هل هذا سوء ظن بالله ؟

مشكلتي أعلم حق المعرفة أن الله بيده كل شيء وهو الذي يرزق. كيفما يشاء ويقدر. لكن قليلة صبر لا أستطيع الصبر على ما أطلب منه.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

حبيبتي عادي بيحصل معانا لما بنكون بتدعي بحاجه معينه وبتمنا ان ربنا يحققها بس احنا بنكون عاوزينها حالا يعني بيفضل ندعي ومن جوانا عاوزين نخلص دعاء نلاقيها اتحققت فدا بيكون سبب كبير في انك تملي وتبطلي تدعي او انك تحسي ان الدعاء بقا تقيل عليكي او تقولي ان ربنا مش هيستجيب بالعكس لازم تفضلي تدعي وتصري علي الحاحك في الدعاء بس المهم يكون عندك صبر وانك تؤمني بأن ربنا بيأخر الشئ دا عشان هو عارف اي الوقت المناسب اللي الفروض يتحقق فيه الحاجه دي وإن كمان ربنا بيختبر قوه ايمانك وتحملك وقد اي انتي مؤمنه بأن ربنا هيستجيب فلازم تكوني قد الاختبار اللي ربنا وضعك فيه وتفضلي تحاولي حتي لو يأستي يوم او ساعه ارجعي تاني وادعي ربنا وربنا موجود دايما ويارب تحققي كل اللي بتتمنيه وتفضلي بأحسن حال ♥️♥️

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


ألحي في الطلب، إن الله يحب العبد اللحوح! واعلمي أنك لن تعدمي خيرًا. إما أن تحصلي على ما تريدين ولكن في التوقيت المناسب، والذي ستذهلي من حكمة الله في اختياره. أو سيدفع عنك من الضر ما يوازي دعاءك. أو ستجازي عنه في الآخرة حتى ترضي ! كثر خير الله يا عزيزتي.

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


أولاً، حابة أقول لك إن شعورك طبيعي جداً. كلنا بنمر في لحظات من ضعف الإيمان أو قلة الصبر. بس حاولي تذكري إن الله دائماً معك، ودايمًا عنده خطط أكبر وأفضل مما تتخيلين. سوء الظن بالله يعني إنك تشكين في قدرته أو رحمته، وهذا مش اللي بتحسي به. أنت بس محتاجة تعزيز صبرك وثقتك إن كل شي جايلك في الوقت الصحيح. حاولي تتقربي من الله بالدعاء، وتذكري النعم اللي عندك، حتى لو كانت صغيرة. تذكري إن الصبر هو قوة، وإنه يتطلب مجهود. كل ما زاد إيمانك وثقتك، كل ما زاد صبرك. لا تنسي، كل شي بوقته حلو!

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

ادعي الله أن يرزقك الصبر والقوه على خير وعفو وعافيه استعيني بالله

تم النشر الأحد، ٤ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك