تعرضت للخذلان كثيرًا وصار لدي خوف من الناس، كيف أعرف إذا كان الشخص يحبني أو يستغلني؟

ازاي اعرف ان الشخص اللي قدامي بيحبني وبيخاف عليا وانه الانسان الصح عشان عندي خوف من كل النااس عشان اتأذيت كتير واتخذلت كتير ف حياتي وخايفه ادخل ناس جديده حياتي اتخذلت من الصحاب ومن اول حب في حياتي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

السلام عليكم. انا هقول لك يعني اكثر حاجه مختصره في الموضوع ده لان احنا ممكن نقول حاجات كتير تبقى هي دليل على ان الشخص ده بيحبك فعلا بيخاف عليك بس ما فيش مقياس قد ان انت تلاقي الشخص ده. بيقربك للصح وبيوقفك عند الغلط. والصح هنا والغلط اللي احنا بنتكلم عليهم واكتر حاجه هي الحاجات اللي ربنا يرضى عنها والحاجات اللي ربنا ما يرضاش عنها فلو لقيت صاحبتك بتقول لك حطي ميك اب انت بتبقي حلوه فيه قوي وانتوا نازلين فخليني اقول لك ان هي كده مش بتحبك احسن حاجه لانه مش ده الحاجه اللي ربنا بيرضى عنها مثلا اه انت هتكوني حلوه اكيد وهي ما بتكذبش عليك وهي بتحبي تشوفك حلو بس هل دي فعلا الحلاوه الحقيقيه ومكانها الحقيقي ده هو الحب الحقيقي والخوف الحقيقي. في اي حاجه بقى فحتى لو كان فيه حب من شخص من ولد من راجل وما كانش في اتجاه ان هو يتكلم معاكي في الصح ويبعدك عن الغلط. مش هو ده مش هو ده اللي بيحب بجد ولا هو ده اللي بيحب بجد هي بتبقى حاجات لطيفه مش اكتر من كده لكن مش هو ده الحب اللي بجد ولا الخوف يا رب نصيحه.

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤


بالنسبة للصداقات فكوني معتدلة والأيام والمواقف ستوضح لك من يقدر هذه الصداقة ومن لا يهتم لأمرك، واستمري في اعتدالك ختى لو طال بك الزمن لسنوات. الأساس أن الصديق المقرب الذي يشبه الروح هو أمر نادر وثمين، يقولون أن المستحيلات هما العنقاء والخل والوفي. لست سوداوية لهذه الدرجة، الصديق الحقيقي موجود طبعًا لكن نادر، وستعرفين ذلك عندما يرزقك الله بصداقات قوية حقيقية. وحتى ذلك الحين كوني اجتماعية، لا تعتزلي الناس، ولا تعيشي وحيدة، لكن في نفس الوقت احفظي أسرارك جدًا لنفسك. أما الحب! الحب يا جميلة هو أصل القلب وجذره، وهو رِيّ الروح، فلا تفرطي في قلبك، لأن الألم في هذا الموطن قاسٍ جدًا. والآن بقي أن أذكرك أن الحب لو كان فيه ما لا يرضي الله من أي جهة، فهو خيانة لله، فهل تتوقعي ممن خان الله أن يبقى وفيًا لقلبك؟

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤


عشان تعرفي الشخص اللي قدامك بيحبك ولا لا هتلاقي أن هو واقف جنبك على طول وبيشجعك ويدعمك على الحاجة اللي انتي بتعملها وبيحرجيش وبيهون عليكي في زعلك ولو عندك مشكلة هتلاقي واقف جنبك ومسبكيش لحظة ومبيكدبش ويحور عليكي ويكون صريح معاكي وانتي متخافيش من حد وكوني على طبيعتك لأن اللي بيحبك هيحبك على طبيعتك

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤


أنا فهمت مشاعرك تمامًا يا حبيبتي. أول حاجة لازم تعرفيها إنك مش لوحدك اللي مرت بالتجارب الصعبة دي، وللأسف الحياة بتعلمنا من الأزمات. علشان تميزي بين اللي بيحبك واللي بيستغلك، في شوية نقاط ممكن تساعدك: الأفعال وليس الأقوال: الشخص المحب فعلاً بيظهر حبه بأفعاله، مش بس بكلامه. شوفي كيف بيتصرف في المواقف اللي بتحتاج دعم حقيقي. الاحترام: هل بيحترمك ويقدر رغباتك ومساحتك الشخصية؟ الشخص اللي بيحبك بجد مش هيخليك تحسي إنك مضغوطه أو مجبرة تعملي حاجة. الاهتمام المستمر: اللي بيحبك هيكون مهتم بيكي مش بس وقت الفراغ أو لما يكون محتاج حاجة. الاستماع ودعم: هل بيسمعك لما تتكلمي حتى عن أتفه الأمور؟ وهل هو داعم ليكي morally وفعلياً؟ الاصدقاء والأهل: اسمعي رأي المقربين منك في الشخص ده؛ أحيانًا احنا بنكون مش قادرين نشوف الصورة على حقيقتها ولكن الآخرين الللي بيحبوك ممكن يشوفوا اللي انتي مش واخده بالك منه. الحس الداخلي: اتبعي حسك الداخلي واطمني انك مش بترمي بنفسك في علاقة ممكن تؤذيك مرة تانية. مواقف صعبة: ساعتها بتظهر الحقيقة. هل وقف جنبك في وقت الأزمات؟ كانت تصرفاته ايه لما احتاجتيه؟ وفي النهاية، خلي دايمًا الحدود واضحة في أي علاقة، وحافظي على قدرك وكرامتك. وماتخليش التجارب السلبية تمنعك من انك تدي فرصة جديدة. لو حبيتي نتناقش أكتر أو عايزة تشاركي تفاصيل إضافية، أنا هنا دايماً ليكِ.

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك