تاخرت في المذاكرة . هل لو بدات المذاكرة الان استطيع استدراك ما فاتني

دلوقتي انا ٣ث ومبدأتش ونفسيه مش كويسه كنت كويسه ف الاول ولكن نسيت ال ذاكرته ف يعتبر مبدأتش ف في فرصت الحق ولة اجل السنه احسن ؟

صلاة استخاره ولقيت نفسي بظبط المحاضرات ال فاتتني مع الجديد والمفروض اني ابدا بيها من دلوقتي وقررت مستناش لتاني يوم بس جد هلحق اوصل للكليه ال عايزاها ولا اي ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢٨ يناير ٢٠٢٤

4 إجابة

نعم تستطيعين إن تذاكري واستدراك ما فاتك ربنا مش بيضع شخص في ظروف صعبه ألا وهو يعرف انه سيتخطي

تم النشر الأربعاء، ٣١ يناير ٢٠٢٤


حاولي بقدر استطاعتك و اذا شعرتي مع بداية الامتحانات انه امر صعب للغايه بامكانك تقسيم المواد على سنتين و لكن حاولي بقدر استطاعتك و تذكري ان الله لن يضيع تعبك و ان كان لك خيرا في هذا سواء اكملتي ام اجلتي لن يضيع تعبك ب اذن الله بالتوفيق و ان شاء الله ترتادي الجامعه التي تردينها

تم النشر الأربعاء، ٣١ يناير ٢٠٢٤


لسه في وقت الحمدلله ومتأجليش السنة ولا حاجة الوقت كافي يعني إن شاء الله

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يناير ٢٠٢٤


سوف تعودي باذن الله وتتذكريه، لا تقلقي ابدئي طبعا، ومتركزيس في النتيجة. لو هنتكلم بالعقل والمنطق، كده كده انتي مفيش قدامك حل انتي غير انك تذاكري، سواء بقى هتلحقي الكلية اللي انتي عايزاها او لا .. ديه حاجه يعلمها الله. ف انتي اعملي اللي عليكي وذاكري .. ومتركزيس في النتيجة ديه. ما على الانسان الا ان يسعى .. وربنا يوفقك باذن الله. وطبعا لو فيه اي مشكلة نفسية ياريت تحليها، وياريت كمان تحاولي تفصلي ديه حاجه لو اتعلمتي تعمليها هتكوني افضل. تفصلى ما بين المشاكل الموجوده وما بين الاشياء اللي ملزمين بيها.

تم النشر الأحد، ٢٨ يناير ٢٠٢٤

2 تعليق

السلام عليكم ورحمه الله وةبركاته 1اسمعي محاضرات حازم شومان كتاب انا مش فاهمني .واستمعي فديوهات تخطيط علي محمد علي وابوزيد .فيديوهات . واكتب وراهم وراهم كل مايفيدك .واستمغطعي فديو كيفيه المذاكره ابراهيم عادل كيف اذاكر وفديو ابو زيد تعلم كيف تتعلم .وانوي نفع نفسك ونفع المسلمين بعلمك .انشاء الله ابدء من الآن لاتوجل الماضي فات لن يعود وغدا مفقود .احسن وقت هو الآن بادر. وبرالوالدين بنيه المذاكره .أحببت أن انصحكم أن كنت أصبت فمن توفيق الله وفضله وان كنت أخطأت فمن نفسي والشيطان.

تم النشر الأحد، ٢٨ يناير ٢٠٢٤


انا فعلا نيتي اكمل وشكرا ع النصيحه الجميله 🌹

تم النشر الأحد، ٢٨ يناير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك