صلاه التراويح .. بعد الأفطار ديما بحس بخمول ودوخه واني عاوزه انام !

دلوقتي احنا في رمضان فبعد الأفطار ديما بحس بخمول ودوخه واني عاوزه انام مهما كنت نمت قد اي فبتضيغ مني صلاه التراويح وبنام لحد ١١ ياليل

اعمل اي علشان محسش بكدا بعد الفطار رغم اني مبكلش بكميات كبيره

سؤال من Enas Kamel

تم النشر الخميس، ١٣ أبريل ٢٠٢٣

5 إجابة

جربي بعد الاكل تمشي 15 دقيقة حتى لو كانوا في البيت، وياريت متفطريش ع عصائر او حاجه فيها سكر ابيض .. والاكلات الدسمة اللي هي بتبقى فيها بروتين ونشويات ودهون عالية بتعمل خمول طبيعي. ف حاولي تقللي من النشويات في اكلك.

تم النشر الخميس، ١٣ أبريل ٢٠٢٣


بعد ما تاكلي اتمشي شوية ممكن تنزلي تتمشي شويه او مثلا تتمشي في البيت عادي او اعملي اي حاجه وراكي مثلا ساعدي والدتك في غسيل الأطباق أو نظفي البيت أو غرفتك المهم تتحركي....انتي هتبقي مكسله و مش قادره بس قاومي و اول ما تقومي تعملي اي حاجه أو تتحركي خلاص هيروح النوم من عينيكي يعني بإختصار ارغمي نفسك انك تعملي الي وراكي .....ده الي بعمله انا ممكن ينفع معاكي و ممكن لا فجربي😂❤

تم النشر الخميس، ١٣ أبريل ٢٠٢٣


أولاً تقللي الأكل في الفطار، الفقهاء نبهوا للشيء ده إن الأكل الكتير بيعطل عن الطاعة. ثانيًا صلي التراويح في البيت لما تفوتك في المسجد، ولو فيه حد في البيت يصليها معاكي جماعة تبقي خدتي أجر التراويح ولم يفُتْكِ أجر الجماعة.

تم النشر الخميس، ١٣ أبريل ٢٠٢٣


وعادي لما تصحي صلي التراويح وكان ركعه كدة قيام يا حببتي وان شاء الله مافيش صلاه تفوتك♥️♥️♥️

تم النشر الخميس، ١٣ أبريل ٢٠٢٣


من الطبيعي أن تشعري بالخمول والدوار بعد الإفطار خلال فترة رمضان، بسبب التغيير في النمط الغذائي، حيث يجب عليك تناول الطعام والماء بشكل متوازن خلال فترة الإفطار والسحور. لتفادي الشعور بالتعب، جربي الآتي: 1. ابدأي وجبة الإفطار بتناول كميات صغيرة من المأكولات، ثم انتظري بضعة دقائق قبل تناول المزيد. 2. قومي بتناول الأغذية الصحية والمتوازنة في وجبة الإفطار، مثل الحبوب الكاملة والبروتينات والخضار. 3. تجنبي تناول الأغذية الدسمة والتي تحتوي على السكريات المعالجة والكربوهيدرات البسيطة، حيث يمكن أن تؤدي إلى تعب الجسم والخمول. 4. اشربي كميات كافية من الماء والسوائل خلال فترة الإفطار وحتى السحور، لتفادي الجفاف والتعب. 5. تأكدي من الحصول على الراحة الكافية والنوم الجيد خلال فترة الليل. 6. حاولي تقسيم وجباتك خلال فترة السحور بشكل منتظم لتجنب ارتفاع مستوى السكر في الدم في المساء. 7. ابحثي عن التغذية الصحية وأسالي متخصص في تغذية لمساعدتك في البدء في النظام الغذائي صحي خلال فترة رمضان. بالتركيز على الأغذية الصحية والمتوازنة ، ستكون لديك الطاقة الكافية للقيام بالعبادة وصلاة التراويح.

تم النشر الخميس، ١٣ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك