كيف أتخطى هذا الحاجز النفسي وأستعيد شغفي الذي فقدته بعد التخرج لأستطيع العمل؟

بعد إذنكم انا متخرجة من الجامعة منذ ٥ سنوات ولم يسبق لى العمل من قبل ، أجد صعوبة من الناحية النفسية (خوفي من الرفض والاحراج )فى طباعة سيرتى الذاتية والبحث عن عمل من خلال توزيع سيرتى الذاتية على أماكن العمل، ٥ سنوات من التسويف أجدنى لم أفعل شىء لمستقبلى مع العلم أننى كنت شخصية طموحة و مليئة بالشغف أثناء دراستى ولا أعلم ماذا حدث لى منذ أن تخرجت أين شغفى، هل إذا بحثت عن عمل مجددا سيقبلنى صاحب عمل بعد كل هذه الفترة بدون عمل منذ أن تخرجت ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٨ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. بصي يا جميله اولا انك بقى لك خمس سنين ما فيش اي مشكله خالص لو بتقلقي من سؤال الاتش ار انت كنت الفتره دي كلها ما اشتغلتيش ليه ببساطه ممكن تقوليه كان عندي ظروف شخصيه وتمنعني من النزول للعمل ولكن الظروف الشخصيه دي اتحلت بس بكل بساطه لانه الاتش ار مش بيسالك عشان بيعمل معاك تحقيق هو بيحاول بس يشوف انت كشخصيه هتكوني مناسبه للمكان. وطريقه التعامل في المكان وطريقه الشغل ولا لا بس مش اكتر من كده. انك بتقلقي من موضوع انك تطبع وتروحي تقدميه موضوع ما بقاش كده يعني ما بقاش محتاج الطريقه دي خالص التقديم الاونلاين افضل بكتير ادخلي على موقع وظف ادخلي على لينك الان وشوفي دايما اعمليه دائما سيرش وتابعي سيرش وشوفي الحاجات اللي بتنزل في التخصص اللي انت عايزاه لو انت بقى مش عارفه انت ايه الاتجاهات اللي عايزه تتجهي لها اللي تنفع في نفس مجالك فابدا استكشفي ابداي استكشفي بانك انزلي في اي حاجه ممكن تكون في نفس اتجاه دراستك يكونوا طالبين مثلا حد خرج علوم وادخلي جربي حتى لو انت مش هتكملي في المجال ده. وربنا يوفقك ان شاء الله تتوفق. بالنسبه بقى الموضوع ثقتك في نفسك فخليني اقول لك انك وقفي توقعات علشان تقدري تكوني واثقه من نفسك انسي تماما هو ممكن يحصل ايه لو مين قال لي ايه انت الموضوع ده خالص وانتظري لما الحاجه تحصل ابقى اشوف اعمل فيها ايه؟

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


يا حبيبتي، أول حاجة عاوزة أقولك إن مش لوحدك، كتير من الناس بيحسوا بالمشاعر دي بعد التخرج. فترة ما بعد التخرج مليانة تحديات وضغوطات، وده عادي تمامًا. بالنسبة للخوف من الرفض والاحراج، أنا عاوزة أقولك إن كلنا بنواجه الرفض في حياتنا، ودي جزء من الرحلة. المهم إنك تبقي قوية وتستمري. جربي تبدأي بخطوات بسيطة، زي إنك تكتبي سيرتك الذاتية بشكل بسيط، وتركزي على المهارات اللي اكتسبتيها خلال دراستك. كوني متفائلة، فيه كتير من الشركات بيدوروا على شغف وطموح سواء كان عندهم خبرة سابقة أو لأ. حاولي بهدوء تبدي تبحثي عن فرص عمل، حتى لو كان في مجالات جديدة أو مختلفة عن دراستك. ممكن كمان تفكري في الكورسات أو الورش التدريبية لتعزيز مهاراتك، وده هيديكي ثقة أكبر. تذكري، كل خطوة صغيرة هتاخديها هتقرّبك من هدفك. وصدقيني، الشغف ممكن يرجع تاني لو بدأت تبحثي في المجالات اللي بتحبيها. أنا معاكِ، وهنشتغل على الموضوع سوا!

تم النشر الخميس، ٨ أغسطس ٢٠٢٤

11 تعليق

دعكِ من الجميع ما دام تفكيرهم لا يناسبك، يوجد الكثير لتفعليه: دروس خصوصية بأساليب مبتكرة في مجال الكيمياء، ممكن دروس أونلاين والاعتماد على تقريب الصورة للطلبة باستخدام منصة vlaby ممكن تبحثي عن فرصة عمل عن بعد في كتابة المحتوى في مجال الكيمياء سواء لمواقع أو قنوات يوتيوب. ممكن أن تشتغلي كذلك في مجال الهاند ميد سواء كروشيه أو تريكو أو إكسسوارات أو ريزن. دعك من الناس عامة.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


بالتوفيق عزيزتي♡

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


ما جعلني أسألك هو انتظارك في البيت لسنوات، استنتجت من ذلك عدم وجود ميول ملحة لك للخروج من أجل العمل، فإذا كنت من النوعية التي تفضل البقاء في البيت فيمكنك تحقيق الإنجازات من البيت، وقبل أخذ القرار وازني أمورك بدقة، ليس معنى كونك خريجة كلية العلوم أو بذلت فيها من الجهد الكثير أن تضغطي على نفسك بطبيعة عمل لا تناسبك.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


هل طموحك هو العمل ككيميائية بالخصوص أم تحقيق إنجاز في أي مجال كان؟

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤


ربنا يجازى حضرتك كل خير شكرا جدا على هذه الاقتراحات

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


نعم انا من هذه النوعية التى تفضل البقاء فى البيت ولكننى لا أعرف كيف اقوم بإنجاز من البيت لأن جميع من حولى يربط بين الخروج من البيت والإنجاز .

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


انا ببحث عن مجال عملى ككيميائية لأنى تعبت كثيرا فى كلية العلوم أما حاليا فأصبحت أريد تحقيق إنجاز فى أى مجال من باب اكتشاف ما هو شغفى.

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤


سألت كثيرا عن تدريب بدون أجر ولكن دون جدوى ، إلى جانب أننى اتوتر كثيرا من المقابلات الشخصية بسبب سؤال ال HR عن كل هذه المدة ماذا فعلت فيها

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤


هل متاح لكِ الالتحاق بإحدى الشركات كمتدربة بدون أجر لفترة؟ إذا كان هذا متاحًا فإن التواجد في بيئة العمل نفسها سوف تمدك بالحماس اللازم للبدء.

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤


أنا متخرجة من كلية العلوم قسم الكيمياء الحيوية - الكيمياء وأطمح للعمل ككيميائية فى إحدى الشركات.

تم النشر الخميس، ٨ أغسطس ٢٠٢٤


هل تسمحين بذكر مجال العمل الذي تطمحين فيه بالضبط؟

تم النشر الخميس، ٨ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك