إزاي أحسن سلوك أخويا المراهق

كنت عايزة استشارة و نصائح من حضراتكم عن ازاي اقدر اتعامل صح مع اخويا هو الوقتي مراهق والفترة دي بقي سلوكه سئ جدآ بعد م أتعرف ع مجموعة ولاد مش كويسين بقا بيعقد بالساعات ع لعب العنيفة زي free Fair و معظم الوقت ع اليوتيوب و تيك توك بيتفرج ع محتوي فاشل هابط ليه علاقة باللعبة دي و بيزعق و بيقول الفاظ مش كويسة متصعب دائماً ، والمشكلة أن بيقول أن الالعاب دي بتعصبه و يتضايقه و مع ذلك مش بيبطل نهائي مع أن أنا افتكر أنه كان من قبل م يتعرف ع الولاد دول كان مش بيطيق الالعاب دي و هو اصلا ماشاء الله عنده موهوبة الرسم ولكن ختي من بعد م بدأ اللعبة بطلها تماماً ولكن هو الحمد لله مستواها الدراسي متقصرش ، وانا الفترة دي باحاول أن أنا انصحه أنه يسيب القرف ده و يرجع تاني يطور و يحسن من نفسه في الرسم يشوف حاجات علمية تفيده يقرأ كتب لا لا بيرفض و يزعق و حتي كمان الفترة دي عمل حساب ع تيك توك لمجرد تأييد لعبة Free Fair ويكسب من وراها و يقولي انتي شايفة الناس إلا بيدعموها و بيعملوا محتوي ليها بيكسبوا قد ايه عدد متابعينهم و يقولي أن حاجات تطوير الذات مش مهمة ممله اللعبة دي احسن كل الناس كده ع فكرة مش انا لوحدي و رافض تماما أن يسبب القرف ده و كمان الا بيخليه يتمادى في الموضوع أن أنا بابا و ماما تعبانين ومش ع طول عينهم عليه و تصرفاته وانا خائفة أن الموضوع يطور و يبدأ يعمل حاجات مش كويسة زي الشرب او حاجات تانية فارجوكم نصيحة أزاي اتعامل معه صح و اخليه يبطل و يرجع لموهوبته الا بيحبها و يبدأ يحسن نفسه واحدة واحدة عليه وازاي اتعامل مع العناد بتاعه .

سؤال من Menna Hassan

تم النشر السبت، ١٥ أبريل ٢٠٢٣

4 إجابة

مسابقات ومكافئات الالعاب دى وادمانها معتمد على فكرة المنافسة والمكافئة لو شدتيه لاى نظام فيه مكافئة وورتيه المردود اللى يكون العائد منه افضل من اللعبه دى مستقبلا. زى انه ممكن بدل ما يفضل هو اللى بيلعب هو ممكن يبدأ يتعلم برمجه ويصمم هو لعبه ويبقي هو اللى بيكسب من ورا كل اللى بيلعبوا . طب هيبدأ برمجه وتصميم ازاى ...بانه يرجع للرسم وياريت لو رسم على برامج الكمبيوتر ...وريله فيديوهات وابحثى عن ناس يتابعهم فى المجال ده....هيتسحل حرفيا ورا الموضوع وهيتسحب من اللعبه من غير ما تعملى اى حاجة. زى كده https://youtu.be/vGb5N_5lEcM لو انتى تقدرى اطلبي من بابا وماما يعملوا مبلغ يعرفوه ان ده مكافئة مثلا ليه لو رسم لوحة فى مساحة كبيرة ....خليه يشتغل عليها عشان يوصل للمكافئة وانتى شجعيه. ابحثى عن مسابقات فى الجرافيك او الرسم وقوليله يشترك فيها .وقوليله هتكون مشهور زى اللعبه واحسن منها...هتكون حققت حاجة بجد فى الواقع مش فى الافتراضى.

تم النشر السبت، ١٥ أبريل ٢٠٢٣


اتكلمي معاه ف انه من حقه يلعب اللعبه الي هو عايزها طبعا بس بكذا شرط اولهم انه ميأرش ع سلوكه زي العصبيه والشتيمه وانه من حفكم كمان متسمعوش الالفاظ دي والشرط التاني يكمل حياته بشكل طبيعي وينمي هوايته وتشتركيله ف كورس محترف ف الرسم والكلام ده تتفقي عليه مع ماما وبابا بحيث انه رفضه او منفذهوش هنضطر اننا نسحب الفون لحد متقدر تتحكم ف انفعالاتك عند استخدامه وممكن تقسم وقتك بين اللعبه وكذا حاجه وكذا حاجه تانيه مفيده عشان تركيزك ميقلش وتأثر ع صحتك وعصبيتك

تم النشر السبت، ١٥ أبريل ٢٠٢٣


انا رأيي انه بدل ما تركزي ان اللعبة هي المشكلة تركزي علي المشكلة الأكبر منها وهي حسابات التواصل الإجتماعي، لو حضرتك تابعتي مع اي تربوي هيقولك ان الألعاب العنيفة دي عادي بالنسبة للشباب لكن حساب علي التيك توك دا كارثة من وجهه نظري علي مستويين المستوي الأول وهو الفرجة، الحاجات اللي بتتعرض علي التيك توك والريلز اقل ما يقال انها حرام وفتنة، دا غير انها بتسبب خلل في نظام المكافاءات في الدماغ. وللأسف انا اعرف ناس بقعدو عليها بالست ساعات في اليوم احد ما بقي ادمان. المستوي التاني وهو رغبته في النشر وكسب الفلوس ودا هينمي عنده الرغبة في الشهرة والكسب السريع ودا برضو هيدمر نظام المكافاءات وممكن يسيب الدراسة لو لقي نفسه بقي "صانع محتوي" مشهور. انا مش متخصص في التربية بس مينفعش شاب مراهق يبقي عنده موبايل ful access علي ايه حاجه علي النت.

تم النشر السبت، ١٥ أبريل ٢٠٢٣


مرحبا! أولاً، يجب عليك معرفة أن هذه المرحلة المراهقية شائكة، وأن الشباب في هذه المرحلة عرضة لتغير السلوكيات بسبب أصدقائهم والمجتمع المحيط بهم. ولكن، يمكنك أن تساعدي شقيقك على التفكير بشكل مختلف من خلال استخدام بعض النصائح التالية: 1- حاولي التواصل مع شقيقك بشكل مفتوح لتفهم ما يجده في الألعاب التي يلعبها ولماذا يسعى إلى الاستمرار في لعبها. 2- عندما يلعب شقيقك هذه الألعاب العنيفة، حاولي التواصل معه وتوضيح له تأثير هذه الألعاب على الأشخاص الذين يلعبونها وكيف يمكن أن تؤثر على صحته النفسية والجسدية. 3- دعمي اهتماماته ومواهبه في الرسم، وحاولي تشجيعه وتقديم الأدوات والمواد اللازمة لممارستها. 4- اقترحي عليه بدائل للألعاب مثل المطالعة، أو التعلم عن شيء جديد، أو الانخراط في نشاط داخلي مثل الطبخ أو الخياطة. 5- للتخفيف من عناده، حاولي المبادرة لتكوين علاقة جيدة معه وعدم نقد إختياراته ، ولكن بدلاً من ذلك، تحفيزه على تحقيق الأهداف التي تفضليها، ومع ذلك احرصي على الحفاظ على إيداع النصيحة والتحفيز بصورة هادئة ومعقدة. 6- يجب أن تبذلي جهدًا للسؤال عن الأسباب التي يحدث بها التغير في السلوك والتحدث بعمق في الموضوع لمعرفة أكثر عن دوافع شقيقك والتحدث معه حول العواقب السلبية التي يصعب استرجاعها. بصفة عامة، يجب عليك تذكير شقيقك بأنه يجب أن يتحكم في عاداته السلبية ويحاول تطوير نفسه بدلًا من التمسك بخوض الألعاب التي لا تجلب له سوى السلوك السيئ والإرهاق العقلي. تبدوي مهتمة به وحافظي على الدعم والشجاعة وستحققين النجاح.

تم النشر السبت، ١٥ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك