ما سبب ظهور الاسترتش مارك ؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اختي عندها استرتش مارك في رجليها وعند طهرها خطوط بيضه كدا

اللي هو استرش مارك دا طبيعي ولا تروح تكشف وتكشف عند دكتور امراض جلديه ولا مش مستاهله وهتختفي مع الوقت

هي مش بتوجع ولا حاجه هي خطوط ومخليه شكل رجلها مش ظريف

تعمل اي علشان يختفي الاسترتش مارك

للعلم هي جسمها رياضي ومش تخين وبتلعب رياضه

وشكرا

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته بصي الاسترتش ماركس بتظهر بسبب تمدد الجلد تمدد الجلد ده ممكن انا اكون وزني كان زايد وبعدين حسيت او انا كنت رفيعه وبعدين وزني زاد شويه وبعدين رجعت ثاني فده اللي بيعمل الاسترتش ماركس لانه الجلد بيتمدد زياده عن الطبيعي اللي هو كان فيه اييي لو الاسترتش ماركت دي لسه لونها ابيض فبي حلو جدا الكري الكريمات زي الذكيه كده رشحتها لك. او تروحي لاي صيدليه وتطلبي منه حاجه للستريتش ماركس اللي هي لسه في بدايتها خالص همم لو اتعاملت بها هتكون الدنيا احسن اا برده لو استعملت حاجات طبيعيه زي الكبسولات بتاعه فيتامين ايي وزي زيت اللوز الحلو ده هيخلي الدنيا يعني تتحسن بشكل كبير جدا جدا. والف سلامه عليها ان شاء الله كله هيبقى تمام.

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته! الاسترتش مارك هو عبارة عن خطوط بتظهر على الجلد نتيجة تمدد سريع في البشرة، زي ما بيحصل في فترات البلوغ أو الحمل أو حتى نتيجة تغيير الوزن المفاجئ. بالنسبة لأختك، لو مش عندها أي ألم أو حكة، فغالبًا مش حاجة خطيرة. ممكن التحسّن يحصل مع الوقت، بس فيه شوية حاجات ممكن تجربها علشان تخلي الخطوط دي أقل وضوحًا، زي: مرطبات : استخدام مرطبات أو زيوت مخصصة للبشرة. كريمات تحتوي على فيتامين E : ده ممكن يساعد في تحسين مظهر البشرة. التغذية السليمة : أكلة صحية ممكن تعزز مرونة الجلد. شرب المياه بشكل كافي : يساعد في ترطيب البشرة. لو هي موصية أو حابة تتأكد، من الأفضل تروح لدكتور جلدية، بس غالبًا مش شيء مقلق. الطمأنينة أفضل، ويفضل دائمًا استشارة متخصص إذا فيها أي شك. اتمنى لها كل خير! (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الجمعة، ٢ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

غالبا هي علامات تمدد لا تختفي لكن لو كان لونها احمر يفضل ترطيبها دائم أما البيضاء اعتقد صعب الخل احيانا جلسات ليزر مع اني اشعر انها لاتفيد

تم النشر الأحد، ٤ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك