ازاى ابطل تفكير و تردد ؟؟

أنا بجد عقلي ده تعبني اوي كل شويه اقعد افكر أفكر افكرر و في حاجات ملهاش اي لازمه حتى في الحاجات التافهه فزاى ما سمحش لعقلي يفكر في الحاجات دي ؟ و كمان ساعات كتير بتردد اني اعمل اي حاجه أنا عايزاها مهما كانت بقى قول أو فعل و انا مش عارفه دي ايه سببها

سؤال من Solaf Tarek

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣

3 إجابة

ماشي شكرا اوي على الإجابات دي بجد

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣


آيوه حاسه بيكي آوي بجد أنا سعات كمان خلاص أصلا مشكله واتحلت وأفضل بقي احطلها سيناريوهات تانيه 😅.. بصي الأول وقت محدد كده لنفسك تفضي فيه كل كركبه ال فدماغك وتكتبي حاجه حاجه شغلاكي ويوم تآني أفكر فحل حاجه حاجه برضو ولو منفعش أجرب تآني.. و كتييير بقي تمارين التنفس سهله فأي وقت مخك يبدأ ينكشك ويحيرك تمارسيها.. كتييير انشطه فنيه زي تلوين واعمال يدويه و ديكورات كل ده بيساعدد المخ علي الاسترخاء والهدوء.. رياضه طبعا هيبقي أحسن كتير وتفرغي طاقه ولو مش متاح ممكن نط حبل فالبيت هيشتت تفكيرك أو تمارين توازن برضو فالبيت.. طولي ف السجود وادعي كتير ربنا يصرف عنك شتات الامور ووسوسه الصدور ويريح بالك ويبصرك ويرشدك واشكى وإنتي ساجده... كتري برضو من الاستحمام الدافي قبل متنامي وشمعه جمبك ريحتها حلوه تركزي معاها وحاجه تسمعيها بودكاست مثلا عن قصص الأنبياء والسيرة و التفسير..

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣


يمكنك تجربة بعض الطرق التالية للتخلص من التفكير والتردد الزائد: 1-التركيز على نشاط ما: يمكنك الإسترخاء وممارسة نشاط ما يريحك من التفكير والتردد. 2-تحديد وقت للتفكير: يمكنك تحديد وقت محدد للتفكير في الأمور، عدم التفكير في أي شيء آخر سوى الموضوع الذي تفكر فيه، ومن ثم التركيز على أمور أخرى. 3-الانشغال بأنشطة مفيدة: قد تحافظ على نشاطك الذهني، وتتناسب مع هواياتك ومتطلبات وظيفتك مع العمل في نشاط مفيد. 4-التفكير الإيجابي: قد يكون التفكير المتكرر في أمور سلبية أو الاشياء المزعجة سبباً للتردد. عليك التفكير في أمور إيجابية التي تساعدك على التفكير في أمور مفيدة وسعيدة. 5-التحدث مع شخص آخر: من خلال الحديث مع شخص آخر، قد يكون من الممكن تبديد بعض الأفكار والتردد والتركيز على الموضوع الذي يهمك في الوقت الراهن. تذكر أنه من المهم البقاء إيجابيا والسعي للحفاظ على عقل صحي وراحة البال. إذا لم تتمكن من التغلب على ترددك وتفكيرك الزائد، يجب عليك الحصول على المساعدة اللازمة من خلال الطبيب أو المختصين.

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣

1 تعليق

No Risk No Fun

تم النشر الأربعاء، ١٥ مارس ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك