مديرتى السابقة طلبت منى العمل جزئيا لمدة أسبوع مدفوع الأجر وأخجل من طلب حقي، ماذا أفعل؟

انا كنت شغالة في مكان ما وسبته بعدها مديرة المكان كلمتني احتاجتني معاهم في شغل لمدة أسبوع وقالتلي خدي اللي عايزاه عليهم رحت والله تقديرا ليها وللعشرة وعملته وبعدها مشيت دا لمدة أسبوع كل يوم اروح اخلص شغلي واروح وهي كان عندها مشاكل في المكان في اخر يوم شغل وانا مخدتش فلوسي وبصراحة اتكسفت اكلمها في فلوس وهي مزنوقة كدا فدلوقتي هي مكلمتنيش ع الحساب ولا اي حاجة ادخل انا اكلمها دلوقتي ولا اكبر دماغي ولو كلمتني ع حاجة تانيه مروحش !

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٤ سبتمبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا انت بتفقت معاها كان واضح وهي كانت واضحه برده وهي بتعرض عليك الشغل ان الاسبوع ده الشغل بتاعه هيكون مدفوع تماما ده حقك فأنت مفيش اي خجل من ان انا اطلب حقي نمره واحد نمره اثنين كان من الافضل ان بما ان هي قالت لك هيكون مدفوع من الاول خالص تتفقي مدفوع يعني هيكون مدفوع هاخد على الاسبوع ده كام او على اليوم الواحد هيكون حسابه كم علشان حتى لما تيجوا في النهايه تبداوا تتكلموا في الحساب ما يبقاش النقاش بعد ما اصلا خلصنا الشغل يعني. فلا ما فيش اي مشاكل خالص انت تقدري تبعثي لها اخبار حضرتك ايه عامله ايه يا رب تكون الشغل اللي انا ساعدتك فيه طلع باحسن شكل اا انا انبسطت ان انا يعني اتعاملت مع حضرتك في الاسبوع ده بس كنت عايزه يعني اشوف الاتفاق بتاعنا زي ما حضرتك اتفقت معاه من الاول الاسبوع ده هيكون مدفوع واا انا كنت عارفه ان في لخبطه فايه ما حبتش اكلمك بعدها على طول فقولي لي هاخد حساب الاسبوع ده ازاي مش تتكلمي ابدا ابدا في انه هاخد حساب الاسبوع ده ولا لا لا انت على طول اساليها انا هاخد حساب الاسبوع ده ازاي وشوفي الكلام هيبدا يروح لفين لكن عموما ده حقك واسالي عليه طبعا وما فيش حاجه اسمها انه خلاص اسكت على كده لو حصل انه لا قدر الله هي بقى يعني انكرت عليك حقك ده ساعتها طبعا ما تتعامليش معاها فى شغل ثاني.

تم النشر الثلاثاء، ٢٤ سبتمبر ٢٠٢٤


أفهم مشاعرك تمامًا، فإن الموقف الذي تناولته يجمع بين التقدير والاحترام للمديرة وبين الحاجة للحصول على مستحقاتك المالية. من المهم أن تدرك أن الاعتبار لمشاعر الآخرين لا يجب أن يأتي على حساب حقوقك ومصالحك. بما أن لديك الحق في الأجر عن العمل الذي قمت به، فإنه من المناسب أن تتواصل معها بلباقة واستفسار عن مستحقاتك المالية. يمكنك أن تقول شيئًا مثل: "أهلاً، أتمنى أن تكوني بخير. أردت أن أتابع بخصوص الأجر عن الأيام التي عملت بها في الأسبوع الماضي." بهذه الطريقة، تعبر عن اهتمامك بالأمر دون أن تبدو غير مهتم بمشاكلها. أما بخصوص التفكير في العودة للعمل في المستقبل، فالأمر يعتمد على تجربتك الشخصية. إذا شعرت بأن بيئة العمل غير مستقرة أو أن الأمور المالية لا تُدير بشكل جيد، فقد يكون من الأفضل أن تركز على فرص أخرى. تأكد دائمًا من وضع حقوقك واحتياجاتك أولاً، حتى مع إدراكك لوضع الآخرين. إذا كانت هناك فرصة للتواصل بشكل واضح بينكما، فهذا قد يفيدك كثيرًا.

تم النشر الثلاثاء، ٢٤ سبتمبر ٢٠٢٤

2 تعليق

حبيبتي ده حقك وانتي قدرتيها في فتره الي هي مزنوقه فيها مفهاش حاجع لما تطلبي حقك

تم النشر الثلاثاء، ٢٤ سبتمبر ٢٠٢٤


اصبري عليها شويه مثلاً شهر لو مجبتهمش كلميها قوليها انك محتاجه الفلوس

تم النشر الثلاثاء، ٢٤ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك