حطها اللي بيخالفها. في بيتدمر وادينا بنشوف الغرب عندك اهوت الاوامر الاوامر مش نفس الدين الاسلامي طبعا وبنشوف ايه بيحصل وعارفين طبعا الحاجات الناس اللي هي مش متدينه ان هو سايبين مثلا صلاه او كده ومن اعرض عن ذكر فانه لو معيشه عندها انت مش قريب. ربنا فانت هتجيء لك معيش انا احس انت مش واخد بالك منها وانت عارف يعني مش واخد بالك في حياتك وكل حاجه وانت عارف السبب اللي هو عن ربنا لكن اللي بيقرب بتكون حياته اهداف فسبحان الله يعني جمال ما بعده جمال ان هو ربنا بيقربك ليه عشان خير لك تفضل مستمر على طاقته وتوصل للجنه وفي كمان في الدنيا تكون مطمن في حيات ك فتعلم وفي علوم الدين وتعلم برده في الدولاب اللي انت عايزها كلها وما تضيعش وقتك في الكلام ده من الكلام ده مش هيفيد اللي بجد والله والله اللي من نصيبك هيسيبك يعني اللي هيجي لك في الاخر كده كده ومهما الدنيا كلها واقفه هتتيسر ويجيلك بس المهم الزوج الصالح وعشان يكون في زوج صالح لازم يكون في زوجه صالحه واخلاق كويسه من الزوجه ربنا يوفقها يا رب ويوفق الذوق الزوج يعني. دي بتبني علاقه كويسه بيربوا جيل كويس نشا بطريقه سليمه على الطعم ما يفكرش بقى اللي انا اخترت مثلا عشان حبه والكلام ده الكلام ده كله في الاخر يعني اخر الحب بدله مشاعر بين بعض ويخلصوا كل المشاعر دي لحد ما يوصل اخر مرحله بالضبط اما خلصوا كل المشاعر طبعا في الفوترات اخر مرحله الجواز بعد كده يبدا العقل يشتغل بعد كده يشوف عيوب بعد كده مفيش ثقه اصلا في الطرف الثاني يعني هيقول كلمني زمان ممكن يكلمني دلوقتي. مش هيكون في ثقه فبعد كده بيحصل طلاق ده عماله ما كانش ليه الاسماء الاول يعني العلاقه الصويه الصحيحه الدين امرنا بيها والدين غير المراه فما ينفعش المراه تقلل من امتى خالص باي شكل من الاشكال وتقدر هي بارادتها تقدر تتخلص من الموضوع ده عن طريق التعلم وربنا يوفقها بالنور العلم والبصيره. هتقدر ان شاء الله تتخطى اي موضوع من المواضي بقدره ربنا ومساعدته ليه لها يعني فاتمنى تكون رسالته وصلت وصلت واللهم من كان من توفيق فهو من الله وان كان من خطاه نسيان فمني ومن الشيطان السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

إجابة من Salman MSA

تم النشر السبت، ٢٧ يوليو ٢٠٢٤

3 تعليق

وايه الحل في إني امنع تفكيري في الشخص مع العلم إن الحمدلله بعمل اللي حضرتك قولت علي بفضل مشغولة طول اليوم و اول ما أجي أنام تفكيري بينشغل في الشخص دا و كمان انا مجبرة أشوف الشخص في الأسبوع مرة بسبب الدراسة فا في الوقت دا برضوا بفكر.

تم النشر الأحد، ٢٨ يوليو ٢٠٢٤


ومين قال لحضرتك اني ظنيت فيك كدا انا بس بحذرك لو ركزتي في كلامي وبعدت التعصب والشيطان على جنب هتفهمي اقصد ايه بالضبط يعني مفتكرش اني اتكلمت على انكم مرتبطين اصلا بس بقولك اللي هيحصل شئت ام ابيت انت انسانه والشيطان لو سحبك للطريق ده فالله اعلم بيك هتكون حالك ازاي بعدها وعشان ترجعي هتضحي كتيير اووي ده غير خساره المشوار اللي في الفاضس من عمر ونفسيه ومشاعر وتأنيب ضمير ووجع قلب وغيره كتير فحبيت اقولك انها بداية اللعب بيك من خلال الشيطان عشان لما يجي يفكرك بيه تبقى عارفه

تم النشر الأحد، ٢٨ يوليو ٢٠٢٤


لا لا حضرتك فاهم الموضوع غلط أنا مكلمتش الشخص دا ولا إرتباط ولا الكلام دا خالص ولا حتى الشخص يعرف مشاعري أنا بس حسيت بمجرد مشاعر جوايا فا عايزة أتخلص منها مش أكتر.

تم النشر الأحد، ٢٨ يوليو ٢٠٢٤

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك