ما تأثير جلسات الليزر مع الحمل

خطيبتي بتاخد جلسات ليزر قبل الفرح و بتقولي مش هينفع حمل الا بعد ما جلسات الليزر تخلص ف هل فعلا جلسات الليزر بتأثر على الحمل و هل الموانع هتضر؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢٣ مارس ٢٠٢٤

3 إجابة

لا يوجد دليل علمي قاطع على أن جلسات الليزر آمنة أو ضارة أثناء الحمل. ومع ذلك، ينصح معظم أطباء الأمراض النسائية والتوليد بتجنب جلسات الليزر خلال فترة الحمل، خاصة خلال الثلث الأول والثالث. الأسباب وراء هذا التحذير هي: لا توجد دراسات كافية لتأكيد سلامة الليزر على الجنين. يمكن أن تسبب بعض أنواع الليزر حروقًا أو تهيجًا للجلد، مما قد يكون مزعجًا للحامل. يمكن أن تسبب بعض أنواع الليزر تغيرات في الهرمونات، مما قد يؤثر على صحة الأم والجنين. إذا كنت حاملاً وتفكرين في جلسات الليزر، فمن المهم استشارة طبيبك قبل البدء. سيقوم طبيبك بتقييم حالتك ومناقشة المخاطر والفوائد معك. في بعض الحالات، قد يوافق طبيبك على جلسات الليزر إذا كانت ضرورية للغاية. ولكن بشكل عام، من الأفضل تجنب جلسات الليزر خلال فترة الحمل.

تم النشر الأحد، ٢٤ مارس ٢٠٢٤


طب ماتخلص الجلسات قبل الفرح وبعدين حمل اي اللي بتفكروا فيه قبل الجواز ده 😂😂😂😂

تم النشر الأحد، ٢٤ مارس ٢٠٢٤


الحمل هو اللي بيأثر على جلسات الليزر بسبب تغيير الهرمونات لو كانت مخلصتش الجلسات طبعا مينفعش تعمل ليزر وهي حامل لأن ممكن يأثر على الجنين بس دي مش معلومه مؤكده لسه محدش جربها وأكيد مش هتجرب في إبن حضرتك وكمان الجلد بيكون أكتر تحسس وقت الحمل وأكتر عرضه للحروق والندبات .. بالتالي هتضطر توقف جلساتها ودا هيؤدي لفقدان نتيجه كل الجلسات اللي عملتها و النتيجه هتختفي.

تم النشر السبت، ٢٣ مارس ٢٠٢٤

1 تعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، هى فعلا جلسات الليزر ممكن لقدر الله تأثر ف اغلب الدكاترة بتفضل انك تكمل بعد الحمل و الولادة علشان تكون فى الامان و ما يحصلش حاجة لقدر الله

تم النشر الأحد، ٢٤ مارس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك