ما سبب نزول دم أسود مع وجود وجع بالبطن؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صاحبتي متجوزه من سنتين ومعاها طفل صغير وهي حاليا بتاخد برشام منع الحمل والبريود منتظمه معاها

بس بقالها كام يوم بنزل عندها دم أسود وفيه وجع في بطنها

دا ايه سببه؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، يا هلا فيك. شوفي، نزول الدم الأسود عند صاحبتك ممكن يكون لأسباب متنوعة، منها: تجمع دم قديم في الرحم : أحياناً بقايا الدم من الدورة الشهرية السابقة بتكون مظبوط ما انزلت وبتظهر باللون الأسود مع الدورة الجديدة. الهرمونات : برشام منع الحمل بيأثر على هرمونات الجسم، فالممكن التغيرات الهرمونية تسبب هاللون. التهابات أو عدوى : مرات بتجي للفتيات التهابات في الجهاز التناسلي وبيكون مصاحب لنزول دم أسود ووجع في البطن. مشاكل في الرحم : مثل الأورام الليفية أو التليفات، بالرغم انها مش كتير شائعة بس موجودة. الأفضل انو صاحبتك تروح لطبيبة النساء للأطمئنان والحصول على التشخيص الصحيح والعلاج المناسب، منها تطمن على نفسها وعلى صحتها. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤


عليكم السلام ورحمة الله وبركاته إجراء السونار خطوة مهمة جدًا من أجل التشخيص، لذلك انصحيها بالتوجه لطبيبة نسائية للاطمئنان.

تم النشر الجمعة، ٢٦ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. طيب هو لو هي؟ نزول الدم ده بعيدا عن ميعاد البيريود خالص خالص ضروري تروح تعمل لان والد حمل. ويكون البرشام بقى يعني مؤثر عليه. لو هي لخبطت يعني ان هي تاخد البرشام نسيت واحده او حاجه لكن لو ضعف معاد البريود العادي فعادي ده وارد يعني وارد وان هو يحصل الدم يكون غامق شويه بسبب تغيرات هرمونيه او يكون مفيش سيوله كافيه في الدم فيكون في تجلطات شديده فبتنزل بالشكل ده او باللون ده يعني.

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك