أسألكم الدعاء لي

السلام عليكم بداية أعتذر عن جرأة سؤالي ولكنني والله ما تجرأت إلا من فرط معاناتي

أنا أعاني من ذنب معين سعيت بشتي الوسائل لإيقافه ولم استطع. دعوت الله أن يهديني وأخذت بالأسباب ولم أتوقف حتي الان.

أنا محبط ويائس وغاضب ولا اعلم ماذا افعل.

هل يمكن ألا يستجيب الله دعاء عبد دعي لنفسه بالهداية؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٣١ مارس ٢٠٢٣

5 إجابة

فقال موسى عليه السلام (يا رب ماذا تقول لعبد راكع يدعوك؟ قال الله عز وجل:أقول لبيك عبدي. قال موسى: فماذا تقول لعبد ساجد يدعوك؟ قال الله: أقول لبيك عبدي. فقال موسى: يا رب فماذا تقول* لعبد عاصٍ * يدعوك؟ قال الله عز وجل:أقول له لبيك عبدي لبيك عبدي لبيك عبدي "والله أعلم مِن قدر صحة الحديث"

تم النشر الجمعة، ٣١ مارس ٢٠٢٣


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بيكون اختبار علي صدق يقينك من قلبك إنه ربنا ينجيك.. أفضل لح كتير ربنا يعينك علي نفسك ويحبب قلبك فطاعته مسألة مسألة يقين واستمرار مش آكتر

تم النشر الجمعة، ٣١ مارس ٢٠٢٣


ربنا غفور رحيم مهما كان ذنبك ثق ف ان ربنا سامعك وهيغفرلك ذنبك طالما توبتك نصوحه وبتجاهد نفسك مع الذنب ده متشكش ابدا ف رحمه ربنا ليك وخلي عندك يقين انه سامع دعواتك وعايزك تفضل تجاهد نفسك وتفضل تتوب وتفضل تستغفر وتفضل تدعي عشان تفضل تقرب منه ومتفرحش بالتوبه وتلاقي نفسك بعد فتره اتغريت وغلطت غلط اكبر واعظم استمر بالدعاء ومجاهده النفس والاستغفار وطلع صدقه كتير بنيه التوبه وان ربنا يغفلك ويسامحك وباذن الله هتبطل الذنب ده وربنا يستجيب ويتقبل منك التوبه

تم النشر الجمعة، ٣١ مارس ٢٠٢٣


الاجابه بكل بساطه في السؤال بتاعك ده ان الله لا يغير من قوماً حتى يغيروا ما بانفسهم ربنا مش هيغيرك للاحسن غير لما انت تسعى انك تغير نفسك ده اكيد. الحاجه اللي انت بتعملها اللي انت شايف ان هي غلط اكيد برضو انشاف ان حاجه دي غلط ما تعملهاش هيبقى صعب عليك اه انك اتعودت انك تعملها والتعود اصعب بكتير لما تيجي انك حاجه انك اتعودت عليها تيجي تبطلها تبقى صعبه، بس حاول وهتلاقي لما انت بتحاول ربنا شيفك انك بتحاول هيساعدك هيهديك في الاخر هتلاقي نفسك كويس وزي الفل حاول تمنع نفسك بطرق غير مباشره بمعني الحاجه اللي انت بتعملها دي وحشه في طرق تانيه بتمنعها فانت استخدم الطرق التاني بتمنعها دي. وفي الحاله دي هتبقى الموضوع بسيط جدا.

تم النشر الجمعة، ٣١ مارس ٢٠٢٣


وعليكم السلام. لا تقلق، فالاستجابة للدعاء رحمة من الله تعالى، وليس دليلاً على إعجاز الشخص أو على قبوله. وكما أوصينا دائمًا بالدعاء، يجب علينا أيضًا عمل أفضل ما لدينا لتغيير حالتنا. فالعمل على التخلص من الذنب ليس بالأمر المستحيل وهناك العديد من الوسائل والطرق التي يمكنك استخدامها. عليك تنظيم وقتك ووضع خطة عمل وتحديد الخطوات التالية التي ستساعدك في التغلب على المشكلة التي تعاني منها. ولا تنس أن الاستعانة بالله في هذا الأمر هو العون الحقيقي لتحقيق هذا الهدف، فمع قوة الله وثقتك في نفسك، ستتغلب على هذه المشكلة قريباً.

تم النشر الجمعة، ٣١ مارس ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك