ابن عمي أخذ مني وعدًا بالموافقة على الزواج قبل سنوات والآن العرسان يتقدمون لي، ماذا أفعل؟

السَّلام عليكُم ورحمةُ اللِّـهِ وبركاتُه

عساكُم بخيرٍ ان شاء اللِّـه جميعاً.

وأنا في ٣ إعدادي تقريبا ابن عمي كلمني على رقمي و قالي انه هيستناني لما اخلص دراستي وهيجي يتقدم بعد الجامعه تمام وكان عاوز يشوف ردي إيه قلت له موافقه راح قالي ماشي مش هنتكلم عشان حرام وعشان بابا ميزعلش منه، دلوقت ومن فتره انا بيجيلي عرسان كويسين بصراحه وأنا دلوقت عدى على الموضوع ده ٤ سنين وأنا مش عارفه هو لسه عاوزني ولا لاء بصراحه انا بحن ليه جدا وفي نفس الوقت مش هقدر أسأله واخواته البنات واهله كلهم عارفين الموضوع ده بس اخته من فتره قالت لأختي ان هو قال مش هيتقدم لحد غير لما يكون نفسه ويبقى معاه فلوس وكده ويصرف على نفسه بعد ما عرفه اخواته ان في عرسان بيجولي وكده ممكن إفاده في الموضوع؟

ملحوظة انا وهو مش بنشوف بعض غير كل فين وفين وأنا لما بشوفه بتجنب النظر ليه على قدم ما اقدر لو بالصدفه عنينا اتلاقِت ببقى مكسوفة جدا بصراحه بس النظر بنا شوية بيطول يعني وكذه حد لاحظ انه بيبصلي كتير وقالي وأنا بخجل من الموصوع ده اوي بصراحه.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤

2 إجابة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صعب نعتمد على وعد زى ده فى السن ده لو هو اكبر منك ولو انتى حاليا خلصتى الجامعة او فى السنوات الاخيرة ,.,فمن الطبيعى ان لو ما زال الوعد عند الرجل كما هو ويريد ان يخطبك ولو حتى بمصارحة اهلك فده الاولى عشان وقتها يبقى فعلا مفيش عرسان وانتى هتكونى فى حكم المخطوبة ببساطة اكتر ..الوعد ده يعتد بيه لو مع الاهل ..لكن اللى بينكم ده صعب يعتد بيه انتى لو قررتى تنتظرى على اساس الوعد ده فانتى تستعدى لكل الاحتمالات واللى منها طبعا انه يقول ان ده كان واحنا صغيرين واكيد الاوضاع اتغيرت او دلوقتى بقيت شايفها زى اخواتى عموما حتى لو لقيتى قبول تجاه احد المتقدمين وتيسرت الامور فكلها اقدار الله ولكن اعقدى النيه وقررى واستخيرى وربنا يرزقك الخير نصيحة لا تحاولى باى شكل انك توصليله وتسأليه

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أختي الكريمة، أود أن أبدأ بالتأكيد على أن مشاعرك تجاه ابن عمك وفكرته حول العهد الذي بينكما هي مشاعر طبيعية ومتوقع حدوثها في هذا العمر. إن الحديث عن الزواج في الصغر يمكن أن يكون موضوعًا حساسًا، ومن الجيد أن تظهري نضجًا في التعامل معه. من الواضح أنكِ ما زلتِ تحملين مشاعر تجاهه، وهذا شيء إنساني. ومع ذلك، من الضروري أن تنظري إلى وضعك الحالي ومستقبلك. إذا كان لديكِ عرسان آخرون مناسبون، فهذا يدل على أن هناك فرصًا جديدة أمامك، ومن المهم أن تقيّمي هذه الفرص بعقلانية. التساؤلات التي تدور حول رغبة ابن عمك في التقدم لكِ ومتى سيحدث ذلك، قد لا تكون لديكِ إجابة واضحة بشأنها لأنه يتوجب عليه هو أن يُبدي نواياه تجاهك بشكل مباشر، وهذا قد يكون أفضل لو كان هناك تواصل مباشر بينكما. لكن، في الوقت نفسه، يمكنكِ أن تأخذي الأمور بشكل تدريجي، ولا بأس أن تسألي في وقتٍ لاحق عن الموضوع بطريقة غير مباشرة، مثل كلمة عن تعلقه بكِ وقدرته على الالتزام. حاولي أن تكوني متوازنة، فالاستمرار في انتظار شخص قد يعيق فرصك في تحقيق حياة زوجية سعيدة ومستقرة. ابحثي عن ما يريحك وينسجم مع طموحاتك وأحلامك. وفقك الله ورزقكِ القرار الصحيح.

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤

11 تعليق

وما يترككم تقعوا في أي حرام أو عيب يا رب

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


صلي استخارة وادعي ربنا

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


قولي لمامتك اللي حصل وهي تقول لمامته او تقوله هو ان بيتقدملك عرسان وتشوف ردها او رده ايه لو هيتقدملك اما يكون نفسه استنيه؛ لإن من كلامك باين عليه محترم ماشاء الله لإنه يقدر يكلنك بس مش بيكلمك عشان يحافظ عليكي. بجد اللهم بارك🥹. بس حكاية النظرة الطويلة دي بلاش عشان غض البصر فرض وربنا يعملكوا الخير انتوا الاتنين 🥹

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


نصيحه جواز القرايب كله مصائب..شيلي الفكره دى من دماغك ..أدى فرصه لحد كويس وربنا يوفقك

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤


اللهمَّ امين + شكرا لحضرتك.

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


ربنا يجعله في ميزان حسناتكم انتوا الاتنين

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


وكويس إن حضرتك بتقولي بتتجنبوا النظر لبعض

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


بس أحسن حاجة بداية العلاقة

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


ولو شر يبعده عنك

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


ادعي لو الشخص ده من نصيبك يجعله ليكي خير

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤


هو اكبر مني بـ ٧ سنين.

تم النشر الجمعة، ٢٧ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك