هل حالتي هذه بسبب مشكلة صحية أو نقص تغذية؟

السلام عليكم

أنا كنت عاوز اخد رايكم في حاجة كده انا دايما بنسى بسرعة و مش قادر العب التمرين صح يعني قوتي بتضعف ومزاجي بايظ ده أنا حتى في ناس بتسلم عليا ويتكلموا معايا وأنا ببقى طول الحوار بحاول افتكر مين الشخص ده اصلا.

انا عندي 18 سنة ممكن حد يقولي هل ده كده ممكن يكون اعراض لمرض معين او نقص في التغذية ولو عايز استشير دكتور يبقى دكتور ايه؟؟؟؟

سؤال من Abdelrahman ibrahime

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

وقبل ما تدعوا القواميد. الاول لازم تشوف هل انت روتين يومك روتين صحي ولا لا يعني انت بتنام بالليل؟ ولا بتسهر كثير تصحى في وقت. بدري يعني اللي هو الصبح مش مش بتصحى بعد الظهر يعني ولا بتسخن متاخر. اييي بتاكل او بتفطر ايه بتتغدى ايه معتمد على اكلات غير صحيه وحاجات كثير بتقول لا ما بحبش ده ما بحبش ده ولا بتاكل اكل كويس يكون في قدر كافيه من الخضار ومن البروتينات. بيتعرض نفسك للشاشات بالنسبه قد ايه تلفزيون الموبايل بتقضي وقت عليه قد ايه؟

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


عليكم السلام أشجعك على استشارة طبيب فعلًا، هذا هو الحل الأسلم. ربما أنت بحاجة لبعض التحاليل؛ ليصف لك الطبيب العناصر الغذائية التي تنقصك أو يدلك على التصرف السليم. ربما يمكنك زيارة طبيب باطني أو طب عام. هل تتبع نظامًا غذائيًا متزنًا؟

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أخي عبدالرحمن. أفهم تمامًا مشاعرك وقلقك بشأن هذه الأعراض التي تواجهها. قد يكون النسيان وضعف التركيز في بعض الأحيان نتيجة للعديد من الأسباب، مثل الإرهاق النفسي أو قلة النوم، وأحيانًا أيضاً قد يكون لنمط الحياة والغذاء تأثير. من الجيد أن تفكر في استشارة طبيب مختص. في حالتك، يمكنك بدء الزيارة مع طبيب الباطنية أو طبيب الأعصاب، حيث يمكنهم إجراء الفحوصات اللازمة والتحقق من حالتك الصحية العامة. من الأمور المهمة أيضًا أن تناقش مع الطبيب نظامك الغذائي. قد يكون من المفيد أيضًا التفكير في ممارسة نشاط بدني مناسب لتحفيز الدورة الدموية وتقوية الجسم. نصيحتي لك هي استشارة طبيب للحصول على تقييم شامل، وعلاج أي نقص في التغذية أو أي حالة صحية أخرى قد تكون السبب وراء ما تشعر به. لا تتردد في طلب المساعدة، فالصحة الجيدة أساسية لنوعية حياتك. وفقك الله وبارك في خطواتك. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤

7 تعليق

راجع نفسك في روتينك اليومي من تغذيه ونوم جيد ممكن يكون نقص أملاح معدنية او فيتامين او ارهاق جسدي وتوتر

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


الرياضة مش بالاوزان ويعجب الل تجهد نفسك في الرياضة حتي لا تضر جسدك

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


استشر دكتور التغذية او الأمراض الباطنية

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


لو اعراض نقص فيتامين الموضوع سهل استشير طبيب او صيدلي وأيضا مارس رياضة بقدر مستطاعك

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


المفترض استشاره طبيب هي كا اعراض من الواضح انها مجرد إرهاق بس وسوء تغذية فا دي علاجها فيتامينات كويسه واكل صحي طبعا ولكن طبعا لازم الفيتامينات دي تكون استشاره الطبيب الأول ولكن حاول تعمل فحوصات تتأكد بيها من صحتك وبرضو عشان لو فيه لقدر الله حاجه تانية تعالجها

تم النشر الاثنين، ٢ سبتمبر ٢٠٢٤


قصدي يعني اني قوتي ضعفت

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤


انا فعلا بلعب رياضة بس بحس اني مش قادر أشيل اوزان

تم النشر الأربعاء، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك