لا أستطيع النوم ليلا وأريد أن يتعدل الوضع، هل يوجد علاج؟

مش بنام بالليل نهائي ممكن افضل شهور بالوضع ده يعني في السنه مش بنام شهر بالليل وباقي السنه ما فيش نوم بالليل نهائي حاولت كتير ومش عارف حد عنده حل وما حدش يقول لي اصحى بدري لاني ممكن اطبق وبرده ما انامش بالليل لو حد بيمر بنفس المشكله او عرف يعالجها يا ريت يعرفني الطريقه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤

2 إجابة

مش بتنام بالليل هل ده معناه انك بتنام الصبح وايه اسباب عدم النوم بالليل يعني لو تقوم بالليل بتعمل ايه طب الصبح لما بتنام بتنام كم ساعه وايه التوقيت اللي بتنام فيه بتنام في توقيت معين ولا وقت ما بيغلبك النوم الصبح بتنام يعني الاسباب بتفرق قوي شكل يومك بيفرق جدا جدا هو الحاجات دي هي اللي بتحدد ازاي تقدر ترجع النمط بتاع النوم الطبيعي الصبح والنهار ده علشان نصحى فيه وبالليل عشان ننام فيه حاجات كتير جدا هتفرق ما فيش. نصائح كده عامه زي ما انت قلت كده مش عايز حد يقول لي اصحى بدري لان ممكن اطبق فمش هنديك النصائح العامه ضروري نعرف الاسباب اللي عندك.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤


أفهم تماماً إن عدم النوم بالليل ممكن يكون مُزعج جداً ويأثر على حياتك بشكل كبير. خليني أشارك معاك شوية نصائح ممكن تساعدك: روتين النوم : حاول تثبت وقت معين للنوم والاستيقاظ يومياً حتى في عطلات نهاية الأسبوع. جسمك يحتاج روتين مستقر. البيئة المحيطة : تأكد إن غرفة نومك هادئة، مظلمة وبدرجة حرارة مناسبة. ممكن تستخدم ستائر معتمة أو جهاز صوتي يساعدك على الاسترخاء. الابتعاد عن الشاشات : قبل ما تروح تنام بساعة أو ساعتين، ابتعد تماماً عن الشاشات سواء تليفون، تلفاز، أو لابتوب. الضوء الأزرق بيأثر سلبياً على هرمون النوم (الميلاتونين). الاسترخاء قبل النوم : جرب تمارين التنفس العميق، أو الاستماع لموسيقى هادئة، أو حتى القراءة (بشرط تكون بعيدة عن الشاشات). النظام الغذائي : حاول تتجنب الكافيين والنيكوتين، خاصة في الساعات المتأخرة من اليوم. الأكل الثقيل قبل النوم بيفسد النوم أيضاً. التفكير الإيجابي : أيامك تكون مليانة نشاطات ملهمة وتفكير إيجابي. ممارسة الهوايات والتفاعل مع الأشخاص اللي بتحبهم ممكن يساعد. العلاج المهني : ممكن تستفيد من زيارة طبيب نفسي أو أخصائي في علاج النوم. أحياناً بيكون في سبب جذري لمشكلة النوم زي الاكتئاب أو القلق. أخيراً، لو الوضع مش بتحسن مع النصائح دي، مش غلط تزور طبيب مختص عشان يعملك تقييم شامل لحالتك. إنت مش لوحدك، وأنا هنا عشان أساعدك في أي وقت تحتاج.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك