بشرتي دهنيه بيظهر لى حبوب على الوجه على طول

انا بشرتي دهنيه بيظهر لى حبوب على وجهك علطول وانا من كتر الخروج بتاع الدروس وكده وجهة لون ولون مش درجه واحده ا جربت كتير من المراهم واقى الشمس كتير مفيش نتيجه اعمل ايه ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٨ أبريل ٢٠٢٣

2 إجابة

شوف انا هقولك الخلاصة لأن انا بشرتي هي مصدر تصدير الزيت في مصر وعانيت سنين من حب الشباب حتى بعد الجامعة جربت صابون لحب الشباب ومراهم وحتى الخميرة بيرة منفعتش ووشي اتشوه من الحبوب لحد ما والدتي قالتلي "برشام مضاد حيوي وهتبقى كويس" وقد كان جيبت جرعة أسبوعين مضاد حيوي لحب الشباب الحاد في ظرف أسبوعين كان كله راح (راح مش بدأ يروح) ولحد الآن زي الفل بس قررت أخده تاني لأن انا استعجلت وبطلته قبل الجرعة الكاملة ففضل عندي حبه او اتنين بيطلعوا كل كام شهر ويختفوا. اسمه دوكسيكوست doxycost

تم النشر السبت، ٨ أبريل ٢٠٢٣


مرحبا، يوجد بعض الإجراءات التي يمكنك اتباعها للتحكم في بشرتك الدهنية والتخلص من ظهور الحبوب. 1. غسل الوجه بشكل منتظم فى اليوم 2-3 مرات باستخدام مطهر معتدل وليس شديد الصوديوم لتنظيف الدهون الزائدة وخلايا الجلد الميتة. 2. استخدام مرطب غير دهني خالي من الزيوت ذات مركبات مهدئة لتهدئة البشرة المتهيجة، ضد الشمس لحماية البشرة من الاشعة فوق البنفسجية 3. حاول تجنب استخدام كريمات الأساس أو المستحضرات التجميلية الثقيلة و الحرارة المفرطة - فالمكياج و الحرارة يزيدان من إنتاج الدهون الزائدة. 4. الاهتمام بتناول الغذاء الصحي و الغني بالفيتامينات و المواد المغذية الصحية للحفاظ على صحة البشرة. 5. الحفاظ على نظام حياة صحي و التقليل من تناول الكافيين والعصائر والمشروبات الغازية. 6. قومي بزيادة شرب الماء وبما في ذلك من الشاي الاخضر لترطيب البشره و التخلص من السموم. وقبل قبل اتخاذ خطوات أخرى أو استخدام أي منتجات للبشرة، عليك استشارة طبيب أو متخصص البشرة للتأكد من أنها مناسبة لنوع بشرتك خاصة ان بشرتك تتميز بزيادة الزيوت. في المجمل، العناية والتحكم في البشرة الدهنية والحفاظ عليها يتطلب وقتا وصبرا وتصميم نظام يومي شامل وصحيح.

تم النشر السبت، ٨ أبريل ٢٠٢٣

1 تعليق

من الأفضل مراجعة طبيب مختص

تم النشر الاثنين، ١٠ أبريل ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك