ما هي الوظائف والتخصصات المتاحة لي بعد كلية آداب علم نفس؟

كنت حابه اعرف اي التخصصات اللي ممكن اتوظف فيها بعد كليه اداب علم نفس وهل هو قسم كويس او لا لان حابه ادخله بس مش عارفه اي تخصصه بعد كدا وكمان انا بحب علم النفس اووي وحابه اني أدرس في القسم دا ممكن تفيدوني ول عن تجربه وشكرا

سؤال من Nahed youssef

تم النشر الخميس، ١٥ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

أهلاً وسهلاً! قسم علم النفس في كلية الآداب يعتبر تخصص ممتاز لو كنتي بتحبي هذا المجال. بعد ما تخرجي من القسم، هتلاقي قدامك شوية فرص. فيه شغل في مجالات مثل: الإرشاد النفسي : تقدري تشتغلي كمرشدة نفسية سواء في المدارس أو الأماكن الصحية. البحث العلمي : تقدر تفكري تكمل في دراسة الماجستير والدكتوراه وتشتغلي في البحث. التسويق وعلم النفس : ده مجال حلو لو بتحبي تسويق المنتجات وفهم سلوك المستهلك. إدارة الموارد البشرية : ينفع تشتغلي في قسم HR وتستخدمي معرفتك في علم النفس لفهم سلوك الموظفين وتطويرهم. التدريب والتطوير : تقدري تدربي الناس على تطوير مهاراتهم الشخصية والمهنية. عموماً، المجال كويس جداً إذا كنتي مهتمة بالناس والسلوكيات. لو حابة تجربتك الشخصية تهمك، فمهم تشتغلي على تطوير مهاراتك وتواصلك مع الآخرين. وما تنسيش تحاولي تطلعي على الفرص اللي ممكن تكون متاحة بعد التخرج، لأن التجربة حتكون مفيدة جداً ليكي. بالتوفيق!

تم النشر الخميس، ١٥ أغسطس ٢٠٢٤


المسمى الوظيفي هو (اخصائي نفسي) ، وشغلك هو ارشاد نفسي ودعم نفسي وتعديل سلوك للاطفال والمراهقين، وعمل الاختبارات والمقايس النفسية للاطفال والكبار ، ولما هتدرسي جوة الكلية هتعرفي كتير طبعا عن طبيعة الشغل والفرص المتاحة ليكي بعد كدا ، وبيكون في تدريب عملي قبل وبعد التخرج ، عشان تكسبي الخبرة الكافية اللى محتاجها للتعامل مع العملا او المرضى. التدريب بيكون في مستشفيات ومراكز الصحة النفسية والعقلية ، والشغل بعد كدا يا حكومي ، يا خاص ، بتكوني معاونة للطبيب النفسي في عيادته او المركز النفسي اللى هو مسؤول عنه. بحسب الجامعة اللى هتدرسي فيها ، ادخلي على مواقع الكليات (اداب علم نفس) ، شوفي التخصصات ، شوفي المواد ، بتكون المواقع دي "المفروض"، كاتبة مختصر عن مواد واقسام الكلية ، وهتطلع منها تشتغل ايه مثلا انا دورت دلوقتي ، لاقيت موقع كلية اداب علم نفس - سوهاج .. (مش هتختلف كتير عن اي جامعة تانية في مصر ) لاقيت على الصفحة الاتي : https://art.sohag-univ.edu.eg/main/الأقسام-العلمية/الأقسام/قسم-علم-النفس-كلية-الآداب/ يعمل برنامج علم النفس بكلية الآداب-جامعة سوهاج على إعداد خريجين مؤهلين علميًا وعمليًا؛ من خلال ما يقدم لهم من تعليم جيد يساعدهم على اكتساب المهارات المناسبة التي يحتاجها سوق العمل في ظل التطورات التكنولوجية المعاصرة، كما يعمل على تحقيق أهداف التعليم المستمر وذلك من خلال ما يقدمه من مقررات مختلفة في مرحلتي الليسانس والدراسات العليا، كما يعمل على تنمية مهارات البحث العلمي في مجال علم النفس، وتحقيق شراكة فعالة في مجال خدمة المجتمع وتنمية البيئةش تتمثل المؤسسات التي تقبل خريجي (قسم علم النفس) في: 1- قطاع التعليم العام والخاص بالمدارس والجامعات والمعاهد. 2- العمل بالعيادات الخاصة والحكومية. 3- قسم الموارد البشرية بشركات التوظيف. 4- المستشفيات العامة ومستشفيات الصحة النفسية الخاصة. 5- مراكز ذوي الاحتياجات الخاصة. 6- محاكم الأسرة. 7- مستشفيات علاج الإدمان. 8- مؤسسات الأحداث. 9- مراكز الإرشاد النفسي. 10- مراكز الإرشاد الأسري. 11- مراكز البحوث والدراسات. 12- المؤسسات المدنية، والعسكرية. 13- مديرية التضامن الاجتماعي.

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

ديما طوري من نفسك ومن معلوماتك واهتمي بما يقدمك

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك