السلام عليكم أولا : مع الله عز وجل مفيش تجربة .. مينفعش تجرب مع ربنا يعني ايه يعني ، مينفعش مثلا تسمع عن دعاء او فضل سورة معينة و تقول هجرب اشوفها تشتغل معايا و تأثيرها صحيح ولا لاء ، مينفعش تقول هلتزم بدعاء مدة معينة او هقرا سورة معينة عدد ايام معين علشان ربنا يعمل كذا او كذا ، مينفعش تدعي بدعاء و لما يحصل إجابة تبطل تدعي بيه و تبقي حطيته عندك في خانة انه ( مجرب ) بالعربي بطل تتعامل مع القرآن و الدعاء علي انه نصوص سحرية او تعاويذ او كلمات ليها مفعول معين بشروط معينة في اوقات معينة و تبتكر او تخترع طرق خاصة بيك او تقتبس طرق من غيرك ما انزل الله بها من سلطان و هدفها احتكار الدعاء و الاستجابة .. لازم تبقي موقن تماما ان كل دعائك مستجاب في الدنيا او الآخرة طالما التزمت بشروط الدعاء و بآداب قراءة القرآن .. مش داخل تجرب و تشوف ايه هيشتغل و ايه لاء . لازم تبقي عارف الشرط الأساسي للإستجابة الدعاء .. فيه شروط كتير قوي للاستجابة و لكن .. في شرط لا يمكن أن يصح الدعاء من غيره .. لازم الدعاء يبقي خالص لوجه الله ولا تبتغي بيه اذي للنفس او لمخلوق او قطيعة رحم بدون تعرضك لظلم او العدوان ده مبدئيا الشرط الأساسي انك يكون مطعمك و مشربك من حلال ، و لو دعائك بخصوص توبة عن ذنب شخص اذيته او اكلت عليه حق من حقوقه لازم دعائك بالتوبة و طلب المغفرة لازم يكون مقرون بأنك ترد المظلمة لأصحابها ، تكرار الدعاء .. ( هنا هفهمك نقطة لو والدك مثلا قالك علي حاجه انت عايزها لاء و انت محتاجها جدا كل شوية هتكرر نفس الطلب بس بكذا طريقة لحد اما هو يغير رأيه ، شوف ده والدك مجرد انسان و اللي يقدر عليه حاجات لا تذكر ) ، بينما لما تطلب و تدعي رب العالمين لطلب او لرزق او لأي دعاء لازم تبقي خاشع و تطلب بأدب و تكرر علي قد ما تقدر في كل وقت و كل مناسبة لأنك مبتطلبش من عبد أنت بتطلب من رب الأرباب الله عز و جل .. اللي استجابه اصلا رحمة بخلاف رحمة منحك الحاجه اللي طلبتها منه . انك تفهم ان الدعاء باب من الأبواب لرحمة الله : الباب ده ممكن يتفتح ليك و ممكن يتقفل ، و في اوقات بيكون مفتوح للكل ، روى الترمذي في سننه عن نافع عن ابن عمر قال قال رسول الله ﷺ: « من فتح له منكم باب الدعاء فتحت له أبواب الرحمة وما سئل الله شيئا يعني أحب إليه من أن يسأل العافية ». شروط وآداب الدعاء وأسباب الإجابة : الإخلاص لله تعالى أن يبدأ بحمد الله والثناء عليه ثم الصلاة على النبي ﷺ ويختم بذلك. الجزم في الدعاء واليقين بالإجابة. الإلحاح في الدعاء وعدم الاستعجال. حضور القلب في الدعاء. الدعاء في الرخاء والشدة. لا يسأل إلا الله وحده. عدم الدعاء على الأهل والمال والولد والنفس. خفض الصوت في الدعاء بين المخافتة والجهر. الاعتراف بالذنب والاستغفار منه والاعتراف بالنعمة وشكر الله عليها. تحري أوقات الإجابة والمبادرة لاغتنام الأحوال والأماكن التي هي من مظان إجابة الدعاء. عدم تكلف السجع في الدعاء. التضرع والخشوع والرغبة والرهبة. كثرة الأعمال الصالحة فإنها سبب عظيم في إجابة الدعاء. رد المظالم مع التوبة. الدعاء ثلاثـًا. استقبال القبلة. رفع اليدين في الدعاء. الوضوء قبل الدعاء إن تيسر. أن لا يعتدي في الدعاء. أن يبدأ الداعي بنفسه إذا دعا لغيره. أن يتوسل إلى الله بأسمائهِ الحسني وصفاتهِ العلى أو بعمل صالح فعلهُ الداعي نفسه أو بدعاء رجل صالح له. التقرب إلى الله بكثرة النوافل بعد الفرائض وهذا من أعظم أسباب إجابة الدعاء. أن يكون المطعم والمشرب والملبس من حلال. لا يدعو بإثم أو قطيعة رحم. أن يدعو لإخوانه المؤمنين ويحسن به أن يخص الوالدان والعلماء والصالحون والعباد بالدعاء وأن يخص بالدعاء من في صلاحهم صلاح المسلمين كأولياء الأمور وغيرهم ويدعو للمستضعفين والمظلومين من المسلمين. أن يسأل الله كل صغيرة وكبيرة. اوعي تيأس من رحمة الله ، و ربنا يحبك قوي لو لم يستجيب ليك و برغم كده انت مش مبطل تدعي و تكرر دعائك في كل مناسبة و وقت . اخيرا لازم تفهم الحكمة من المنع : منع استجابة الدعاء احيانا بيكون حكمة بالغة من الله و رحمة بيك لانه يعلم الغيب ، ساعات بتدعي بانك عايز حاجه قوي بس انت مسعيتش ليها سعيها و بالتالي السماء لا تمطر ذهب ولا فضة ، و أحيانا بيكون الحاجه دي ممكن تسبب ليك في اذي كبير سواء في حياتك او في صحتك او ربنا و علشان عارف اللي في نفسك عارف انك هتطغي او هتظلم او هتؤذي نفسك او من حولك او هتفسد في الأرض .. متنساش ان ربنا عنده علم الغيب و ان النفس امارة بالسوء .. فاوعي تبطل دعاء او قراءة قران و سيب النتيجة و التدبير علي الله . اتمني اكون أفداك و ارحت قلبك و لو مثقال ذرة .
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا