كيف أتعامل مع الانفعال والعصبية الشديدة التي تسبب لي المشاكل؟

تم حذف هذا السؤال

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته خلينا نبدا من الاخر والشخص انحصل ما بينك وما بين الموقف اييي ان هو يقصد يستفزك علشان يكون فعلا بيختبرك الرد ده منه سبب ادعى حتى لو انت ردود افعالك غصب عنك حتى لو طلعتي حاجات مش حقيقه من جواكي ولكن الجمله دي لوحدها تخليكي تعيدي النظر في انك تصلي على معرفه بالشخصيه دي لان احنا مش موجودين عشان نختبر بعض ومش موجودين عشان نقصد نستفز بعض ونطلع اسوء من بعض وبعدين نقول اصل انا كنت بختبرك. فا الموقف ده كده زي ما بيتقال عليه كتير قوي في السوشيال ميديا ريد فلاج دي كده انذار انذار كبير جدا لان الشخصيه دي شخصيه مش حلوه ان احنا نتعامل معاها كتير لانها بتستخدم اسلوب فيه اذى نفسي وضغط نفسي لا داعي منه اصلا. نتكلم بقى على نقطه العصبيه وان الواحد يكون سهل استفزازه النقطه دي بتيجي منين النقطه دي بتيجي من انه انا اولا اي كلام بيتوجه لي يكون كلام فيه انتقاد او كلام يكون بيعلم على خطا عندي انا على طول بحط نفسي في وضع المتهم اللي واقف في محكمه ومحتاجي دافع عن نفسه الوضع ده كفيل ان انا اتحط تحت ضغط يخليني ممكن اقول اي حاجه اي حاجه لانه انا عايز بس بره نفسي مش اكتر من كده فلما اكون عايزه بره نفسي اقول اي حاجه ده اولا طيب. لما كمان احس نفسي محطوط في وضع. انه انا بتهاجم. وحسيت ان اللي قدامي ده بيهاجمني دلوقتي فبرده انا هتحط في وضع ان انا عايزه اعمل ايه انا عايزه احمي نفسي فاللي عايز يحمي نفسه من هجوم هيعمل ايه هيقعد يقول برده اي كلام يكون في الاخر هيؤدي الايه انه يكون حس ان هو دافع عن نفسه وحمى نفسه من الهجوم اللي جايله فالاحاسيس دي لوحدها والافكار دي لوحدها كفيله ان هي تخليك تفضلي طول الوقت بالشكل ده فنسال نفسنا انا ليه اصلا بحس بالهجوم انا ليه ما بقبلش ان حد يجي يشاور على غلطه انا ليه ما بحبش حد يجي ينتقد. حتى والله لو هو فاهم غلط حتى لو هو مختلف معاكم جهه النظر ايا كان ليه انا ما بحبش كده ليه انا ده بالنسبه لي كارثه وازمه كبيره جدا بس لازم محتاجه تساليها لنفسك علشان تعالج الموضوع صح؟

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، أقدر مشاعرك وتحدياتك في التعامل مع العصبية. من الطبيعي أن يشعر الإنسان بالتوتر والإحباط عندما يتعرض لاستفزاز أو إساءة. إليك بعض النصائح التي قد تساعدك في إدارة انفعالاتك بشكل أفضل: فهم المشاعر : حاولي أن تتعرفي على مصدر عصبيتك، سواء كان من تصرفات الآخرين أو من ضغط الحياة اليومية. الكتابة عن مشاعرك يمكن أن تكون أداة فعالة في فهم أسبابها. تحديد المحفزات : ركزي على المواقف أو العبارات التي تثير عصبيتك، وحاولي التفكير في كيفية التعامل معها بطريقة هادئة. يمكن أن يساعد التعرف على تلك المحفزات في تخفيف ردود فعلك الانفعالية. التواصل الصادق : عندما تشعرين بالعصبية، حاولي التواصل مع الآخرين بطريقة تعبر عن مشاعرك بصدق دون استخدام كلمات جارحة. يمكنك أن تقولي مثلاً: "أشعر بعدم الارتياح عندما تتحدث بهذه الطريقة". التفكير قبل الرد : عند شعورك بالعصبية، خذي لحظة للتفكير قبل أن تتحدثي. يمكنك عدِّ إلى عشرة قبل الرد، مما يعطيك فرصة للهدوء وتحليل الموقف بشكل أفضل. البحث عن الدعم : تحدثي مع أصدقائك أو عائلتك حول مشاعرك. وجود شخص يستمع إليك يمكن أن يساعدك على توضيح أفكارك وإيجاد حلول. تطوير مهارات إدارة الإجهاد : حاولي الانخراط في أنشطة تحبينها، مثل القراءة أو الرسم، وهذا يساعدك على تحويل التركيز بعيدًا عن المواقف المثيرة للتوتر. تذكري أن العصبية قد تكون رد فعل طبيعي، لكن بتطبيق هذه النصائح يمكنك أن تتعلّمي كيفية التعامل معها بطرق أكثر نضجًا. الاحترام والاستماع هما الجسر الذي يمكن أن يجعلك تتجاوزين الكثير من التحديات. وفقك الله في تحسين حالتك النفسية والعاطفية.

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤

3 تعليق

اسمعي مني حاولت كتير و كنت بزعل لما ازعق لحد و كده و سلوكي بقى وحش جدا مفيش غير اتباع سنة النبي اثناء الغضب اقرأي مقالات عن موضوع الغضب في الاسلام و حلول ليه بالسنة النبوية و هتدعيلي💗

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤


انا كنت بعانى من نفس المشكله من فتره ولقيت نفسى خسرانه وانا اللى بحرق نفسى واعصابى عرفت مشكلتى وابتديت أهدى ومديش الأمور اكبر من حجمها وكمان لقيت نفسى ندمانه بعدالموقف من خطائى اكتر من الموقف نفسه والتحكم فى النفس ده قوه مش ضعف .

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤


فعلاً

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك